اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

فارس من| از صرفه‌جویی یک میلیارد لیتری سوخت تا انهدام 2 باند حرفه‌ای قاچاق

اجرای طرح کدینگ کارت‌های سوخت در سیستان و بلوچستان سبب صرفه‌جویی یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون لیتری سوخت شده است، در شهرستان مرزی سراوان اما همچنان چالش قاچاق سوخت ادامه دارد.

فارس من| از صرفه‌جویی یک میلیارد لیتری سوخت تا انهدام 2 باند حرفه‌ای قاچاق

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، افزایش قیمت سوخت در مرزهای سیستان و بلوچستان به افزایش قاچاق دامن زده و خودروهای حامل بنزین درجاده‌ها درصورت هرگونه واژگونی سبب انفجار و آتش سوزی می‌شوند و گاها به علت سوختگی شدید اجساد هم قابل شناسایی نیستند.

امروزه یکی از مهم‌ترین مسائلی که اقتصاد کشور را درگیر خود کرده پدیده قاچاق است که تیشه به ریشه تولید داخلی می‌زند و می‌تواند حتی به بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک کشور آسیب وارد کند.

در این میان، استان‌های مرزی بیشتر از سایر استان‌ها با معضل قاچاق در منطقه خود مواجه بوده و از لطمه‌های جبران ناپذیر آن بر پیکره تولید و کسب و کار رنج می‌برند.

اما در سیستان و بلوچستان بدترین نوع قاچاق، قاچاق سوخت است که اگر نگوییم روزانه بلکه هفتگی در محورهای جنوب سیستان و بلوچستان قربانی می‌گیرد.

ایجاد این چرخه اشتغال کاذب جدای از پیامدهای اجتماعی آن پیامدهای جانی را رقم زده است چرا که خودروهای حامل قاچاق سوخت در محورها با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند و در صورت هرگونه واژگونی و یا برخورد با سایر خودروها سبب انفجار و آتش سوزی می شوند و شدت اینگونه حوادث به اندازه ای که اجساد به علت سوختگی بعضا قابل شناسایی نیستند.

 

انهدام 2 باند قاچاق سوخت در جنوب شرق

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از کشف بیش 457 هزار لیتر سوخت قاچاق طی هفته گذشته در جنوب شرق کشور خبر داد و گفت: مبارزه با قاچاق سوخت همواره در دستور کار پلیس در تمامی محورها و معابر و مکان‌های مختلف وجود دارد.

سردار قنبری افزود: در این راستا پلیس امنیت اقتصادی و دیگر رده های عملیاتی پلیس آگاهی ضمن انهدام 2 باند حرفه ای قاچاق، در بازرسی از 15 دستگاه تریلی سوخت کش، 10 عدد باک اضافی و 13 دپوی سوخت در شهرستان های "نیمروز، چابهار، ایرانشهر، سراوان، دلگان، سرباز و سیب و سوران" 457 هزار و 212 لیتر انواع سوخت قاچاق شامل 276 هزار و 522 لیتر گازوئیل، 130 هزار و 30 لیتر هیدروکربن ،49 هزار و 870 لیتز بنزین و 790 لیتر سایر مشتقات نفتی قاچاق کشف کردند.

وی با اشاره به توقیف 46 دستگاه خودرو خاطرنشان کرد: در این زمینه 53 فرد متخلف با تشکیل پرونده روانه دادسرا شدند.

سردار قنبری ضمن تاکید بر عزم جدی پلیس در برخورد با قاچاق کالا، ارز، سوخت و فرآورده های نفتی از مردم خواست در صورت اطلاع از فعالیت های قاچاقچیان کالا و سوخت، مراتب را از طریق تماس با مرکز فوریت های پلیسی 110 به پلیس اطلاع دهند.

اجرای طرح کدینگ در سیستان و بلوچستان برای پیگیری از قاچاق سوخت

به دنبال کاهش قاچاق سوخت، در سیستان و بلوچستان طرح کدینگ اجرایی شده که دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه میگوید: از زمان اجرای طرح کدینگ تاکنون بالغ بر ۳۵۰ هزار کارت سوخت مهاجر غیرقانونی در استان مسدود شده است.

مجید محبی افزود: اگر برای هر کارت سهمیه ۲۰۰ لیتری سوخت را محاسبه کنیم ماهیانه معادل ۷۰ میلیون لیتر سوخت در استان صرفه جویی شده که طی ۱۸ ماه زمان‌اجرای طرح کدینگ به صرفه جویی یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون لیتری خواهیم رسید که‌ طی این مدت می توانست به صورت عرضه خارج از شبکه به خارج کشور منتقل شود.

 وی تاکید کرد: اگر قیمت هر لیتر بنزین قاچاق معادل سه هزار تومان محاسبه شود متوجه خواهیم شد که طی این مدت جلوی سود غیرقانونی بالغ بر سه هزار میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان توسط قاچاقچیان گرفته شده است.

این مسؤول ادامه داد: اجرای این طرح برخلاف سختی های زیادی که داشت اما باعث شد تا حجم‌زیادی سوخت به ارزش ریالی کلان در استان صرفه جویی شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان و بلوچستان گفت: از دیگر مزایای این طرح شکسته شدن صفوف طولانی بنزین در جایگاه ها بود که رضایت عمومی مصرف‌کننده واقعی و عصبانیت قاچاقچی را به همراه داشت. 

محبی با بیان اینکه قاچاق سوخت بیشتر از شهرهای مرزی به ویژه سراوان انجام می‌شود، گفت: در سراوان بر خلاف افزایش قیمت بنزین و اختصاص سهمیه ۳۰۰ لیتری با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰۰ لیتر با نرخ سه هزار تومانی برای خودروهای وانت، باز هم شاهد افزایش مصرف در این شهرستان هستیم.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: حتی با سهمیه بندی و اصلاح نرخ بنزین نیز فعالیت قاچاقچیان سوخت در سراوان کم نشده است.

به دنبال ثبت سوژه راه حل جلوگیری قاچاق، افزایش قیمت نیست در سامانه فارس من، خبرنگار فارس به تهیه گزارش در این زمینه پرداخته و از دیگر مسؤولان و از زوایای دیگر نیز پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/3139/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول