اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شهردار ثامن: در بعضی از پروژه‌ها خیلی فراتر از امتیازات پروژه سارا داده شده است

شهردار منطقه ثامن گفت: از روزی که من به عنوان شهردار ثامن منصوب شدم، ۲۶ پروژه منطقه ثامن در کمیسیون مشترک مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری و عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد بررسی و تعیین تکلیف شده است، در بعضی از این پروژه‌ها خیلی فراتر از امتیازاتی که به «پروژه سارا» داده شده، به سرمایه گذاران در قالب این مصوبه و مصوبه‌ای که طرح توجیهی پروژه‌ها را تصویب می‌کند، واگذار کرده‌ایم.

شهردار ثامن: در بعضی از پروژه‌ها خیلی فراتر از امتیازات پروژه سارا داده شده  است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مصطفی نعمتی امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن، اظهار کرد: ۹۶ پروژه در منطقه ثامن به اتمام رسیده، ۵۷ پروژه در حال اجرا و ۹۸ پروژه نیز سرمایه گذار تعیین شده اما هنوز در مراحل ابتدایی تملک، طراحی و اخذ پروانه هستند.

شهردار منطقه ثامن با بیان اینکه شرکت‌های مختلفی به عنوان سرمایه گذار در این پروژه ها حضور دارند و آمار دقیقی وجود ندارد، افزود: بانک‌های انصار، پاسارگاد، سپه، صادرات و سامان نیز جزو سرمایه گذاران این پروژه‌ها هستند.

وی در مورد مخالفت دو نفر از کارشناسان شهرداری در مورد احتساب معابر مویرگی «پروژه سارا» اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هیچ‌کس مخالفتی نداشته، طبق قوانین فقهی و قانونی معابر مویرگی مانند کوچه‌های بن بست متعلق به شخصی است که ملک‌های مشرف به آن کوچه را تملک کند.

نعمتی خاطرنشان کرد: در پروژه سارا نیز حدود ۷۵۰ مترمربع از چنین معابر مویرگی وجود داشت که طبق این قاعده فقهی و قانونی متعلق به پروژه است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۸۴ آغاز شده و در مقاطعی مدیران طرح یعنی شهردار منطقه ثامن و مدیرعامل شرکت عمران مسکن سازان ثامن این املاک را با پلاک‌های مجاور تجمیع کرده و سند صادر کرده‌اند، ادامه داد: از طرفی دیگر پروژه سارا ۵۰ درصد معابر پیرامونی خود را آزاد کرده و در اختیار شهرداری قرار داده است.

شهردار منطقه ثامن گفت: شورای شهر مشهد در دوره چهارم مصوبه‌ای دارد دال بر اینکه با پیشنهاد کمیته نظارتی شماره ۴، موضوعات منطقه ثامن امکان طرح در یک کمیسیون مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری و عمران و شهرسازی با حق حضور همه اعضای شورای شهر را دارد.

نعمتی تصریح کرد: از روزی که من به عنوان شهردار ثامن منصوب شدم، ۲۶ پروژه منطقه ثامن در این کمیسیون مشترک بررسی و تعیین تکلیف شده است، در بعضی از این پروژه‌ها خیلی فراتر از امتیازاتی که به پروژه سارا داده شده، به سرمایه گذاران در قالب این مصوبه و مصوبه‌ای که طرح توجیهی پروژه‌ها را تصویب می‌کند، واگذار کرده‌ایم.

وی متذکر شد: پروژه سارا از آن پروژه‌هایی است که روند رسیدگی و تعیین تکلیفش به خاطر همین ۷۵۰ متر مربع معابر مویرگی معطل شده است که در نهایت به کمیته نظارتی و شورای شهر ارجاع و در آنجا تسویه حساب این پروژه برای تعهداتش پذیرفته شد.

یکی از خبرنگاران حاضر در جمع با استناد به مدارک شهرداری، با نظر شهردار منطقه ثامن مبنی بر بخشودگی معابر مویرگی مخالفت و اثبات کرد در پیوست نامه‌ای که پروژه سارا در پاسخ به نعمتی ارائه داده و در آن به بخشودگی معابر مویرگی اشاره شده، فقط شامل یک کوچه بوده است!

همچنین بعضی خبرنگاران به تضاد منافع یکی از اعضای شورای شهر مشهد که هم‌زمان رییس کمیته نظارتی منطقه ثامن و رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر و جزو افراد با نفوذ در شرکت‌های سرمایه گذار پروژه سارا است، انتقاد کردند، که شهردار ثامن در پاسخ گفت: این نوع صحبت‌ها برای پرسش و پاسخ خوب نیست و اگر اسناد و مدارکی دارید به مراجع قضایی ارائه و پیگیری کنید.

نعمتی همچنین نسبت به سمت و نفوذ نوروزی یا بستگانش در شرکت‌های مجد، سارا و افق سهام شرق که سرمایه گذار پروژه سارا هستند، اظهار بی اطلاعی کرد.

وی تصریح کرد: من اطلاعات را به صورت صادقانه بیان کردم و انتقال این معابر مویرگی در سال ۸۶ اتفاق افتاده و آنها در سال ۹۳ تاییدیه تسویه حساب دارند اما اخیرا مطرح شد و همان‌طور که گفتم در کمیته نظارتی و شورای شهر، این اتفاقات دوره قبل بررسی و تایید شد.

شهردار منطقه ثامن همچنین درباره پروژه بلاتکلیف «ره باغ نعیم» هم که بنا بر اظهار بعضی خبرنگاران باعث بدهی ۸۰ میلیارد تومانی شهرداری به بانک شده، اظهار کرد: هشت ره باغ اطراف حرم مطهر رضوی داریم و مدیریت جدید شهری بنا بر تکمیل این ره باغ‌ها و زیر ساخت‌های این چنینی دارد.

نعمتی افزود: یکی از این ره باغ‌ها، «ره باغ نعیم» است که سال ۸۴ قرار بوده مثل سایر ره باغ‌ها، یک مسیر حرکت سبز برای زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر رضوی باشد اما مدیران وقت، به این نتیجه رسیدند از آن زمین استفاده بیشتری داشته باشند و یک طبقه مسیر حرکت مردم و یک طبقه پارکینگ شود بنابراین قراردادی با یکی از شرکت‌های آستان‌قدس رضوی، منعقد کردند اما بعد از اینکه شرکت مزبور کار را آغاز کرد، شهرداری وقت به این نتیجه رسید که دو طبقه زیرزمینی بیشتر حفر شود تا دو طبقه پارکینگ بیشتر در اختیار مردم قرار گیرد، پس قراردادشان را با آن شرکت، بدون هیچ قصوری خاتمه دادند.

وی متذکر شد: دو سال پس از آن، پروژه به یک شرکت دیگر به نام «وراساز» واگذار شد که ۴ طبقه زیر زمین کار کند، این پیمانکار یک درصد سازه کار کرد و یک حجمی خاکبرداری انجام داد به طوری که انتهای زمین ۱۵ متر گود شد ولی ابتدای آن در نزدیک میدان امر به معروف و نهی از منکر، خاکبرداری صفر بوده است.

شهردار منطقه ثامن اظهار کرد: حسب اطلاعاتی که ما داریم به خاطر مشکلاتی که بین آن شرکت و شهرداری ایجاد شد، این کار تعطیل شده است، الان ۶ سال است به خاطر دعوای پیمانکار و شهرداری این پروژه به طور کامل تعطیل است.

نعمتی با بیان اینکه زمانی که من شهردار منطقه ثامن شدم، حدود ۱۱ ماه و نیم با این شرکت مذاکره کردیم و جلساتی که با دادستانی داشتیم، اظهار کرد: در نهایت توانستیم تمام موضوعات را طی یک صورتجلسه ۱۰ صفحه‌ای با پیمانکار حل و فصل کنیم و از ابتدای سال ۹۸، این پروژه را در اختیار گرفتیم.

وی از تشکیل تیم مهندسی ارزش متشکل از آستان قدس رضوی، تیم‌های امنیتی حرم مطهر رضوی، مدیران پروژه های اطراف طرح، شهرداری و کلیه صاحبنظران، برای تعیین تکلیف ره باغ نعیم خبر داد و گفت: با توجه به تغییر سیاست‌های ترافیکی بافت اطراف حرم از سال ۸۴ تا الان، تیم مهندسی ارزش با ۱۲۰ دلیل به این جمع بندی رسید که اگر این مکان پارکینگ نشود و فقط یک فضای سبز پیاده برای زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر رضوی شود، ۳۶ درصد بهبود کیفیت حاصل می‌شود.

شهردار ثامن ادامه داد: اگر آستان قدس و اوقاف هزینه ۴۰۰ میلیونی ساخت پارکینگ در این پروزه را پرداخت کنند، که پروژه به همان شکلی که تا الان قرار بوده، اجرا شود، تکمیل می‌شود و در غیر این صورت، گودال را پر می‌کنیم و یک مسیر سبز مثل سایر ره باغ‌ها احداث و هزینه ۴۰۰ میلیونی را برای توسعه پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط دیگر هزینه می‌کنیم.

نعمتی با بیان اینکه اگر چه حدود یک ماه پیش تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و آستان قدس رضوی برای تعیین تکلیف «ره باغ نعیم» امضا شده، یادآور شد: تا این لحظه هنوز با آستان قدس به جمع بندی نرسیده‌ایم، در عین حال برای اینکه سرعت کار بیشتر شود طبق نظر تیم مهندسی ارزش هم مسابقه معماری برگزار کرده‌ایم و هم نسبت به پر کردن آن گودال ۱۵ متری اقدام کردیم که با مخالفت دادستان متوقف شد، تا تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: طرح پارکینگ ۴ طبقه مصوبه کمیسیون ماده ۵ نداشته است.

انتشار ۱۴۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر در انتظار ضمانت دولت

شهردار منطقه ثامن در بخش دیگری از این بازدید، اظهار کرد: هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های عمومی و زیرساختی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده است که مراحل قانونی آن طی شده و تنها در انتظار ارائه ضمانت از سوی سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی است.

نعمتی تاکید کرد: به شدت پیگیر دریافت این ضمانت‌نامه جهت ضمانت باز پرداخت ۵۰درصد از اصل و سود این مبلغ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت هستیم تا بتوانیم این مبلغ اوراق را برای اجرای زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر تا پایان سال ۹۸ منتشر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده نیز مبلغ ۲هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت نوسازی بافت فرسوده چهار شهر مذهبی در نظر گرفته شده که ما برای مشهد در خواست هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را ارائه کرده‌ایم و فکر می‌کنیم موافقت می‌شود.

گفتنی است؛ خبرنگاران در این بازدید به همراه شهردار ثامن از سه ره باغ طوبی، سلام و بهشت، بلوار شارستان رضوی (قطاع٢) حدفاصل خیابان آیت الله شیرازی تا بولوار رضوان، بولوار تازه احداث شده رضوان تا خیابان شهید محسن کاشانی، پیاده روهای حاشیه بولوار شهید شوشتری، مسجد امام صادق(ع) و دو خانه تاریخی پریشانی و امیری بازدید کردند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول