اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه به توافق رسیدند

وزرای خارجه 3 کشور مصر، سودان و اتیوپی اعلام کردند که با حمایت آمریکا بعد از 4 روز مذاکره به توافق نهایی در مورد سد النهضه رسیده‌اند.

مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه به توافق رسیدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سه کشور آفریقایی مصر، اتیوپی و سودان بعد از چهار روز مذاکره در واشنگتن به توافق نهایی در مورد نحوه آب‌گیری سد جنجالی النهضه رسیدند.

وزاری امور خارجه سه کشور مذکور امروز جمعه طی بیانیه‌ای از آمریکا اعلام کردند آن‌ها در آخرین دور از مذاکرات بر سر این سد النهضه، در مورد مکانیزم راه‌اندازی و نظارت بر این سد به توافق رسیده‌اند.

قرار است وزای خارجه سه کشور آفریقایی روزهای دوازدهم و سیزدهم فوریه (۲۳ و ۲۴ بهمن) به منظور تصویب نسخه نهایی توافق امروز در واشنگتن جمع خواهند شد و نهایتاً تا پایان ماه میلادی آینده آن را امضا خواهند کرد.

به گزارش المیادین، وزارت خارجه مصر از میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا در مذاکرات سد النهضه تقدیر و تشکر کرده است.

دعواو اختلاف بر سر سد النهضه زمانی آغاز شد که دولت اتیوپی از چند سال پیش پروژه احداث این سد بر روی سرشاخه‌ رود نیل و کار آبگیری برای این سد را آغاز کرد. آب نیل بعد از عبور از کشور سودان وارد خاک مصر شده و بعد از طی مسافتی طولانی به دریای مدیترانه می‌ریزد و در توسعه این کشورها به ویژه مصر نقش بسیاری مهمی ایفا می‌کند.

مذاکرات دولت مصر با دولت اتیوپی بر سر سد النهضه و حقآبه مصر از آب نیل اخیراً طی ماه‌های گذشته به بن‌بست رسیده بود و مصر نگران بود که احداث این سد، باعث وقوع خشکسالی شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول