اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

110 میلیارد ریال برای هوشمندسازی حفاظت پارک ملی گلستان تخصیص یافت

رئیس پارک ملی گلستان گفت: امسال مبلغ 110 میلیارد ریال برای فاز نخست هوشمندسازی پارک ملی گلستان در راستای حفاظت بهینه آن تخصیص یافت.

110 میلیارد ریال برای هوشمندسازی حفاظت پارک ملی گلستان تخصیص یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گالیکش، مهدی تیموری صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: اقدام مهم و اثرگذار در سال جاری تخصیص ۱۱۰ میلیارد ریال برای حفاظت پارک ملی گلستان با اجرای فاز نخست هوشمندسازی این مارک ملی است.
وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی پارک ملی گلستان افزود: به منظور حفاظت صحیح و گسترده پارک ملی گلستان و در راستای ارتقای اثربخشی مدیریتی طبق ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور شورای راهبردی پارک ملی گلستان تشکیل شده است.
رئیس پارک ملی گلستان ادامه داد: در اساسنامه تهیه و تصویب شده این شورای راهبردی زمینه هر چه بیشتر همکاری جوامع محلی، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی، اشخاص دارای علم و تجربه و سمن‌های بومی و توانمند به وجود آمده است.

* تصویب ردیف اعتباری جداگانه برای پارک ملی گلستان مهمترین اقدام شورای راهبردی
وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای دقیق و کامل این طرح مدیریتی هوشمند، تحول شگرفی در مدیریت و حفاظت تمام  مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست با اولویت ذخیرگاه‌های زیست کره کشور ایجاد خواهد شد.
تیموری مهمترین اقدام شورای راهبردی را تصویب ردیف اعتباری جداگانه برای پارک ملی گلستان برشمرد و گفت: تصویب ردیف اعتباری جداگانه برای پارک ملی گلستان و در نظر گرفتن بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پارک در بودجه سال ۱۳۹۸ از اقدامات مهم شورای راهبردی پارک ملی گلستان است که تاکنون ۳۶ میلیارد ریال آن موافقت شده و صرف اجرای برنامه ها و طرح های مدیریتی پارک خواهد شد.
وی ادامه داد: برای اجرای طرح مرمت و بهسازی چشمه‌ها منابع آب و حفاظت از مخازن آب پارک ملی بیش از ۶ میلیارد ریال تخصیص یافته است.
رئیس پارک ملی گلستان از تلفات انواع گونه‌های حیوانی پارک ملی گلستان بر اثر تصادفات خبر داد و گفت: در سه ماه اخیر ۳۹ گونه انواع حیوان مانند گراز، شغال، روباه و سمور در جاده بین‌المللی گرگان - مشهد در پارک ملی گلستان براثر بی‌احتیاطی رانندگان و برخورد با حیوانات تلف شدند.
وی بارش برف و سرمای شدید چند روز اخیر را علت مهم ورود حیوانات به حاشیه جنگل دانست و خاطرنشان کرد: حیوانات جنگلی براثر سرما و کمبود غذای در دل کوه به صورت غریزی و برای تهیه غذا به حاشیه جاده جنگل گلستان ورود می‌کنند که تقاضا می‌شود رانندگان احتیاط بیشتری کنند.

* ۵ هزار راس انواع حیوانات با محوریت گونه‌های علفخوار مانند قوچ، میش، کل و بز شناسایی شدند
تیموری گفت: محیط‌بانان ما آمادگی دارند تا در صورت ادامه سرما و بارش برف خوراک موردنیاز حیوانات پارک ملی گلستان را به صورت دستی در اختیار آنها قرار دهند.
وی درباره سرشماری پاییزه حیات‌وحش با محوریت گونه‌های علفخوار خاطرنشان کرد: بیش از ۵ هزار راس انواع حیوانات با محوریت گونه‌های علفخوار مانند قوچ، میش، کل و بز شناسایی شدند و با توجه به شرایط جوی مناسب پیش‌بینی می‌شود روند زاد و ولد این حیوانات در سال آینده افزایش یابد.
پارک ملی گلستان به عنوان ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین یکی از ۵۰ ذخیرگاه زیست محیطی کره زمین است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
در این پارک تاکنون بیش از یک‌هزار و ۳۶۰ گونه پستاندار، ۱۶۰ نوع پرنده ، ۲۴ خزنده، سه‌گونه دوزیست و چند هزار حشره شناسایی شده است.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول