اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مهریه سنت پیامبر است نه ضامن خوشبختی/ «10 راس آهوی وحشی» مهریه‌ای که اجرا شد

یک کارشناس مسائل خانواده گفت: اگر مهریه را به عنوان هدیه نگاه کنیم، می‌تواند نیرویی برای حفظ تعادل و توازن در خانواده و رابطه زوجین باشد اما اگر کسی خواهان زندگی باشد، با یک سکه هم می‌تواند زندگی کند.

مهریه سنت پیامبر است نه ضامن خوشبختی/ «10 راس آهوی وحشی» مهریه‌ای که اجرا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه مهریه‌های سنگین در جامعه مُد شده، هرچند گفته می‌شود مهریه خوشبختی نمی‌آورد اما رشد مهریه‌ها واقعیتی انکارناپذیر است.

با وجود این مهریه‌های سنگین و عجیب، کتاب‌های تاریخی پر از شواهدی است که نشان می‌دهند مهریه‌های بزرگان، مهربانانه‌ترین مهریه‌های تاریخ بوده است.

قدیمی‌ترین مهریه تاریخ، مهریه حضرت حوا است که از امام صادق (ع) در مستدرک الوسایل درباره آن این طور نقل شده است: «خداوند مهریه حضرت حوا همسر حضرت آدم را سه بار صلوات بر محمد و آل محمد قرار داد.» مهریه دختر حضرت شعیب (ع) همسر حضرت موسی (ع) هم 8 تا 10 سال کار کردن حضرت موسی (ع) برای حضرت شعیب بوده است. 

اما سؤال اینجاست که آیا مهریه می‌تواند ضامن خوشبختی افراد باشد؟! این سؤالی است که شاید هنوز بسیاری نتوانسته‌اند پاسخی برای آن بیابند. گرچه تعیین مهریه‌های سنگین و نجومی نیز چند سالی است، همچون رسوم دست و پاگیر دیگر ازدواج مرسوم شده، اما افزایش آمار طلاق نشان می‌دهد که مطمئناً مهریه‌های سنگین هم نمی‌تواند خوشبختی افراد را ضمانت کند.

چشم‌ و هم‌چشمی هم یکی دیگر از دلایل زیاد شدن نرخ مهریه‌ها است، بسیاری از موارد را می‌توان دید که خود دختر به گرفتن مهریه کم و حتی مراسم ساده راضی است ولی پدر و مادر به دلیل ترس از حرف مردم یا چشم و هم‌چشمی با فامیل و دوستان اصرار به تعیین مهریه زیاد دارند. پسر و خانواده‌اش هم به دلیل این که دوست دارند زودتر وصلت سر بگیرد و با تکیه بر اصطلاح منسوخ «مهریه را کی داده و کی گرفته» شرایط را می‌پذیرند.

اما در مجموع می‌توان گفت که تعیین مهریه زیاد از طرف دختران به دلیل بی‌اعتمادی به طرف مقابل و ترس از طلاق است و نمی‌تواند الزاماً باعث تداوم زندگی و ایجاد عشق میان همسران شود.

توجه به ازدواج بر اساس موازین دینی و رعایت اصول فرهنگی یکی از اصلی‌ترین امور مورد تأکید اسلام است که نمونه بارز آن را در ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) مشاهده می‌کنیم.

 

مهریه به یکی از دغدغه‌های اصلی زوج‌ها تبدیل شده است

حجت‌الاسلام محمدحسن رهایی به خبرنگار فارس گفت: مهریه پشتوانه‌ای برای خانم‌ها است که اگر شکل منطقی و درست آن تعیین شود، می‌تواند پایداری زندگی زوجین را رقم بزند، اما گاهی کارکرد منفی آن خودنمایی می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرضا با بیان این‌که مهریه و مسائل پیش روی آن در زمان حاضر با افزایش قیمت سکه به یکی از دغدغه‌های اصلی زوج‌ها و خانواده‌های آنان تبدیل شده است، افزود: رواج چشم و هم‌چشمی‌ها سبب شده تا دختران مهریه‌های نجومی را از همسران آینده خود طلب کنند که بیشتر این میزان مهریه‌ها با توان مالی زوج‌ها همخوانی ندارد و این سبب تعارضاتی می‌شود که گاه زندگی‌های در شرف تشکیل را با مشکل مواجه کرده و در مواقعی آن را در همان مراحل ابتدایی متوقف می‌کند.

وی با بیان این‌که در زمان پیامبر گرامی اسلام مهریه یکی از مسائل مورد توجه در امر ازدواج بوده است، تصریح کرد: رسول‌الله (ص) می‌فرمایند بهترین زنان امت من کسانی هستند که مهریه آن‌ها پایین‌تر باشد.

رهایی با تأکید بر این‌که به هر مقدار در مهریه آسان‌گیری شود و آن را در حد اعتدال حفظ کنند، سبب خشنودی خداوند و دوام زندگی بیشتر می‌شود، اضافه کرد: کم گرفتن مهریه سبب مهر و محبت بیشتری بین زوجین و هم مانع مشکلات بعدی می‌شود؛ پیامبر (ص) در حدیثی فرمودند، در مهریه زنان زیاده‌روی نکنید که سبب دشمنی می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرضا با بیان این‌که در میان اهل بیت (ع) و مؤمنان رسم بوده که مهریه را پایین می‌گرفتند، اما بعد چیزهایی را به همسرانشان به عنوان هدیه می‌بخشیدند که این پایداری زندگی و اسباب محبت بیشتر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مهریه و هزینه‌های ازدواج نباید مانعی برای ازدواج دو زوج باشد، عنوان کرد: در کشور ما برخی از خرده‌فرهنگ‌ها سبب شده است که ازدواج مورد تأکید دین مبین اسلام آن طوری که شایسته است تحقق پیدا نکند.

رهایی با اشاره به این‌که مردان بسیاری به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه تعیین شده در زندان به سر می‌برند که این نیز به معضلی تبدیل شده است، بیان کرد: باید راهی منطقی و درست برابر با حقوق زن و مرد درباره مهریه اعمال شود تا حقی از دیگری در پرداخت آن ضایع نشود و از طرفی نیز بتواند ضامن زندگی مسالمت‌آمیز برای زوجین شود.

 

فلسفه مهریه

هدیه و پیشکشی که شوهر به عنوان مهر به همسر می‌‏دهد، در حقیقت وسیله‏‌ای برای مطمئن ساختن زن به صفای قلبی خویش و دریافت پاسخ مثبت و صمیمانه به پیشنهاد عشق اوست. مرد با اعطای چنین هدیه‏‌ای می‏‌خواهد به زن بگوید: طالب توأم، تو را دوست می‏دارم و صفای تو را ارج می‏‌نهم. بدین سان، اگر مهر بر این اساس توجیه شود، وسیله خوبی برای ایجاد مهر و محبت بین زوجین و عاملی قوی برای انس و الفت است.

اگر کمی به گذشته بازگردیم می‌بینیم که مهریه‌ها کم اما دوام زندگی‌ها بیشتر بوده است و با افزایش میزان مهریه مسائل و معضلات اجتماعی نیز افزایش یافته و زنان گاهی به دلیل داشتن مهریه‌های سنگین در زندگی زناشویی تمام حق را به خود داده و این چیزی است که مردان را وادار به طلاق عاطفی می‌کند، چیزی که در کشورمان بسیار شاهد آن هستیم و از طرف دیگر نیز برخی زنان که دارای مهریه‌های سنگین هستند به طمع رسیدن به سود بسیار از خانه و خانواده خود چشم‌پوشی کرده و در نتیجه آمار طلاق افزایش می‌یابد.

مهریه سنگین تضمین کننده پایداری زندگی نیست

مریم صدرایی با بیان این‌که موافق هستیم که مهریه پشتوانه‌ای برای زن است، عنوان کرد: به لحاظ روانشناسی از دید مثبت آن ایمنی روانی، عاطفی و هیجانی است که سبب پایداری در رابطه زوجین می‌شود.

کارشناس مسائل خانواده افزود: اگر مهریه را به عنوان هدیه نگاه کنیم، می‌تواند نیرویی برای حفظ تعادل و توازن در خانواده و رابطه زوجین باشد که در ابعاد مختلف کمک کننده بوده و رابطه را از آسیب‌های موجود در جامعه که روز بروز در حال افزایش است، مصون بدارد.

وی با بیان این‌که مهریه سنگین تضمین کننده پایداری زندگی نیست، خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که زندگی از حالت سنتی آن خارج شده بود و زندگی‌های شهری توسعه زیادی پیدا کرده بود، معضلی به نام «چشم و هم‌چشمی» رشد کرده، بنابراین دختران برای این‌که در مقایسه با رقبای خود کمبودی احساس نکنند، تلاش می‌کنند بیشترین رقم مهریه را بر شوهران خود تحمیل کنند و این تلاش‌ها سبب شد که نرخ مهریه‌های سرسام‌آور، هر روز درحال افزایش باشد.

صدرایی با بیان این‌که عناوینی مانند «مهریه سنگین نشانه عشق پسر به دختر» و «مهریه سنگین ضامن تداوم رابطه و خوشبختی دختر است»، تصورات اشتباه و غلطی است، ادامه داد: تعیین مهریه سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج شود و اگر کسی خواهان زندگی باشد، با یک سکه هم می‌تواند زندگی کند.

کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر این‌که پیش از ازدواج چشمان خود را کاملاً باز کنید و با تفکر و قدرت سنجش و مشورت با دیگران آگاهانه انتخاب کنید و بعد از ازدواج مقداری چشمان خود را بسته نگاه دارید، تصریح کرد: شاید باز لازم باشد پای آموزش و پرورش را به میان کشید که آموزش‌های قبل از ازدواج و مشاوره‌هایش می‌تواند در مهارت زندگی و روشن‌شدن ذهن دانش‌آموزان برای زندگی بهتر تأثیرگذار باشد.

 

مهریه‌هایی که عطر عشق دارد

 هر چند در تاریخ ثبت احوال ما مهریه‌های عجیب و غریب مانند 1978 توپ ورزشی، 10 رأس آهوی وحشی، 2 هزار قطعه شکلات بوده که در سال‌های گذشته در دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شده‌اند اما چه بسیار افرادی هم هستند که به مهریه واقعاً به عنوان ضامن و شرط خوشبختی نگاه نمی‌کنند. مهریه بالا از نظر آن‌ها نه ارزش مادی دارد و نه ارزش معنوی؛ آن‌ها زندگی را با چشمانی دیگر می‌بینند، زیبا و شیرین و تکرار نشدنی.

همسر شهید همت هم یکی دیگر از زنانی است که از همسرش مهریه نخواست. او ماجرای ازدواج بدون مهریه‌اش این طور روایت می‌کند: «به حاجی گفتم خانواده‌ من تیپ خاص خودشان را دارند. احتمالاً پدر و مادرم مخالفت می‌کنند، صحبت با این‌ها با خود شما و دیگر این‌که من می‌خواهم بدون مهریه ازدواج کنم. شما وقتی می‌روید پدرم را راضی کنید، مهر تعیین نکنید.» همسر شهید جهان آرا هم یک سکه طلا به عنوان مهریه خود درخواست کرد.

انتهای پیام/63101/ج20/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول