اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

بانوان به دنبال کارآفرینی/ مسؤولان موانع را برطرف کنند

بانوان بخش بردخون خواستار حمایت مسؤولین و رفع موانع پیش روی آنها برای راه‌اندازی مشاغل خانگی شدند.

بانوان به دنبال  کارآفرینی/ مسؤولان موانع را برطرف کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، همزمان با ایام دهه فجر نمایشگاهی از آثار و دست ساخته‌های بانوان روستای شهنیاء بخش بردخون در حسینیه امام خمینی(ره) این روستا برپا شد، اما بانوان انتظار داشتند از فعالیت‌های آنان حمایت شود تا اشتغال خانگی گسترش پیدا کند و این قشر از جامعه با آرامش و بدون دغدغه کار کنند.

بانوان تولیدکننده و کارآفرین از انگیزه و تلاش خود گفتند و خواستار حمایت دولت از اشتغال خانگی شدند تا افراد بی‌کار به‌ویژه بانوان کمتر به‌دنبال مشاغلی خارج از خانه باشند.

یکی از بانوان گفت: ما با علاقه، حرفه‌ای را یاد گرفته‌ایم و پس از آموزش با هزینه شخصی اقدام به ساخت وسایل کردیم اما اعتبار کافی نداریم تا این دست‌ساخته‌ها را بیشتر کنیم و به بازار ارائه دهیم.

ثریا شهنیایی افزود: بانوان روستای شهنیا مشکلات زیادی دارند و بیشتر افراد تحصیل‌کرده بی‌کار هستند، اما آنان ناامید نشده‌اند و ضمن آشنایی با صنایع و حرفه‌های مختلف، در منزل و با سرمایه شخصی فعالیت می‌کنند اما نیاز به حمایت و همراهی دارند.

وی اضافه کرد: ما در خانه وسایل را می‌سازیم اما جایی برای فروش نداریم و انتظار است که مسؤولان فضایی را فراهم کنند تا ما محصولات خود را عرضه کنیم و با سود آن به گسترش اشتغال بپردازیم تا افراد بیشتری مشغول کار شوند.

بانوی دیگری که از عدم حمایت مسؤولان گله داشت، گفت: بسیاری از بانوان روستای شهنیا و روستاهای دیگر با علاقه و انگیزه شبانه‌روز کار می‌کنند و محصولاتی را می‌سازند اما بازاری برای فروش ندارند و اگر بازارچه یا نمایشگاهی در بخش، شهرستان یا استان ایجاد شود توانایی عرضه محصولات را دارند.

الهام‌السادات هاشمی افزود: متأسفانه مواداولیه برای ساخت محصولاتی نظیر کیک، موادغذایی، منسوجات، پوشاک، تزیین‌آلات و ... نسبت به گذشته گران‌تر شده و اگر کمکی به این بانوان نشود آنان قادر نخواهند بود ادامه دهند و مجبورند کار خود را تعطیل کنند.

فرد دیگری که اقدام به پخت نان محلی می‌کرد، با ناراحتی ابراز می‌دارد: قدیم‌ها آرد ارزان و زیادی داشتیم و هرروز نان محلی می‌پختیم اما الان آرد گران شده و اگر محلی باشد که ما این نان‌ها را بفروشیم، می‌توانیم با دلگرمی اقدام به پخت نان کنیم تا مردم از آن بهره ببرند.

زینب علی‌زاده افزود: در گذشته هرروز صبح زود بیدار می‌شدیم و نان گرم و تازه محلی آماده می‌کردیم و با استفاده از محصولات محلی دامی و گیاهی، روزی پربرکت برای خانواده رقم می‌خورد.

امام جمعه بردخون نیز با ابراز خرسندی از حضور در این نمایشگاه، گفت: زنان در خانواده احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌کنند و اگر زمینه کار و تلاش آنان در خانه فراهم شود، آنان می‌توانند هم به امور منزل برسند و هم محصولاتی را تولید و به بازار عرضه کنند.

حجت‌الاسلام سیدحسین رکنی‌حسینی افزود: منطقه بردخون سرشار از استعداد و توانایی است و ظرفیت‌های بومی و محلی زیادی وجود دارد که می‌توان با الهام از آداب و رسوم قدیمی، مردم را به سمت تولید خانگی و محلی کشاند تا ضمن ایجاد اشتغال از فراموشی فرهنگ گذشته این دیار جلوگیری شود.

وی در گفت‌وگویی صمیمانه با مسؤولان غرفه‌ها، اضافه کرد: ما توانایی تولید محصولات و رفع نیازهای ضروری خود را داریم و اگر به گذشته خود برگردیم، بی‌شک همه مردم می‌توانند با اندک سرمایه‌ای شغلی ایجاد کنند و از دیگران بی‌نیاز شوند.

بخشدار بردخون نیز گفت: اشتغال خانگی موجب استفاده از سرمایه‌های مادی و انسانی می‌شود و همه مردم می‌توانند با برنامه‌ریزی و در اوقات فراغت به تولید محصولات و تقویت سبد درآمد خانواده اقدام کنند.

علی اخلاقی افزود: بانوان روستای شهنیاء و همه روستاها و شهر بردخون قادرند از تسهیلات اشتغال‌زای دولت بهره ببرند و با توان بیشتر به تقویت اشتغال و تنوع‌بخشی به محصولات اقدام کنند و از محل فروش آنها سرمایه خود را افزایش دهند.

در این نمایشگاه محصولاتی نظیر پوشاک و منسوجات، دست ساخته‌های دریایی، موادغذایی، تابلوهای طراحی و نقاشی، بافتنی‌ها، پخت نان محلی، نخ‌ریسی از پشم شتر، عروسک، غذاهای محلی، ترشی، کیک و شیرینی عرضه شده بود و امید داشتند با فروش آنها به گسترش اشتغال خانگی در منطقه کمک کنند.

این نمایشگاه به همت گروه جهادی شهید حسن شاطری، کمیته فرهنگی روستا و پایگاه بسیج روستای شهنیاء برپا شده بود و تا پایان دهه فجر آماده حضور مردم است.

گزارش: نامجو زحمتکش

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول