اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام غلامی: عارفان بزرگ به مقام سردار سلیمانی غبطه می‌خورند

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا گفت: حاج قاسم شاگرد خوب امام خمینی (ره) بود که توانست در دانشگاه جنگ ۸ ساله، راه صد ساله را به صورت جهشی طی کند و در نقطه‌ای بایستد که عارفان بزرگ باید به مقام و منزلت او غبطه بخورند.

حجت‌الاسلام غلامی: عارفان بزرگ به مقام سردار سلیمانی غبطه می‌خورند

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، نشست علمی تحلیل و بررسی تشییع تاریخی سردار سپهبد قاسم سلیمانی در سالن اجتماعات مؤسسه صدرا با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی، فرزاد جهان‌بین، پرویز امینی، محمدباقر خرمشاد و دیگر فعالان فرهنگی عصر امروز یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا در این نشست با اشاره به اهداف ایالات متحده آمریکا در ترور شهید سلیمانی بیان داشت: به نظر می‌رسد حاج قاسم حداقل از سه سال پیش توسط آمریکایی‌ها با دقت رصد می‌شده و به شهادت رساندن ایشان در گذشته هم خارج از توان آنها نبوده است. آمریکایی‌ها می دانستند که ترور حاج قاسم هزینه بسیار سنگینی برای آنها یا اسرائیلی‌ها دارد و زمانی باید این کار را کنند که هزینه ترور با فواید آن برابری داشته باشد.

وی افزود: ۷ هدف برای این کار توسط آمریکایی‌ها متصور است‌؛ ضربه اساسی و فلج‌کننده به جبهه مقاومت، خریدن فرصت امنیتی برای اسرائیل، ایجاد رعب در بین مسئولان ایرانی و وارد کردن آنها به برجام ۲ و ۳، دادن امید و انگیزه به دولت‌های مرتجع منطقه و زمینه‌سازی برای دوشیدن بیشتر آنها، تقویت اعتراضات عراق و لبنان و کلید زدن اعتراضات جدید در ایران، پیروز نمایی و تغییر فضا توسط ترامپ در داخل آمریکا و در نهایت بسترسازی برای پیاده سازی معامله قرن و پایان دادن به قضیه مقاومت فلسطین.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه حاج قاسم برای جریان انقلاب یک شخصیت بی‌نظیر بود، ابراز داشت: حاج قاسم یک فرمانده درجه یک، استراتژیستی برجسته، یک سیاستمدار بزرگ و یکی از بازوان رهبر انقلاب بود که جبهه مقاومت را به بهترین نحو رهبری می‌کرد.

وی ادامه داد: حاج قاسم موفق شد علاوه بر ارتقاء توانمندی‌های حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت فلسطین و تقویت موقعیت آن در برابر اسرائیل، جنوب غرب آسیا را از شر داعش که یک توطئه عظیم و هزینه تاریخی علیه مسلمانان قلمداد می‌شود را خنثی کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حاج قاسم در داخل ایران نه فقط یک قهرمان بلکه تکیه‌گاه بزرگ بود. در تمامی نظر سنجی‌های معتبر چهار سال گذشته، حاج قاسم محبوب ترین شخصیت سیاسی ایران معرفی شد. با این وجود حاج قاسم یک شخصیت برجسته معنوی بود. بسیاری از فضایل اخلاقی در او جمع بود و در واقع حاج قاسم یک عارف بالله بود.

وی گفت: حاج قاسم شاگرد خوب امام خمینی (ره) بود که توانسته در دانشگاه جنگ ۸ ساله، راه صد ساله را به صورت جهشی طی کند و در نقطه‌ای بایستد که عارفان بزرگ باید به مقام و منزلت او غبطه بخورند. بنابراین حاج قاسم برای اثبات حقانیت خط انقلاب اسلامی کافی است.

حجت‌الاسلام غلامی با تشریح چرایی تشییع با شکوه پیکر حاج قاسم با اشاره به ۹ فرضیه موجود در این زمینه اظهار داشت: اکثریت مردم ایران با همه سلایق و ذائقه‌ها غیرتمندند و ظلم و گردن کشی بیگانه را بر نمی‌تابند. همچنین اکثریت مردم ایران در مراتب گوناگون متدین هستند و با وجود هجمه‌های سنگین فرهنگی، جوهر دینی خود را حفظ کرده اند.

وی افزود: هنوز اکثریت مردم ایران به حقانیت انقلاب اسلامی و اهداف آن باور دارند. اما انقلاب اسلامی را در تراز شهید سلیمانی جستجو می‌کنند نه مدیران ریاکار، منفعت طلب و محافظه کاری که طی چند دهه اخیر به چهره جمهوری اسلامی پنجه کشیده‌اند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی ملت ایران در برابر آمریکا و تقویت بی‌سابقه روحیه سلطه‌ستیزی در کشور که در قامت تشییع عظیم و تاریخی حاج قاسم سلیمانی ظهور و بروز کرد. محکومیت گسترده ترور شهید سلیمانی در کشورهای مختلف و مخدوش شدن چهره آمریکایی‌ها در جهان را شاهد بودیم.

وی ادامه داد : دیگر پیامدهای شهادت حاج قاسم را می‌توان شکسته شدن ابهت نظامی ایالات متحده آمریکا در جهان و ایجاد اعتماد به نفس مضاعف در میان جریان مقاومت در اثر حمله ایران به عین الأسد، تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی در مجلس عراق در ۱۵ دی و تظاهرات میلیونی مردم عراق در ۴ بهمن مطرح کرد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه سردار سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریست در همه دنیا شناخته شده است، ابراز داشت: عشق و علاقه مردم به سردار سلیمانی ابدی است و این معجزه شهادت و ایثار است.

وی تشییع حاج قاسم و زدن پایگاه عین الاسد را ۲ نقطه عطف انقلاب اسلامی دانست، افزود: این مسأله بعدی قرآنی دارد؛ «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»؛ همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را محبوب می‌گرداند. محبت مردم به سردار سلیمانی از این منطق نشأت می‌گیرد و این منطق هیچ‌گاه زایل‌شدنی نیست.

اسماعیلی با اشاره به محبویت حاج قاسم در نظرسنجی سال‌های گذشته بیان داشت: در شرایطی که در اتفاقات چند سال اخیر در حوزه‌های اقتصادی، کاهش سرمایه اجتماعی روی بعضی شخصیت‌های سیاسی داشتیم، اما این موضوع درباره سردار برعکس و رو به صعود بود.

وی با بیان اینکه نوع عملکرد حاج قاسم در جبهه مقاومت منجر شد که نوع نگاه‌ها در داخل کشور به حضور نیروهای ایرانی در این عرصه متفاوت شود، ادامه داد: اساساً مردم در ۵ سال اخیر در مورد درستی عملکرد نظام جمهوری اسلامی در منطقه تردید نداشتند. البته در این رابطه رهبر انقلاب نقش کلیدی داشتند.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه کلیدواژه حاج قاسم، اخلاص و ایثارش بود، اظهار داشت: در یک تقابل راهبردی و متحدین منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی و حتی مخالفان داخلی، حاج قاسم در مقابل آنها ایستاد و در نهایت با یک نامه و سخنرانی رسمی پایان داعش را اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم نقطه اتکای امنیت مردم بود، افزود: با توجه به شرایط کشور و حوادث آبان ماه گذشته، دشمنان فکر کردند نظام دچار ضعف شده است، بنابراین مبادرت به شهادت حاج قاسم کردند. در چنین شرایطی تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی تبدیل به یوم الله شد. چنین تشییعی دشمن را ناامید کرد.

همچنین در این نشست سیدمجید امامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه تشییع پیکر حاج قاسم بازیابی هویت انسان مسلمان شیعی و انقلابی بود، بیان داشت: هویت انسان انقلابی در شرایط خاص تاریخی که ما به سر می‌بریم و علت آن را فراگیری نظام سلطه و نئولیبرالیسم آمریکایی می‌دانم، تحت فشار و خدشه قرار گرفته بود.

وی افزود: این در شرایطی بود که نظام اقتصادی داخل به علت فسادهای اقتصادی ناکارآمد بود و در عرصه جهانی، مردم شاهد اشغال کشورها از سوی آمریکا و تحریم‌های کمرشکن بودند.

امامی با تأکید بر اینکه نیازمندی به بازیابی این هویت از نان شب بیشتر است، گفت: چون نظام سلطه، ما را جامعه‌ای دچار فردیت، بی‌سلاح و بی‌تفاوت می‌خواست. جامعه ایرانی در جریان تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی با عقل سرخ مواجه شد و تداعی کننده مواجهه مردم با یحیای نبی و تمام خون‌های پاکی بود که در تاریخ بر زمین ریخته شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ابراز داشت: این تشییع همانند حضور روح مجدد همت و باکری بود که مردم را به خیابان‌ها کشاند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول