اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ملاقات پمپئو با مقامات عالی‌رتبه قزاقستان

وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر رسمی وارد قزاقستان شد و با وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و پیشوای ملت این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

ملاقات پمپئو با مقامات عالی‌رتبه قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا وارد قزاقستان شد و با «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور و «نورسلطان نظربایف» پیشوای ملت این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای قزاق خود گفت: مشارکت «نورسلطان» با شرکت‌های آمریکایی نتیجه خوبی خواهد داشت.

پمپئو در بخش دیگر این نشست گفت: رئیس جمهور قزاقستان برنامه اصلاحات بلندپروازانه‌ای را با هدف تقویت توسعه اقتصادی، دموکراسی و همچنین افزایش اعتماد جامعه نسبت به دولت انجام داده که ما از این گام‌ها استقبال می‌کنیم.

سپس وزیر امور خارجه آمریکا با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

تاکایف ضمن خوشامدگویی به دیپلمات آمریکایی به توسعه پربار روابط دوجانبه قزاقستان و آمریکا از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان 2 کشور اشاره کرد.

وی افزود: میان 2 کشور در بسیاری از زمینه‌ها روابط نزدیکی وجود دارد که عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه با تروریسم و همکاری‌های اقتصادی از آن جمله می‌باشند.

تاکایف افزود: با این حال، من معتقدم که 2 کشور دارای پتانسیل خوبی برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های مشترک می‌باشند.

طرفین در این دیدار بر اهمیت تعمیق روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها از جمله در زمینه تجاری، سرمایه گذاری، فناوری‌های آی تی، ترویج ارزش‌های دموکراتیک و مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید کردند.

تاکایف در این دیدار از ایجاد سمت جدید نماینده ویژه در امور افغانستان در قزاقستان خبر داد.

پمپئو به نوبه خود با تقدیر از طرف قزاقستان برای استقبال گرم گفت: 2 کشور به طور سنتی در زمینه‌های اقتصادی و حمایت از صلح و ثبات بین المللی شرکای قابل اعتمادی می‌باشند.

وی افزود: ما از روابط بسیار خوب اقتصادی برخورداریم و امکان برقراری ارتباط مستقیم هوایی میان 2 کشور در دست بررسی است علاوه بر همکاری در بخش انرژی، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه روابط وجود دارد.

دیپلمات آمریکایی تلاش‌های قزاقستان را برای بازگرداندن شهروندان خود از مناطق درگیر خاورمیانه در چارچوب عملیات «ژوسن» را مثبت ارزیابی و بر سهم «نورسلطان» در برقراری صلح در افغانستان، تقویت پتانسیل اقتصادی و انسانی این کشور تاکید کرد.

وی همچنین اصلاحات سیاسی در قزاقستان را مثبت ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در چارچوب سفر رسمی خود همچنین با «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان ملاقات کرد.

نظربایف در دیدار با پمپئو به تلاش و اقدامات مشترک صورت گرفته برای تقویت مشارکت استراتژیک میان 2 کشور اشاره کرد.

وی گفت: در اوایل به دست آوردن استقلال قزاقستان با شرکت «شورون» آمریکا توافقنامه‌ای به امضا رسید و از آن لحظه سرمایه گذاران آمریکایی وارد نورسلطان شدند.

نظربایف افزود: در حال حاضر در قلمرو قزاقستان 410 شرکت مشترک فعالیت می‌کنند و حجم سرمایه گذاری طرف آمریکایی از 45 میلیارد دلار هم فراتر رفته است.

پمپئو نیز به نوبه خود نظربایف را دوست دیرینه آمریکا عنوان کرد و گفت: میان 2 کشور مشارکت سودمندی ایجاد شده است.

وی تغییرات مثبت در قزاقستان را با شخص نظربایف مرتبط دانسته و سطح توسعه نورسلطان را چشم‌گیر خواند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول