اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ماندگاری کالا در بنادر ‌نگران‌کننده نیست/‌ نقشی در رسوب کالا نداریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تأکید بر اینکه موضوع ماندگاری کالا در بندر حجم اثرگذاری نیست که نگران‌کننده باشد، گفت: قطعاً سازمان بنادر و دریانوردی نقش و تقصیری در رسوب کالا ندارد.

ماندگاری کالا در بنادر ‌نگران‌کننده نیست/‌ نقشی در رسوب کالا نداریم

‌الله‌مراد عفیفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌درباره‌ موضوع رسوب کالا در بنادر اظهار داشت: انباشت کالا به هر حال باید در بندر وجود داشته باشد، ‌این موجب ایجاد حالت روانی می‌شود و کاهش نگرانی را به دنبال دارد‌ البته رسوب کالا به آن معنا در بندر نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: نباید خوشحال باشیم که بار در بندر نیست یا بار در بندر کم است، باید ما خوشحال باشیم که بار همیشه در بندر وجود دارد و قانونگذار هم اجازه داده است تا موعد مشخص بار در بندر برای تشریفات اداری بماند و پس از موعد قانونی، آن کالا شرایط خود را دارد که کالای متروکه به گمرک اعلام می‌شود و آن هم تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌شود و این کالا باید به نوبت از بندر خارج شود. 

وی با تأکید بر اینکه موضوع ماندگاری کالا در بندر حجم اثرگذاری نیست که نگران‌کننده باشد، افزود: امسال در هشت ماه از سال، ‌بیش از‌ یک‌و نیم میلیون تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی تخلیه کردیم ‌که بخش اعظم این کالاها، در داخل کشور توزیع شده است و با توجه به اینکه مجوز حمل یک‌سره هم می‌دهند، بسیاری از این کالاها از پای کشتی حمل یک‌سره می‌گیرد و به داخل بندر می‌آ‌ید. 

عفیفی‌پور گفت: در مورد این کالاهای محدودی هم که در بندر باقی مانده است، با دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری هستیم که در خروج کالا از بندر تسریع کنند، ولی به هر حال نگرانی جدی بابت کالای مانده در بندر ویژه در حوزه کالای اساسی، نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره ادعاهای رئیس سابق سازمان اموال تملیکی مبنی بر مقصر بودن سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران در رسوب کالا در بنادر، گفت: این افراد به مقررات و ضوابط ورود کالا به کشور آشنایی ندارند، بنادر محل گذر کالا است، کالا وارد بندر می‌شود، آنجا می‌ماند، تشریفات خروج کالا به مقصد صادراتی یا خروج کالا به مقصد وارداتی توسط صاحب کالا و از طریق دستگاه‌های دیگر که گمرک جمهوری اسلامی ایران است، انجام می‌شود، بنابراین سازمان بنادر غیر از آن که تجهیزات، امکانات و ضوابط خود را در حوزه خارج شدن کالا تخصیص دهد (و این در حال انجام است)، بنابراین‌ در حوزه تشریفات قانونی ورود و خروج کالا دخل و تصرفی ندارد.

وی ادامه داد: اینکه اعلام شود سازمان بنادر موجب و عامل رسوب کالا در بندر است، کاملاً غیرمنطقی و ادعایی از روی عدم آگاهی است و نشان از عدم اطلاع از مقررات و ضوابط خروج کالا از بندر دارد. 

عفیفی‌پور گفت: ضرورت دارد در بخش‌های دیگر بررسی شود که اگر کالایی در بندر می‌ماند، علت رسوبش چیست و قطعاً سازمان بنادر و دریانوردی تقصیری ندارد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه گمرک  جمهوری اسلامی ایران به صورت بیست و چهار ساعته ‌در بندر فعال است، افزود: تلاش ما این است که تا زمانی که صاحب کالا برای خروج کالا رجوع می‌کند، گمرک هم خدمات خروج کالا را ادامه دهد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول