علم و پیشرفت  /  آموزش

مجموعه کتاب چهارده جلدی سلول‌های بنیادی توسط پژوهشگاه رویان منتشر شد

مجموعه کتاب چهارده جلدی سلول‌های بنیادی با هدف مستند کردن دستاوردهای محققان کشورمان توسط پژوهشگاه رویان منتشر شد.

مجموعه کتاب چهارده جلدی سلول‌های بنیادی توسط پژوهشگاه رویان منتشر شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجموعه کتاب چهارده جلدی سلول‌های بنیادی امروز در محل پژوهشگاه رویان رونمایی شد.

سلول‌های بنیادی به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود در خودنوزایی (توان تقسیم و حفظ پتانسیل تکوینی) و تمایز به انواع سلول‌های بدن از جمله سلول‌های عصبی، قلبی، پوستی، کبدی، استخوانی و غیره، کمک شایانی به شناخت ما از تکوین جنین، بافت و اندام‌های بدن انسان کرده‌اند. همچنین، این سلول‌ها توانایی بالقوه‌ای را برای کمک به درمان طیف گسترده‌ای از انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی، آرتروز، سوختگی، دیابت، بیماری‌های قلبی، نقص‌های کبدی، سرطان از خود نشان می‌دهند. این درمان‌ها که بیشتر منوط به جایگزینی سلول‌های بافت بیمار با سلول‌های بنیادی یا مشتقات حاصل از آن‌هاست، موجب شکل‌گیری شاخه‌ای نوین از علم پزشکی تحت عنوان پزشکی بازساختی شده است. جایگاه ویژه این عرصه موجبات علاقمندی فوق‌العاده‌ای را فراهم ساخته است و پیشرفت در این زمینه نیز راه را برای دست‌یابی به موفقیت در پزشکی آینده هموار خواهد کرد. بر این اساس و با توجه به وجود خلاء جدید منابع این دانش جدید، پژوهشگران پژوهشگاه رویان، جنبه‌های گوناگونی از این علوم را در قالب مجموعه چهارده جلدی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تألیف کرده‌اند که مباحث متنوعی از جمله سلول‌های بنیادی پرتوان، سلول‌های بنیادی بافتی، تمایز سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و غیره را در برمیگیرد. این مطالب توسط افراد مجرب و با تکیه بر تجربیات پژوهشی چندین ساله گردآوری و زیر نظر دکتر حسین بهاروند پژوهشگر کشورمان نگارش شده است.

این مجموعه برای نخستین‌بار در سال ۸۷ در چهار جلد و با عناوین محدودتری توسط انتشارات خانه زیست‌شناسی منتشر شد که در سال ۸۸ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد. مجموعه حاضر که دستاورد یک دهه تلاش پژوهشگران این حوزه است این بار نیز توسط همان ناشر به چاپ رسیده که همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب از آن رونمایی خواهد شد. این مجموعه منبع ارزشمندی برای خدمت به نیازهای جامعه در حال تغییر دانشمندان، پژوهشگران، پزشکان و دانشجویانی خواهد بود که پذیرای آخرین پیشرفت‌های علمی در حوزه سلول‌های بنیادی هستند.