اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سودای سیمرغ| سینما بدون داشتن سالن بی‌معناست/ سینما رفتن باید عادت خانواده‌ها شود

ناصر شفق، تهیه‌کننده سینما گفت: به نظر من سینما در سینما و مراکز تفریحی شکل می‌گیرد و سینما با هم فیلم دیدن، خندیدن و گریستن است. یکی از مشکلات جدی سینما در کلانشهرها ایجاد امکانات برای سهولت رفتن خانواده‌ها به سینما و ایجاد عادت سینمارفتن است.

سودای سیمرغ| سینما بدون داشتن سالن بی‌معناست/ سینما رفتن باید عادت خانواده‌ها شود

ناصر شفق، مجری طرح و تهیه‌کننده سینما درباره ضرورت وجود مکان مناسب برای برپایی جشنواره فیلم فجر و احداث محلی برای انتشار آثار هنری، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: واقعیت این است که سینما تنها فیلم ساختن نیست بلکه فیلم دیدن است. اگر محلی را برای ارائه آثار سینمایی نداشته باشیم، گویا فیلمی نساخته‌ایم. اگرچه ساختن فیلم همانند نوشتن یک کتاب ارزشمند است ولی هر دوی این اقدامات بدون انتشار و داشتن شرایط آن، تاثیرگذاری لازم را ندارد. ممکن است در آینده کتابی با ارزش به فراخور درک زمانه به نشر برسد. سینما هم همین است. اگر بهترین فیلم‌ها را بسازید ولی سالنی برای نمایش نداشته باشید، گویا فیلمی نساخته‌اید و اگر هم ساخته‌اید مهجور می‌ماند. از این رو گسترش پردیس‌های سینمایی کار ارزشمند و برجسته‌ای است.

داور جشنواره فیلم‌های ورزشی خاطرنشان کرد: به نظر من اگر این گونه اقدامات، خرده تفکری از سوی دولت داشته باشند می‌تواند کمک بسیار بزرگ و عظیمی به فرهنگ کشورمان و حتی به کشورهای منطقه کند. چرا که با کشورهای منطقه تقریبا هم‌آداب و هم‌آیین هستیم که این ثروت عظیم و الماس درخشانی است که احتیاج به استخراج دارد. من سال‌ها پیش این موضوع را مطرح کردم که خوب است پیش از نصب تابلوی شهرداری و یا فرمانداری یک شهر، آن شهر ابتدا سالن سینما، تئاتر، گالری، کتابخانه و محلی برای سرگرمی مردم داشته باشد. این موضوع باعث بوجود آمدن نهضتی خواهد شد که همه شهرها و مجموعه‌های جمعیتی بالای ۱۰ هزار نفر متصل به چنین سیستم زنجیره‌ای شوند و منجر به افزایش توان بروز اندیشه انسانی در کشور شود. 

وی با بیان اینکه نسل جوان ما بسیار با هوش و قوی عمل می‌کند، گفت: باید به ابزار فرهنگی مانند کتاب، سینما، ادبیات، موسیقی و دیگر ابزار هنری اهمیت لازم داده شود و اگر چنین اتفاقی همزمان به صورت یک نهضت اتفاق بیفتد ما شاهد رشد نسل‌هایی خواهیم بود که دیگر غربزدگی و ازخودبیگانگی نخواهند داشت. نمونه این موضوع را در جشنواره‌های فیلمی که داور بوده‌ام، دیده‌ام. وقتی در سال‌های اولیه انقلاب اولین جشنواره‌های هنری را راه‌اندازی می‌کردیم، تعداد آثار بسیار محدود بود و تعداد بسیار کمی از آن آثار قابل اکران بودند ولی اکنون اعضای هیأت انتخاب جشنواره‌ها صدها فیلم را می‌بینند تا حدود ۷۰ فیلم برای هیأت داوران فرستاده شود که همه آنها در سطح عالی هستند و آنها‌ را نسل جوان ساخته‌اند. این نشان‌دهنده آن است که ظرفیت اندیشه نسل جوان فوق العاده بالاست. این اندیشه‌ها را نباید دست‌کم بگیریم.

 

 

شفق ادامه داد: امیدوارم اقداماتی که در جهت گسترش پردیس‌های سینمایی و به خصوص پردیس ملت انجام گرفته الگو و سرمشقی برای همه شهرداری‌های کل کشور و مناطق مختلف باشد. به نظر من سینما در سینما و مراکز تفریحی شکل می‌گیرد و سینما با هم فیلم دیدن، خندیدن و گریستن است. یکی از مشکلات جدی سینما در کلانشهرها ایجاد امکانات برای سهولت رفتن خانواده‌ها به سینما و ایجاد عادت سینمارفتن است که با گسترش پردیس‌های سینمایی در محله‌های مختلف این مشکلات مرتفع می‌شود.

مدیرعامل اسبق باشگاه تراکتورسازی تصریح کرد: بدون شک افزایش سینماها در رشد اندیشه و تفکر نسل جوان که آشنایی بیشتری با تکنولوژی دارد می‌تواند در آینده این ملک و آیین تاثیر شگرفی داشته باشد. به دلیل اینکه ایران، مهد تمدن بزرگ و دارای پیشینه تاریخی بسیار ارزشمند و گوهری گران‌بهاست که بسیاری از کشورهای پیشرفته شاید حاضر باشند تمام هستی خود را بدهند تا گوشه‌ای از آنچه که ما داریم را به دست آورند. به همین جهت ایده پردیس‌های سینمایی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ایده‌های رشد و نمو فرهنگ و بلوغ تفکری جامعه ما را به دنبال دارد. 

این تهیه‌کننده سینما افزود: برای من به عنوان یک شهروند و کسی که ایده پردیس‌های سینمایی را از سال ۱۳۶۹ دنبال می‌کردم، بازسازی پردیس ملت توسط مدیرعامل جدید مؤسسه تصویر شهر را حرکتی بزرگ و ستودنی می‌دانم. به نظر من جای تقدیر دارد که چنین گام بزرگی برای افزایش موقعیت دیدن فیلم بوجود آمده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول