اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

برخی نامزدهای انتخاباتی در قوچان پا را فراتر از چارچوب‌های قانونی گذاشته‌اند

فرماندار قوچان گفت: متأسفانه برخی نامزدهای انتخاباتی در قوچان پا را فراتر از چارچوب‌های قانونی گذاشته و با سیاه نمایی یا سوءاستفاده از دستگاه‌های اجرایی در فضای حقیقی و مجازی بداخلاقی و تخلفاتی را بوجود می‌آورند.

برخی نامزدهای انتخاباتی در قوچان پا را فراتر از چارچوب‌های قانونی گذاشته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، هادی رجایی‌نیا ظهر امروز در ششمین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و برخورد با تخلفات انتخاباتی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن اجتماعات دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان اظهار کرد: انتخابات یک معنای لغوی و عمومی یعنی همان دموکراسی یا انتخاب فردی برای مسؤولیت دارد اما در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت و امنیت به شمار می‌آید و معنایش را گسترده‌تر می‌کند.

فرماندار قوچان با یادآوری این موضوع که رقابت‌های انتخاباتی علاوه بر داخل و خارج کشور، مورد توجه دشمنان هم قرار دارد، افزود: باید رقابت‌ها به سمت ایجاد وحدت و انسجام پیش رود، به سمتی که در میان مردم افزایش اعتماد به وجود آید نه اینکه اختلاف و دشمنی افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه نگاه باید به سمت مشارکت حداکثری برود و نباید مداخلات غیرقانونی و فراقانونی انجام بگیرد، بیان کرد: برای ۲۰ مجموعه در انتخابات تکلیف گذاشته‌شده به‌طوری‌که حدود ۳ هزار نفر در این شهرستان همچون عوامل اجرایی، انتظامی، نظارتی و بازرسی وظیفه برگزاری و امانت داری از آراء مردم را بر عهده‌دارند پس باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند.

رجایی‌نیا با اشاره به اینکه مردم در انتخابات نسبت به عملکرد ناظران، مجریان، دستگاه قضایی، اجرایی و اطلاعاتی و امنیتی قضاوت دارند، تصریح کرد: متأسفانه برخی نامزدهای انتخاباتی در قوچان پا را فراتر از چارچوب‌های قانونی گذاشته و با سیاه نمایی یا سوءاستفاده از دستگاه‌های اجرایی در فضای حقیقی و مجازی بداخلاقی و تخلفاتی را ایجاد می‌کنند.

فرماندار قوچان یادآور شد: متأسفانه برخی افراد نیز از جایگاه خود سوءاستفاده می‌کنند بنابراین مدیران دستگاه اجرایی در صحبت‌ها و اعلام نظرهای خود حداکثر ملاحظات را داشته باشند.

برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در قوچان مسیر درستی را طی نمی‌کنند

امام‌جمعه قوچان هم در این جلسه بابیان اینکه هرکس در مسیر تقوا و عمل صالح حرکت کند، ذات اقدس الهی نیز از وی حمایت کرده و راه حق و باطل را نشان می‌دهد، گفت: مردم به گفتار و رفتار مسؤولان نگاه می‌کنند که چقدر یک مسؤول صادق بوده و آیا می‌توان در مسائل جامعه به وی تکیه کرد یا نه.

حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی با گلایه نسبت به اینکه جامعه در مسائل انتخابات به سمت‌وسوی خوبی پیش نمی‌رود، افزود: بعضی از مدیران مسیر خوبی را طی نمی‌کنند گاهی کارهایی دیده می‌شود که متعلق به چند سال قبل بوده همچون راه یک روستا اما اکنون انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: برای درست شدن جامعه نیاز به تقوا بوده و تقوا توشه اصلی انسان‌ها است، مردم تیزبین هستند و به ریزترین اعمال و رفتار مدیران نیز توجه دارند پس نباید به‌گونه‌ای عمل و رفتار کرد که تفهیم بد شده و جامعه به مشکل برخورد کند.

فضای مجازی در قوچان بسیار آلوده و غبارآلود است

رئیس دادگستری قوچان هم بابیان این مطلب که انتخابات یکی از مؤلفه‌های قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران است و به‌نوعی هر انتخابات یک نوع رفراندوم جدید برای نظام محسوب می‌شود، گفت: مردم اگر بخواهند نسبت به مدیران و مسؤولان اعتماد کنند باید از آنان صداقت ببینند.

حجت‌الاسلام ابوالفضل آذری با اشاره به اینکه گروه‌های دخیل در امر انتخابات بارها دعوت‌شده و نسبت به مسائل مبتلابه توجیه شده‌اند، افزود: در راستای عدم رعایت مقررات قانونی توسط برخی مدیران گروه‌های فعال در فضای مجازی، نیابت قضایی برای پیگیری در شهرهای دیگر همچون بجنورد و فاروج صادر و حتی برخی نیز احضار و برای آن‌ها تشکیل پرونده صورت گرفته است.

وی با یادآوری اینکه در رسیدگی، تعقیب و تحقیق هر جرم و تخلفی مرجع قضایی مرجع رسیدگی بوده و نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط عام و دیگر ادارات ضابط خاص هستند، بیان کرد: مراجع اداری، انتظامی و قضایی بر اساس قانون انتخابات موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی هستند.

رئیس دادگستری قوچان با تأکید بر این موضوع که فعالیت مدیران و مسؤولان در ساعات اداری ممنوع و در ساعات غیر اداری نیز اگر با عنوان مسؤولیت باشد ممنوع است، ادامه داد: از این به بعد با جرائم رخ‌داده در حوزه انتخاباتی توسط افراد عادی، حقیقی، حقوقی و فضای مجازی مقابله و برخورد قاطع خواهد شد.

آذری یادآور شد: متأسفانه فضای مجازی در قوچان بسیار آلوده‌شده و همه را گرفتار کرده است.

رعایت نکردن قانون توسط مسؤولان موجب بی‌اعتمادی میان مردم می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب قوچان نیز در این جلسه بابیان اینکه همه گروه‌های دخیل در امر انتخابات باید رعایت مقررات و قوانین را داشته باشند، گفت: عمل به قانون و رعایت آن در سیره امام و رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته و اگر امروز تمسک به قانون در این نظام مقدس اسلامی وجود نداشت آسیب‌های جدی وارد می‌شد.

حسین ولیدخت قانون را نشانه رشد سیاسی و تجلی اراده یک ملت دانست و خاطرنشان کرد: شاه‌بیت وظایف تمام متصدیان در امر انتخابات عمل به قانون است بنابراین مدیران و زیرمجموعه‌های آنها مواظبت کنند تا انتخاباتی آرام و قانونی برگزار شود.

وی با یادآوری اینکه انتخابات دارای تقویم بوده که بخشی از آن به تبلیغات اختصاص دارد و مشخص‌شده که تبلیغ به چگونه‌ای و توسط چه کسانی انجام شود، افزود: در قانون انتخابات سال ۹۴ بسیاری از رفتارها عنوان جزایی نداشت اما در سال ۹۵ در قانون جدید مشخص‌شده که ادارات نیز وظیفه برخورد با تخلفات را دارند و حتی نیروی انتظامی می‌تواند مستقیم وارد شود.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان با اشاره به این مطلب که دستگاه قضایی وظیفه پیشگیری، برخورد، رسیدگی و اعمال مجازات را بر عهده دارد، تصریح کرد: متأسفانه برخی دهیاران جلو افتاده و در حال تبلیغ برای کاندیدای خاصی هستند، لازم نیست دهیار تمام‌وقت باشد که تبلیغات انتخاباتی توسط آنان ممنوع باشد؛ وقتی رعایت قانون توسط مسؤولین انجام نشود بی‌اعتمادی میان مردم به وجود می‌آورد.

وی یادآور شد: کاندیداهای انتخاباتی که امتیازات خود را بیان نکرده و تنها به دنبال تخریب بوده تا رأی جمع‌آوری کنند نشان می‌دهند که از خودشان چیزی ندارند.

ولیدخت بابیان اینکه متأسفانه برخی افراد در سطح ادارات برای خدمات‌دهی عنوان می‌کنند که باید به کاندیدای خاص رأی بدهید و این رفتار اصلا در شأن مدیران نیست، گفت: اگر این‌گونه رفتارها ادامه پیدا کند و مشارکت حداکثری، امنیت و اعتماد مردم خدشه‌دار شود، برخورد جدی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول