اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

گلایه قالیبافان از نداشتن بیمه

در جریان بازدید خبرنگاران از کارگاه تولیدکننده بزرگ‌ترین فرش جهان، قالیبافان از نداشتن بیمه گلایه داشتند.

گلایه قالیبافان از نداشتن بیمه

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به استان خراسان رضوی، در جریان بازدید خبرنگاران از کارگاه‌هایی که از تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری استفاده کرده‌اند، از کارگاه قالیبافی در روستای یوسف‌آباد از توابع زبرخان نیشابور، تعدادی زن قالیباف مشغول کار بودند که این کارگران از نداشتن بیمه و مشکلات اقتصادی گلایه داشتند.

برخی از این کارگران با داشتن بیش از 35 سال سابقه کار، تنها یک سال سابقه بیمه داشتند.

زرندی مدیر این کارگاه گفت: باید دولت از بیمه قالیبافان حمایت کند تا بتوانیم کارگران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت پوشش قالیبافی قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه قالی 5000 متری و 6000 متری که بزرگترین قالی جهان به شمار می‌رود، در این کارگاه روستایی بافته شده و به کشورهای عمان و امارات صادر شده است، در عین حال گفت: متاسفانه عمده پول صادرات این قالی‌ها به حساب شرکت ملی فرش واریز شده و آنها فقط یک میلیارد تومان به ما دادند که به سختی هزینه کارگران و مواد اولیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش می‌دهد.

علی اصغر زرندی مدیر کارگاه‌های تولید فرش نقش جهان افزود: از نظر بازار قالی مشکلی نداریم و مشکل اکنون تامین سرمایه در گردش برای تولید مواد اولیه و بافت فرش دستباف است.

وی افزود: در حال حاضر 15 نفر در این کارگاه مشغول کار هستند و ما 500 میلیون تومان از تسهیلات مشاغل خانگی و روستایی دریافت کرده‌ایم و اگر 2 میلیارد تومان دیگر وام بدهند، می‌توانیم 200 خانوار روستای یوسف‌آباد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این کارگاه مشغول به کار کنیم.

یک کارگر زن در این کارگاه اعلام کرد: کارگران در این کارگاه به صورت مقاطعه کاری کار می‌کنند و روزانه بین 45 تا 50 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

زرندی کارآفرین قالی بافی گفت: این حق کارگران است که تحت پوشش بیمه قرار گیرند، اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی کارگران قالیباف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمه نمی‌کند. من در این کارگاه 20 کارگر دارم که فقط سهمیه 5 نفر برای بیمه در اختیارم قرار می‌دهند و سهم بیمه هر کارگر 180 هزار تومان حق بیمه در ماه پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: قالی بزرگ دستباف 5000 مترمربعی که به عمان صادر شد  طی قرارداد 4.8 میلیون دلار صادر شد، اما در نهایت به ما که تولیدکننده بودیم، متری یک میلیون تومان یعنی 5000 میلیون تومان پرداخت شد.

وی گفت: در فرش دیگری که در این کارگاه تولید شد و توسط واسطه‌ها صادر شد، ابتدا قیمت متری یک میلیون تومان قرار داد بستیم،‌ اما با گران شدن دلار و افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران، هزینه ها بالا رفت و قرارداد ما ثابت ماند، لذا در فروش آن قالی ضرر کردیم و فروشنده واسطه طرف قرارداد هم به بهانه افزایش هزینه، حاضر نشد زیان ما را جبران کند بنابر این در حالی که بیش از یک میلیارد تومان به حساب واسطه های شرکت فرش واریز شده بود و در نهایت بیش از 300 میلیون تومان پول قالی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندادند.

در جریان این بازدید عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگاه‌هایی که زیر 5 نفر کارگر دارند از شمول قانون کار و شمول حق بیمه کارگران معاف هستند.

وی گفت: کارگاه‌هایی که 20 نفر کارگر دارند باید دارای کد کارگاهی بوده و از بیمه تامین اجتماعی و نه بیمه قالیبافی استفاده کنند.

منصوری این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: سال گذشته که 430 هزار اشتغال در کشور ایجاد شده تنها 37 درصد دارای بیمه بوده‌اند، یعنی کسب و کار رسمی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در شرایط رکود نمی‌توانیم برای همه کارخانه‌ها اجبار به پوشش بیمه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول