اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

شفافیت منجر به پاسخگویی می‌شود

یکی از وظایف هر حاکمیت سیاسی در دسترس قرار دادن اطلاعات به جز اطلاعات نظامی، امنیتی و اسرار خصوصی افراد برای همه شهروندان است.

شفافیت منجر به پاسخگویی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،سیدمحمد طباطبایی فعال دانشجویی در یادداشتی نوشت:

بسمه تعالی 

یک مجلس خوب همه مملکت را آباد می کند و یک مجلس فاسد همه مملکت را به فساد می کشاند. امام خمینی (ره)

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  برگزار می شود و ان شاالله با حضور اگاهانه و پرشور ملت شریف ایران برگ زرین دیگری در کارنامه مردم سالاری دینی نظام مقدس جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد.اکنون بعد از 41 سال ازانقلاب اسلامی به نظر می رسد مسئله اصلی کشور اثبات کارآمدی نظام اسلامی می باشد.

یکی از نمودهای این کارآمدی را میتوان مجلس شورای اسلامی دانست که در مقام نظارت وقانونگذاری از جایگاه رفیعی در مبانی انقلاب اسلامی وقانون اساسی برخوردار است این جایگاه مهم در اصول 71،76،77 و 84 قانون اساسی مورد تاکید قانونگذار قرارگرفته است.

یکی از شاخصه های کارآمدی مجلس شورای اسلامی از نظر نگارنده شفافیت است. یکی از وظایف هر حاکمیت سیاسی در دسترس قرار دادن اطلاعات به جز اطلاعات نظامی، امنیتی و اسرار خصوصی افراد برای همه شهروندان است.

در عین حالی که شفافیت یک دستور اسلامی است و در کلام مبارک حضرت امیر المومنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر قاعده اصحار در حکمرانی را میتوان استنباط نمود و در نامه ایشان خطاب به امیران لشکر نیز شفافیت را به عینه دید، شفافیت در اصول سوم وهشتم قانون اساسی و یا سیاست های کلی  نظام اداری و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

اما تعریف شفافیت چیست؟ می توان گفت شفافیت به معنای انتشار اطلاعاتی که باید،در زمانی که باید،به اندازه ای که باید  به مخاطبینی که باید و با رعایت استانداردهایی که باید می باشد.

معنای دیگر شفافیت در بیام مقام معظم رهبری واضح بودن عملکرد مسئولان برای مردم است. در اهمیت شفافیت نیز می توان گفت این فرایند منجر به پاسخگویی  و در نهایت منجر به مسئولیت پذیری افراد صاحب منصب خواهد شد همچنین میتوان گفتمان شفافیت را به چهار مرحله ارائه اطلاعات، تحلیل اطلاعات مطالبه اصلاح رفتار واصلاح رفتارتقسیم کرد.

نکته قابل ذکر در این میان تفاوت شفافیت وافشاگری های غیر اخلاقی است که متاسفانه اخیرا در فضای رسانه ای کشور به وفور قابل مشاهده است که در یادداشت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول