اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مکتب خمینی (ره)مکتب مقاومت نه مذاکره

مکتب امام خمینی (ره)مکتب مقاومت است نه مکتب مذاکره با دشمنان و التماس کردن به آنها که پشت میز مذاکره برگردند تا به آنها امتیاز بدهند و به خیال خودشان امتیاز بگیرند.

مکتب خمینی (ره)مکتب مقاومت نه مذاکره

خبرگزاری فارس از تبریز- معصومه درخشان-ایام‌الله دهه فجر فرصت مناسبی برای بازخوانی و نشر آرا و اندیشه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است.

رهبر مقتدر و با درایتی که در سایه اندیشه والای خود توانست حکومت دیکتاتور پهلوی را با تکیه بر نیروی ایمان به خدای متعال و اندیشه پویا و تاثیرگذار خود ساقط کرده و حکومت جدید مبتنی بر اندیشه دینی اسلامی پایه‌گذاری کند.

ایام دهه فجر فرصت مغتنمی است تا اندیشه حضرت امام راحل متناسب با زمان و گذر ایام بازخوانی و بازنویسی شده و در اختیار نسل جوان قرار گیرد.برای اینکه این اندیشه‌ها و تفکرات ضرورت تاریخی حال و آینده ما بوده و ملت ایران با تکیه بر همین آرا و اندیشه‌ها در صحنه نبرد پیروز میدان بودند.

علی اسماعیلی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بررسی، تحقیق و تدوین اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) باید مبتنی بر تحقیق و مطالعه عمیق باشد نه اینکه هر فرد دو  جلد کتاب از کتاب‌های ایشان را مطالعه کرده، می‌تواند مدعی شود اندیشه‌ها و آراء ایشان را شناخته است.اندیشه و تفکرات ایشان به قدری عمیق و اصولی است که گاهی برای فهم بهتر یک مطلب باید چندین جلد کتاب و آثار تاریخی را مطالعه کرد تا بتوان به ژرفای نگاه امام راحل پی برد.

وی با اشاره به ویژگی‌های فکری امام راحل ادامه داد:کار برای خدا و اتکا به نقش و جایگاه مردم از جمله ویژگی‌های بارز ایشان است و برای تشریح این جایگاه برگزاری نشست‌های تخصصی ماهانه، برگزاری سمینارهای ملی، تشریح وصیت نامه الهی و سیاسی  ایشان که به حق می‌توان او را متفکر بزرگ قرن نامید از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در این زمینه خوب و موثر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خاطرات و نحوه مبارزه، مبارزان انقلابی در دهه ۵۰ که فعالیت‌ها و فداکاری‌های آنان به رهبری امام راحل به پیروزی انقلاب منجر شد، باید به صورت کتاب، نوار، سی‌ دی، فیلم و سریال و حتی نمایشنامه گفته و نوشته شود تا مردم و جوانان نسل امروز با خواندن، شنیدن و مشاهده آن فیلم‌ها و تصاویر بتوانند با آرمان‌های ملی و جهانی امام راحل آشنا شوند.

وی یاد آور شد: روایت خاطرات مبارزان انقلاب به دست ساواک، رهنمودها و بیانیه‌های حضرت امام راحل که باعث قوت قلب مبارزان در زندان‌ها می‌شد از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست، تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) یک شخص نیست بلکه او نماد یک تفکر و مکتب است و باید مکتب او به سراسر دنیا صادر شود.

توجه به مستضعفین اندیشه اصولی امام راحل

این استاد دانشگاه، توجه به مستضعفین را در اندیشه امام راحل یک موضوع اساسی و کلیدی ذکر کرد و افزود: تقابل بین مستضعفین و مستکبرین در سراسر گیتی اندیشه‌ای بود که براساس آن انقلاب اسلامی شکل گرفت و باعث حیات طیبه انقلاب شد.

گسترش تفکر مبارزه با ظالمان و مستکبرین جهان از جمله داعش و گروه‌های تکفیری از دیگر مباحثی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره و بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران به دنیا صادر شده است و در حال حاضر جبهه مقاومت بین‌المللی در راستای مبارزه با مستکبرین و ظالمان در سراسر دنیا شکل گرفته و خون سردار شهید قاسم سلیمانی که شاگرد مکتب حضرت امام خمینی (ره) بود، تمام آزادیخواهان را در سراسر دنیا دور هم گردآورده و به برکت خون شهدای جبهه مقاومت روزی خواهد رسید که دنیا از وجود نحس مستکبران خالی شود و مسلمانان آن روز را نظاره‌گر خواهند بود.

وی با بیان اینکه در ایام‌الله دهه فجر  بیش از هر زمان دیگری باید مکتب و تفکر قیام علیه جور و ستم پررنگ‌تر شود، خاطرنشان کرد: مکتب امام خمینی (ره) مکتب مقاومت است نه مکتب مذاکره با دشمنان و التماس کردن برای آنها که پشت میز مذاکره برگردند تا به آنها امتیاز بدهند و به خیال خودشان امتیاز بگیرند. در حال حاضر نیز مکتب مقام معظم رهبری که پرچم  انقلاب را در دست دارند، برگرفته از مکتب حسینی و خمینی است و بهترین درس این مکتب «هیهات من الذله» است که زیر بار زندگی با ذلت نمی‌رویم.

اسماعیلی  با اشاره به شعار دهه فجر امسال که  "انقلاب اسلامی، زنده و پویا در پرتو ولایتمداری، جهاد و مقاومت" انتخاب شده است، بیان کرد: تحولات صورت گرفته در منطقه و در راس آنها شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نشان می‌دهد که نباید به دشمنان امید بست، آن افرادی که پشت میز مذاکره می‌نشینند و می‌گویند، زمان استفاده از سلاح نظامی و موشک به پایان رسیده است و در کمال نامردی و ناجوانمردانه سردار رشید اسلام را با موشک می‌زنند. بنابراین، باید از تحولات منطقه درس گرفت و به فرموده مقام معظم رهبری "جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند که سردار ما را شهید کردند".

وی با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این راستا متذکر شد: در حال حاضر شبکه‌های مجازی فرصتی را فراهم کرده است که افراد از سراسر دنیا می‌توانند با اندیشه و تفکرات یکدیگر آشنا شوند پس چه بهتر است ما و تمام پژوهشگران و صاحب‌نظران سعی کنیم انقلاب اسلامی ایران، عقاید و اندیشه‌های حضرت امام راحل را به دیگران معرفی کنیم.

مشارکت سیاسی زنان در انقلاب ایران

علی بهرامی، پژوهشگر تاریخ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه زنان در اندیشه حضرت امام راحل جایگاه خاص و والایی دارند، اظهار کرد: بر خلاف آنچه در فرهنگ غربی از زن به‌عنوان یک کالا و ابزار استفاده شده و نام برده می‌شود ولی امام خمینی (ره) معتقد است، تکریم و احترام حضرت رسول اکرم (ص) به حضرت زهرا (س)  به‌عنوان یک زن نشان می‌دهد، زن از جایگاه بسیار ویژه‌ای در خانواده و جامعه برخوردار است و این را می‌توان از لابه‌لای کتاب‌ها، تالیفات، مقالات و صحبت‌های ایشان در مناسبت‌های مختلف به خوبی درک کرد.

تحقیقات و مطالعات تاریخی نشان می‌دهد ایشان زمینه مشارکت سیاسی زنان را در عرصه مبارزات مردمی بر علیه رژیم پهلوی فراهم کردند و در طی مبارزات انقلابی زنان زیادی بودند که دوشادوش پدران، برادران و همسران خود در تمامی صحنه‌های پیروزی انقلاب حضور فعال و مستمری داشتند.

پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه حضرت امام راحل از شدت نگاه‌های متحجرانه نسبت به زنان در جامعه ناراحت بود، خاطرنشان کرد: نگاه متحجرانه نسبت به زن در جامعه بسیار زیاد بود، از یک طرف در نزد برخی از مردم زن به‌عنوان ضعیفه، کم عقل و در پستوی خانه پنهان شده و برخی دیگر از دیدگاه‌های دربار، زن شاه ملعبه دست استعمار بود و نقش او در ابتذال، فساد و از خود بیگانگی و خودباختگی را نمی‌توان انکار کرد.

وی ادامه داد: وقتی حضرت امام خمینی (ره) این دو نگاه متفاوت را در جامعه مشاهده کرد با استناد به آیات و روایات اسلامی به جایگاه و اهمیت زن در جامعه اشاره و استدلال کرده‌اند، به‌طوریکه ایشان در بخشی از بیانات خود درباره زنان فرموده است، " اسلام می‌خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زن‌­ها را نجات داده است از آن چیزهایی که در جاهلیت بود. آن‌­قدری که اسلام به زن خدمت کرده، خدا می‌داند به مرد خدمت نکرده آن‌­قدر که به زن خدمت کرده؛ اسلام به شما آن‌قدر احترام قائل است که برای مردها نیست. شما نمی‌دانید که در جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده، اسلام به زن خدمتی کرده است که در تاریخ همچو سابقه‌ای ندارد. اسلام زن را از لجنزارها برداشته، آورده، شخصیت به او داده، در صورتی که در زمانی که پیغمبر اسلام آمد، زن‌ها را هیچ حساب می‌کردند، اسلام به زن‌ها عزت داده است".

بهرامی افزود: امام راحل در راس حکومت اسلامی زنان جامعه را متحول کرد و در مسیر ارزش‌های اسلام ناب هدایت نمود و زنی را که  به‌عنوان ابزار و کالای غربی مورد استفاده قرار می‌گرفت به سوی یک زن کمال‌جو هدایت کرد. 

وی با اشاره به حضور زنان در صحنه‌های مختلف جامعه خاطرنشان کرد: امروز به برکت نهضت اسلامی، زن عضو موثر جامعه بوده و در عرصه‌های مختلف ورزشی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور موثر داشته و در صحنه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند.

این پژوهشگر تاریخ در ادامه با مقایسه سطح سواد علمی زنان در قبل از پیروی انقلاب و حال حاضر بیان داشت: در مکتب و تفکری که حضرت امام راحل بر نقش زنان در ابعاد مختلف جامعه تاکید می‌کند، سطح  سواد در زنان قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن تفاوت چشمگیری دارد، چرا که ایشان معتقد بودند افزایش سطح سواد در بین زنان جامعه موجب رشد و توانمندسازی خود آنهاست، بلکه کلید سلامت، بهداشت، تعلیم و تربیت، خانواده شده و رشد اعضای خانواده در گرو سلامت و داشتن سواد زنان در جامعه است و از سوی دیگر ایشان بر این موضوع تاکید می‌کردند که زنان جامعه در حفظ حقوق و صیانت از حریم و عفاف و حجاب خود بکوشند، چراکه از درون این جامعه مردان پاک، مومن و عفیف به جامعه تحویل داده می شود، زیرا بانوان باعث رشد و تعالی جامعه هستند.

انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول