اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کمیساریای حقوق بشر عراق: 543 نفر از اول اکتبر تاکنون جان باخته‌اند

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان اعتراضات چندماهه اخیر عراق، 543 نفر از جمله شماری از نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

کمیساریای حقوق بشر عراق: 543 نفر از اول اکتبر تاکنون جان باخته‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز اعترا‌ض‌ها در عراق، کمیساریای عالی حقوق بشر در این کشور، در گزارشی به ارائه جدیدترین آمار از قربانیان درگیری‌های اخیر این کشور پرداخت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، طی این مدت، ۵۴۳ نفر کشته شده‌اند که ۲۷۶ نفر آنها تنها در استان بغداد، جان خود را از دست داده‌اند و در این میان، ۱۷ نیروی امنیتی نیز کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در این مدت، ۲۲ فعال ترور شده‌اند و ۷۲ نفر که به اعتقاد برخی ربوده‌ شده‌اند، مفقود هستند.

در این گزارش آمده است که ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در این مدت، دستگیر شده‌اند که همگی به جز، ۳۲۸ نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه پزشکی نوشت که در این مدت، نزدیک ۳۰ هزار نفر زخمی شدند که شماری از آنها به دلیل اصابت گلوله به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و دولت عراق، برخی افراد مسلح ناشناس را مسئول تیراندازی به سوی معترضان می‌داند.

عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می‌برد و معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاههای اجرایی شده‌اند. در بعضی از مناطق، با دخالت برخی طرف‌های خارجی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، اعتراضات به آشوب بدل شده است.

این اعتراضات سرانجام موجب شد تا قانون انتخابات و قانون کمیساریای عالی انتخابات تغییر کند و اصلاح شود و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق استعفاء کند. پس از مطرح شدن اسامی چند نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری، سرانجام، هفته پیش «محمد توفیق علاوی» به عنوان نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل کابینه شد تا در دوره انتقالی، زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازد.

با این وجود، اعتراض‌ها در عراق در چندین استان ادامه دارد و نخست وزیر جدید عراق نیز بر ضرورت حفظ اعتراض‌های مسالمت‌آمیز تاکید دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول