به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، رحمت رمضانی: علی فتوحی کارگردان نمایش «باغ آلبالو» که در جشنواره سی و هشتم حضور دارد درباره موضوع این اثر نمایشی گفت: نمایش «باغ آلبالو» جزو انتخابهای بسیار قدیمی من بود و همواره سعی داشتم از تکنیکهای ایرانی در این کار بهره ببرم که برای خودم یک محک باشد. محتوای این اثر با دغدغههای امروز جامعه تناسب داشت و در نهایت سال 97 تصمیم گرفتیم با دوستان این نمایش را برای اجرا آماده کنیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا بخش رقابتی جشنواره همواره با استقبال گسترده هنرمندان همراه میشود، توضیح داد: بحث رقابت و انتخاب بهترینها را در همه عرصهها میتوان پیدا کرد اما امیدوارم که بحث رقابت از حوزه هنر جمع شود و شاهد برگزاری گردهمایی هنرمندان بدون دغدغه برگزیده شدن باشیم. تنها دلیلی که باعث رغبت هنرمندان به بخش مسابقه تئاتر ایران میشود، خواست درونی انسانهاست و اگر این مسابقه حذف شود و تبادل نظر و سنجش در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر مورد توجه قرار بگیرد شاهد رشد و ارتقای هنر ایران و به طور ویژه تئاتر خواهیم بود.
فتوحی درباره اینکه تا چه اندازه شاهد حرکت موازی بخش خصوصی و دولتی در تئاتر ایران هستیم، پاسخ داد: تئاتر خصوصی در ایران چندان تعریف درستی ندارد، به عنوان مثال ما حتی در بخش غیررقابتی هم رقابت میکنیم و آثار در یک پروسه انتخاب به جشنواره راه پیدا میکنند. این مسئله نشان میدهد ما از ایدهآلها فاصله داریم، بخش خصوصی هم چنین ویژگی دارد و دست دولت در کار است.
وی افزود: در ایران بخش خصوصی هنوز به شکل اصولی تعریف نشده است تا شاهد وضعیت بخش دولتی باشیم.
این کارگردان درباره معضل ورود پولهایی با منابع نامعلوم به حوزه تئاتر، نظر خود را اینطور بیان کرد: واقعیت این است که همه مسایل مانند زنجیر به هم متصل هستند، تا زمانیکه تعاریف درستی از مسایل نداشته باشیم نمیدانیم چه رویکردی خوب است و چه رویکردی بد، وجود تئاتر کلاسیک با پروداکشنی مشخص لازمه تئاتر است و در جامعه مخاطبان خاص خود را دارد. اما اینکه سرمایه یک نمایش از مسیر درستی تهیه شده است یا خیر به قوانین و نظارتها باز میگردد، وقتی پول کثیف به مجموعهای وارد شود آنجا را هم آلوده خواهد کرد.
وی ادامه داد: به نظرم اگر سرمایه این گونه از آثار نمایشی مشخص و سالم باشد وجودشان برای تئاتر نه تنها مضر نیست بلکه میتواند به چرخه مالی این حوزه کمک کند.
کارگردان نمایش «باغ آلبالو» درباره ارتباط حوزه تئاتر با سینما، گفت: تئاتر همواره بازیگران متعددی را به سینما تزریق کرده است و در دهههای اخیر این روند شکل جدیتری به خود گرفته است. آنچه مسلم است بازیگران تئاتر وقتی وارد سینما میشوند بسیار موفقتر عمل خواهند کرد از استاد علی نصیریان گرفته تا هوتن شکیبا که در دامن تئاتر پرورش یافتهاند، به نظرم تئاتر تاثیر بسیار خوبی روی سینما میگذارد، به شرطی که بیشتر حواسممان به این حوزه باشد.
فتوحی همچنین درباره چگونگی آغاز فعالیتش در حوزه تئاتر بیان کرد: من از سال 73 فعالیت خود را در فرهنگسرای تبریز زیرنظر منصور حمیدی آغاز کردم و یک خاطره شیرین دارم و آن هم اجرای فیلمنامه «روز واقعه» برای استاد انتظامی و آقای اسدی بود.
انتهای پیام/