اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

نظام‌نامه فعالیت سمن‌ها به کمیسیون فرهنگی شورای شهر بازگشت

نظام‌نامه فعالیت و همکاری سمن‌ها با مدیریت شهری پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بازگشت.

نظام‌نامه فعالیت سمن‌ها به کمیسیون فرهنگی شورای شهر بازگشت

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در ادامه جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران نوبت به بررسی دستورالعمل مربوط به نظام نامه فعالیت تشکل‌های غیردولتی در حوزه شهری رسید.

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این طرح گفت: ما باید بتوانیم در راستای اجرای ماده هفتاد برنامه سوم عمل کنیم این لایحه را نوشتیم.

وی ادامه داد: در ماده هفتاد به نقش سازمان های مردم نهاد برای نظارت بر عملکرد شهرداری تهران اشاره شده است اما متاسفانه تا کنون هیچ شیوه نامه و نظام نامه ای برای چگونگی اجرا آن نداشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: باید ساز و کار و نحوه اجرای آن تدوین شود و باید یادمان باشد که ما برخی ساز و کارهای اینچنینی را به ستاد سمن‌ها سپرده ایم که پنج عضو از اعضای شورا در آن حضور دارند.

نظری گفت: امروز ما شرایط نامناسبی در ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد و بخش های مختلف مدیریت شهری داریم برای مثال تصمیمات سلیقه ای در مدیریت شهری گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: امروز اگر در بدنه شهرداری برای مثال رئیس فلان سازمان خودش علاقه ای به سازمان های مردم نهاد داشته باشد از ظرفیت سمن ها استفاده می کند و گرنه استفاده از مردم نهادها جایی در مدیریت شهری نخواهد داشت.

ناهید خداکرمی گفت: من تعجب می کنم که چرا این نظام نامه را ارائه کردیم زیرا ما تا دلتان بخواهد قوانین محدودکننده داریم و با این لایحه باز هم سازمان های مردم نهاد محدودتر می‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال ۸۷ مصوبه ای داریم که در آن ارتباط سازمان‌های مردم نهاد با مدیریت شهری به صورت شفاف مورد نظر قرار گرفته است و به نظر می رسد قوانین مجدد کمکی به ما نخواهد کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ماده هفتادی که مورد اشاره قرار گرفت ابعاد همکاری سازمان‌های مردم نهاد مورد اشاره قرار گرفته است و به نظرم نظام‌نامه مجدد بی فایده است.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما کم داریم باور به سازمان‌های مردم نهاد است و به نظرم خود ستاد توانمندی سمن‌ها می تواند با یک دستورالعمل به سازمان‌ها این سطح همکاری را بالا ببرد.

حق شناس دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این نظام نامه گفت: بی شک سمن ها در این سالها برای تهران و مدیریت شهری تلاش های فراوانی کرده اند اما باید قبول کنیم یک سری ضعف هم وجود داشته است.

وی ادامه داد: از سویی همیشه یک نگاه منفی و یک نگاه مخالفت به سمن‌ها شده است و این نگاه همیشه توأم با بدبینی بوده است و تلاش شده است که بین سمن ها و دستگاه های مختلف اجرایی و تصمیم سازی کشور فاصله ایجاد کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از این رو به نظرم این نظام نامه می تواند باعث شود تا سمن ها جانی دوباره بگیرند و اقداماتشان از این پس بیش از گذشته نظم بگیرد.

حسن رسولی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این نظام نامه گفت: درست است که یکی از وظایف ما در شورای شهر تهران مقررات گذاری است اما قبل از هر مقرره‌ای باید یک نیازسنجی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر بعد از بررسی و نیازسنجی به این نتیجه رسیدیم که نیاز به مقرره تازه وجود دارد آن وقت باید اقدام به نوشتن نظام نامه و لایحه کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اساسا مقرره گذاری های بی اساس و بدون نیاز نه تنها کمکی به پیشبرد اهداف و اقدامات ما نخواهد کرد بلکه باعث می شود دست دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی بسته شود.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در خصوص این نظام نامه و خطاب به حجت نظری پیشنهاد دهنده این نظام نامه گفت: من پس از خواندن این نظام نامه دچار سوء تفاهم شدم زیرا طرح ابتدایی شما طرحی بزرگ با تمام بندها بود اما پس از ارائه دیدم تنها یک ماده دارد و تنها یک بند دارد.

وی ادامه داد: شما در طرح نوشته‌اید باید نظام نامه اجرایی شود در حالی که نظام‌نامه‌ای وجود ندارد. از سوی دیگر نوشته‌اید ستاد موظف است به اجرای این نظام نامه و به این ترتیب یعنی من باید دوباره این نظام نامه را به خود شما که ستاد هستید ابلاغ کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نکته دیگر این است که شما به صورت کلی نوشته‌اید باید همه شهرداری خدمات و امکاناتش را در اختیار ستاد سمن ها قرار دهد خب این همه که شما نوشته‌اید گستردگی وسیعی دارد که از اجرا فارغ می شود.

حجت نظری خطاب به هاشمی گفت: همان‌طور که در حوزه ستاد شورایاری ها کلیت نظام نامه‌اش را شما تصویب کردید و به خود ستاد تفویض شد در اینجا هم پس از تأیید کلیت نظام نامه سایر موضوعات اجرایی آن به ستاد تفویض خواهد شد.

وی خطاب به هاشمی گفت: شما و برخی از اعضا می گویید که مصوبه‌ای برای فعالیت سمن ها از سال ۸۷ داریم خب من از شما می پرسم اگر این مصوبه که مربوط به یازده سال پیش است کارایی‌اش درست بود وضعیت امروز اینگونه بود؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بار دیگر می گویم که امروز هر مدیری در شهرداری از سمن‌ها خوشش بیاید با آنها همکاری می‌کند و اگر خوشش نیاید کار می کند آن هم کاری نصفه و نیمه.

محسن هاشمی خطاب به نظری گفت: به نظرم بهتر است که شما قبول کنید من این نظام نامه را برگردانم به کمیسیون و شما آن را تکمیل کنید تا بهتر بتوان از آن استفاده کرد.

حجت نظری گفت: اگر قول می دهید که بعد از تکمیل زودتر در موعد صحن قرار گیرد من با پیشنهاد بازگشت موافقت می‌کنم.

محسن هاشمی گفت: شما پس از آنکه طرح تکمیل شد و دیگر مشکلی نداشت آن را با قید فوریت به هیأت رئیسه اعلام کنید تا به سرعت در دستور کار صحن شورا قرار بگیرد و نظر شما هم تامین شود.

سرانجام با رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران این نظام نامه به کمیسیون بازگشت خورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول