اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

زد و بند پزشکان با برندهای خاص تخلف است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ارجاع بیماران توسط پزشکان به داروخانه و مراکز آزمایشگاهی خاص غیرقانونی بوده و وزارت بهداشت این تخلفات را پیگیری می‌کند.

زد و بند پزشکان با برندهای خاص تخلف است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: تسریع و به اتمام رساندن پروژه‌های طرح تحول به عنوان برنامه اصلی در دولت شکل گرفته بود که مهمترین موضوع توزیع تخت‌های بیمارستانی است.

وی افزود: در توزیع تخت‌های بیمارستانی از قبل سال ۹۲ ناهمگونی داشت که با طرح تحول سلامت همگونی شدت بیشتری پیدا کرد، حدود ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶۶ بیمارستان سیاست‌گذاری شده است که هر هفته تعدادی تخت اضافه می‌شود، در جنوب تهران ۱۵۰۰ تخت به شهرهایی که تخت بیمارستانی ندارد افزوده خواهد شد و شرایط طوری خواهد شد که دسترسی مردم عادلانه شود، برخی بیمارستان‌های تهران مثل حضرت رسول (ص) شلوغ هستند که با راه‌اندازی تخت‌ها دسترسی مردم به تخت‌ها بیشتر می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در استان‌های مرزی نیز با توزیع تخت‌ها، عدم عدالت به حداقل خواهد رسید، شهرهای بوشهر سیستان بلوچستان اذربایجان غربی و ... از جمله این شهرها هستند، معاونت توسعه و هیات امنای ارزی نیز در این راستا کمک زیادی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در کنار توسعه تخت‌های بیمارستانی توسعه بخش‌های سوختگی انجام شده و بیش از ۱۰۰ تخت سوختگی راه‌اندازی شده است.

به گفته جان‌بابایی یکی از بزرگترین بیمارستان‌های سوختگی در شهر کرمانشاه راه‌اندازی شد و امیدواریم با همین شرایط بیمارستان تمام شهرها بخش مستقل سوختگی داشته باشند.

جان‌بابایی در ادامه به تجهیز بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: در طرح تحول سلامت تلاش کردیم تا یارانه سلامت را به سمت تأمین لوازم مصرفی گرانقیمت سوق دهیم، به طوری که بیمارستان‌ها ملزم هستند از طریق هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران نسبت به خرید لوازم مصرفی گرانقیمت اقدام کند. 

وی افزود: تلاش کرده‌ایم امسال و سال آینده بخش اعظمی از این منابع به خرید لوازم مصرفی گرانقیمت اختصاص پیدا کند. 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌اهی وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار با تدابیر صورت گرفته به شدت کاهش پیدا کرده است، اما ما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم. هر چند که در حال حاضر نیز جزو کشورهای رده بالا در این زمینه هستیم. 

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم توضیح داد: در حال حاضر 4 هزار پزشک متخصص و عمومی در این مناطق حضور دارند که ازا ین تعداد 3 هزار نفر متخصص هستند. 

جان بابایی با اشاره به اجرای طرح کد 247 برای پیشگیری از سکته‌های قلبی گفت: طی این مدت در قالب این طرح توانسته ایم 50 هزار خدمت ارائه کنیم و این طرح در حال تقویت است. همچنین در خصوص کد 724 که متخصص به درمان بیماران سکته مغزی است نیز در بیمارستان خدمات را ارائه می‌کنند که با این اقدامات بسیاری از عارضه‌ها از جمله فلج شدن افراد را توانسته‌ایم کنترل کنیم و دیگر نیازی نیست که یک بیمار سکته قلبی یا مغزی مدت زمان طولانی را در بیمارستان سپری کند. 

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به توسعه خدمات درمان ناباروری گفت: قبلا تا یک مرحله و سقف 85 درصد به این افراد خدمات ارائه می‌شد و تلاش داریم این حمایت مالی افزایش پیدا کند. در حال حاضر 84 مرکز ارائه خدمات ناباروری داریم و امسال نیز 25 مرکز راه‌اندازی شده است. 

وی با بیان اینکه بنا داریم که امسال 50 مرکز سطح 2 در حوزه خدمات درمان ناباروری راه‌اندازی کنیم، اظهار داشت: 90 درصد خانواده‌هایی که مشکلات ناباوری دارند در سطح 2 مشکلات‌شان رفع می‌شود. در این راستا تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امضا کرده‌ایم که از این طریق ستاد اجرایی تا سقف 5 میلیون تومان هزینه‌های دارویی این افراد را برعهده بگیرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه پیوند عضو یکی از اقدامات وزارت بهداشت طی سالهای اخیر بوده است، گفت: انتقال هوایی اعضای فرد سکته مغزی از جمله دستاوردهای مهم ما بوده و تاکنون توانسته‌ایم 16 مورد انتقال هوایی قلب را انجام دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: برنامه حواله الکترونیک برای بیماران خاص اجرایی شده است که با همکاری سازمان غذا و دارو، صدور حواله الکترونیک در استان تهران برای بیماران پیوندی، تالاسمی و ام‌اس اجرا شد و باعث شده است که 15 درصد از میزان داروهای مصرفی این بیماران کاسته شود. 

وی خاطرنشان کرد: همین برنامه حواله الکترونیک در 11 استان دیگر اجرایی خواهد شدو تلاش می‌کنیم به زودی این برنامه مهم را در سراسر کشور اجرایی کنیم. 

معاون درمان وزارت بهداشت، به الکترونیکی شدن اسناد بیمارستان‌ها اشاره کرد و توضیح داد: تاکنون 650 بیمارستان در کشور اسناد خود را به صورت الکترونیکی به بیمه‌ها ارسال می‌کنند که امیدواریم در سال آینده با این روش بتوانیم به تدریج اسناد کاغذی را حذف کنیم. 

جان بابایی افزود: تاکنون برای 600 خدمت استاندارد تدوین شده و در حال حاضر بیمه‌ها از این برنامه ما عقب هستند، به دلیل اینکه بیمه‌ها خود را برای 200 خدمت آماده کرده بودند و ما 650 خدمت را تعریف کرده‌ایم. 

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به حمایت‌های وزارت بهداشت از صنایع داخلی، گفت: 85 درصد تجهیزات بیمارستانی و اقلام مصرفی از شرکت‌های تولید داخل خریداری می‌شود و به زودی شاهد تولید بسته‌های سونوگرافی و اکو در کشور خواهیم بود. ما با افتخار اعلام می‌کنیم که برای راه‌اندازی بیمارستان‌ها دستمان زیر ساطور هیچ کشوری نیست و در این راستا محصولات شرکت‌های تولید داخل را در صورت استاندارد بودن پیش‌خرید می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه ثبت وقایع ناخواسته در بیمارستان‌ها یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: ما در صورت گزارش نکردن این وقایع، با بیمارستان برخورد خواهیم کرد و در اعتبارسنجی بیمارستان لحاظ خواهد شد، اما اگر بیمارستانی این گزارش‌ها را ثبت کند، آنها را تنبیه نمی‌کنیم، زیرا برای ما گزارش دادن بیمارستان مهم بوده و اصلاح روند اولویت دارد. 

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره واکنش این وزارتخانه به اقدامات یکی از مدعیان طب اسلامی گفت: واکنش علما نشان داد که اقدامات وی کاملاً نادرست بوده و وزارت بهداشت براساس پیشرفت‌های علمی در حال فعالیتند.

جان‌بابایی با اشاره به توانایی ایران در ساخت بیمارستان صرحایی در کوتاه‌مدت گفت: وظیفه وزارت بهداشت، ساخت بیمارستان نیست بلکه صنعت مهندسی باید در این زمینه پیشرفت کند تا بتوانیم در مدت زمان کوتاهی بیمارستان بسازیم، اما ما در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر گام مهمی برداشته‌یم و در وقایع پیش آمده مانند سیل‌های اخیر شاهد شیوع بیماری‌های واگیر در این مناطق نبوده‌ایم. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره فروش برخی از داروها و مکمل‌ها در مطب‌ها و ارجاع بیماران برای تهیه دارو یا گرفتن آزمایش به برخی از مراکز خاص، توضیح داد: به طور قطع فروش مکمل و دارو در مطب ممنوع است، هر چند که نظام پزشکی متولی این مراکز بوده و بای به تخلفات رسیدگی کند و برخورد قانونی صورت گیرد. 

وی افزود: در این راستا نیز دستورالعملی ابلاغ شده تا بتوانیم زد و بند برخی از پزشکان با برندهای خاص و دریافت هدایا در قبال نوشتن نسخه‌ها را کنترل کنیم و این موارد در کمیته اخلاق حرفه‌ای بررسی خواهد شد و راهکارهایی برای برخورد قانونی نیز تدوین شده است. 

جان‌بابایی با بیان اینکه اثبات تخلفات در زمینه ارجاع بیمار به داروخانه یا آزمایشگاه خاص دشوار است، گفت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در مواقعی تنها یک آزمایشگاه از تجهیزات مدرن برخوردار بوده و پزشک به دلیل اعتماد به آن مرکز بیمار را به آنجا می‌فرستد، اما مردم می‌توانند گزارشات تخلفات را به معاونت درمان به سازمان نظام پزشکی اعلام کنند. 

جان‌بابایی در ادامه افزود: اعزام بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه اقلام نیز تخلف است و ما در اعتبارسنجی بیمارستان‌های این موضوع را درج خواهیم کرد، هر چند که ما طی ماه‌های گذشته مواردی از اخراج رئیس بیمارستان را به این دلیل داشته‌ایم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول