اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ابوظبی و دیدار نتانیاهو و البرهان؛ به نفع امارات یا سودان؟

مدیر سابق شبکه الجزیره با اشاره به نقش امارات در طرح آمریکایی «معامله قرن» و ارتباط تنگاتنگ آن با رژیم صهیونیستی نوشت، این کشور از طریق «محمد دحلان» مشاور ابوظبی، به بازیگر مهمی در صحنه فلسطین تبدیل شده است.

ابوظبی و دیدار نتانیاهو و البرهان؛ به نفع امارات یا سودان؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یاسر ابوهلاله» نویسنده، روزنامه‌نگار و مدیر پیشین شبکه الجزیره در مقاله‌ای تحت عنوان «دیدار البرهان و نتانیاهو به نفع امارات یا سودان» به بررسی دیدار اخیر این دو پرداخت.

ابوهلاله نوشت که اعراب با طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» همانند شرکت‌های تولید سیگار رفتار می‌کنند که از یک سو خود را پایبند به تصمیمات و هشدارهای وزارت بهداشت درباره مضرات سیگار می‌دانند و از سوی دیگر به تولید آن ادامه می‌دهند؛ اتحادیه عرب نیز از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین میزبانی می‌کند و به سخنان او گوش می‌دهد و بیانیه‌ای در مخالفت با معامله قرن صادر می‌کند اما شرکای عرب این معامله به اجرای آن ادامه می‌دهند.

گویی که نشست‌های اتحادیه عرب و سپس سازمان همکاری اسلامی برگزار نشده و در حقیقت نشست‌های واقعی به دور از دوربین‌ها برگزار می‌شود و آنچه به صورت زنده پخش می‌شود تنها در حد هشدارهای صوری است.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، این نویسنده قطری دیدار اخیر «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایتخت اوگاندا که با سازماندهی امارات و اطلاع عربستان و مصر صورت گرفت و نیز دیدار مقامات اماراتی و این رژیم در کاخ سفید و دیگر دیدارهای مهمی که به دور از چشم دوربین‌ها برگزار شد، مورد اشاره قرار داد.

او افزود که نقش امارات در معامله قرن و ارتباط تنگاتنگ آن با رژیم صهیونیستی روشن است و این کشور به واسطه «محمد دحلان» عضو جدا شده جنبش فتح، به بازیگری مهم در صحنه فلسطین تبدیل شده است و اخیرا نیز هیچ بیانیه‌ و سخنی از امارات در خصوص محکومیت معامله قرن صادر نشد و این کشور به دلیل خفقان و سلطه امنیتی موجود در آن در برابر افکار عمومی نیز خود را مسئول نمی‌داند بر خلاف مصر و عربستان که به دلیل مواجهه با افکار عمومی مجبور به ایفای نقش دوگانه هستند.

ابوهلاله همچنین نوشت که امارات موفق شد به بهانه رفع تحریم‌های سودان، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی سودان را جذب خود کند اما این نوع نفوذ امارات در سودان به نفع اسرائیل در مدت زمان کوتاه به وجود نیآمده بلکه به گذشته دور مربوط می‌شود و امارات این نفوذ را از دوره «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق و از طریق «صلاح قوش» رئیس دستگاه اطلاعات سودان آغاز کرد و اگر انقلاب مردمی علیه البشیر نبود امارات هرگز موفق به این کار نمی‌شد.

او با اشاره به اینکه سفر البشیر به دمشق و دیدارش با «بشار اسد» به بهانه جلب حمایت روسیه از رژیم البشیر کار امارات بود، نوشت که امارات از یک سو البشیر را فریب داده و از سوی دیگر علیه او توطئه می‌کرد و همانطور که دیدار البشیر با اسد به نفع امارات و روابط آن با روسیه بود، دیدار البرهان و نتانیاهو نیز میزان نفوذ امارات در سودان را نشان داد و روابط آن با ترامپ و نتانیاهو را قوت بخشید اما هیچ سودی برای ملت سودان ندارد.

ابوهلاله همچنین نوشت که این بی‌پروایی امارات و حجم نفوذ آن در سودان ثابت کرد که امارات دولت این کشور را که یک نظامی بر آن حاکمیت دارد، رهبری می‌کند و دولت مدنی سودان تنها یک ویترین برای جلب رضایت افکار عمومی است و همانگونه که مشاهده شد دولت سودان و انجمن مشاغل این کشور مخالفت خود با این دیدار البرهان و نتانیاهو را اعلام کردند که همان موضع مردم سودان است.

مدیر سابق شبکه الجزیره می‌افزاید که اسرائیل می‌داند که سودان دموکراتیک تفاوتی با تونس دموکراتیک برای دفاع از حق فلسطینیان ندارد و لذا مصلحت اسرائیل در این است که سودان یک کشور فروپاشیده بدون دولت و جامعه با حاکمی باشد که تنها به فکر بقای خود در قدرت است نه چیز دیگر.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول