اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ایندیپندنت| معامله قرن نزدیک شدن اعراب و اسرائیل را دشوارتر از هر زمان کرد

یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشت، در حالی که رژیم صهیونیستی در تلاش است خود را به کشورهای عرب منطقه نزدیک کند، معامله قرن تل‌آویو را بیش از هر زمان در مقابل اعراب قرار داد.

ایندیپندنت| معامله قرن نزدیک شدن اعراب و اسرائیل را دشوارتر از هر زمان کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، ریاست پارلمان کویت روز شنبه برخلاف جریان کشورهای عربی که برای دوستی با تل‌آویو از هم سبقت می‌گیرند، مقابل چشم صدها نفر طرح صلح موسوم به «معامله قرن» را به سطل زباله انداخت.

در این گزارش آمده است، از طرفی دیگر، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به اوگاندا، با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار کرد. کمی بعد رسانه‌های صهیونیستی از این پیشنهادی به مراکش خبر دادند که در قبال افزایش روابط میان رباط و تل‌آویو، آمریکا ادعای مراکشی‌ها درخصوص غرب صحرا را به رسمیت خواهد شناخت.

این گزارش افزود، روابط دیپلماتیک به تنهایی فایده نخواهد داشت. مصر و اردن در حال حاضر سفارت اسرائیل را در خاکشان پذیرفته‌اند و روابط امنیتی و سیاسی خود را طبق معاهدات چند دهه پیش حفظ کرده‌اند. اما هردو کشور همچنان با «عادی‌سازی» روابط با تل‌آویو فاصله زیادی دارند.

نویسنده این گزارش بیان داشت:‌ «دیپلمات‌هایی در خاورمیانه به من گفته‌اند که برای تقویت روابط خود با واشنگتن باید اول با اسرائیلی‌ها صحبت کنند». چنین چیزی یک واقعیت جدید راهبردی را به همراه می‌آورد. در اثنای خروج آمریکا از خاورمیانه، اسرائیل پلیس جدید منطقه خواهد بود. با این وجود ارزش‌های اعراب و آنها از یکدیگر فاصله دارد. هیجان ناشی از برقراری روابط بین اعراب و رژیم صهیونیستی به مقامات اطراف نتانیاهو و دوستان عرب جدیدشان محدود می‌شود اما در خیابان‌ها اوضاع به شکل دیگری است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید، از نقطه نظر بررسی راهبردی، سیاست در خاورمیانه امری به‌شدت سیال است. سیاست‌ «دشمن مشترک» اسرائیل در قبال دولت‌های حاشیه خلیج فارس که با ایران تقابل دارند اشتباه است. در برهه «فشار حداکثری» ترامپ علیه تهران، این سیاست در قبال نزدیک‌تر کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس به صهیونیست‌ها موثر عمل کرده است. اما بسیاری فراموش کرده‌اند هدف این تحریم‌های دردناک اقتصادی علیه ایران در واقع مجبور کردن ایران به مذاکره درباره توافقی جدید با ترامپ بر سر مسائل هسته‌ای است. اگر ترامپ دوباره رئیس‌جمهور شود، ممکن است به توافق جدیدی با ایران دست پیدا کند، گرچه چنین چیزی فعلاً بعید به نظر می‌رسد. چنین اتفاقی می‌تواند حفره‌هایی را در سیاست‌های نتانیاهو ایجاد کند و  شکاف دیپلماتیک را درپی عدم وجود دشمن مشترک ایجاد خواهد کرد.

این روزنامه در پایان نوشت، فارغ از آنچه رسانه‌های دولتی به مردم کشورهای عرب زبان می‌گویند، بسیاری از این مردم معتقدند اگر اسرائیل واقعاً می‌خواهد در منطقه پذیرفته شود باید ابتدا با فلسطینی‌ها به صلحی برسند که منطبق با حق آن‌ها برای تشکیل کشور و خواسته‌هایشان باشد. برای بسیاری از اعراب، نزدیک شدن به اسرائیل در برهه کنونی، از پشت خنجر زدن به فلسطینی‌ها است. واقعیت این است که نتانیاهو پس از ایستادن در کنار ترامپ برای رونمایی از معامله قرن، ممکن است برقراری ارتباط با جهان عرب را دشوارتر از هر زمان دیگری بیابد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه ۸ بهمن ماه، طی نشست خبری به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد و مقرر گردید که تنها بخش‌هایی از شرق این شهر به دولت فلسطین واگذار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول