اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

23 بهمن‌ماه 65؛ روزی که زمین فوتبال چوار حمام خون شد+عکس

تلخ‌ترین روز فوتبال کشور 23 بهمن‌ماه سال 65 بود که 15 لاله عاشق در زمین فوتبال چوار توسط جنگنده‌های نیروی هوایی عراق، آسمانی شدند.

23 بهمن‌ماه 65؛ روزی که زمین فوتبال چوار حمام خون شد+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، 23 بهمن‌ماه یادآور خاطره‌ای تلخ است، خاطره‌ای که عمق مظلومیت شهدا را نشان می‌دهد.

23 بهمن سال 65، 15 نفر از بازیکنان فوتبال استان ایلام ناجوانمردانه در زمین بازی به شهادت رسیدند، حادثه‌ای که مظلومیت ایران و به ویژه استان ایلام را در دوران دفاع مقدس به اثبات می‌رساند و سندی است بر مظلومیت شهدایی که  مظلومانه و بی دفاع به شهادت رسیدند.
حادثه‌ای که در هیچ یک از جنگ‌های جهان مشابه نداشته و تا کنون چنین جنایتی در هیچ کجای جهان رخ نداده است و اینچنین جنایتی جنگی در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

هرچند هرسال به این مناسبت همایش‌هایی با حضور مسوولان کشوری و استانی در محل حادثه زمین فوتبال چوار برگزار می‌شود و وعده‌هایی برای ساخت یادمان، مجتمع ورزشی و ... داده شده اما تاکنون شاهد اقدامی موثری در این باره نبوده‌ایم و هیچ‌کدام از وعده‌ها اجرایی نشده است.

شهادت 15 بازیکن و تماشاچی بیگناه

علی قیطاسی جانباز 70 درصد حادثه زمین فوتبال چوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: بنا بود پس از راهپیمایی 22 بهمن بازی دوستانه‌ای بین دو تیم منتخب چوار و جوانان استان ایلام برگزار شود و با توجه به وضعیت جنگی و بمباران‌های پی در پی رژیم عراق تصمیم بر این شد این بازی در شهر چوار برگزار شود.

وی افزود: تیم منتخب جوانان استان بنا بود در بازی‌های قهرمانی کشور شرکت کند و با هماهنگی‌های انجام شده بین دو سرمربی تیم قرار بر این شد برای آمادگی تیم منتخب جوانان استان بازی برگزار شود.

جانباز 70 درصد حادثه زمین فوتبال چوار با بیان اینکه تصمیم بر این شد ساعت 2 روز 23 بهمن این بازی برگزار شود، ادامه داد: پس از گذشت ده دقیقه از نیمه دوم  ناگاه هواپیماهای عراق از راه رسیدند و زمین فوتبال را با همه بازیکنان و تماشاگرانش بمباران کردند و در این حادثه 15 نفر فرد بی گناه شامل 6 تماشاچی و 9 نفر از بازیکنان و سرمربی تیم به شهادت رسیدند.

 

اسامی شهدای حادثه

در بین دونیمه شهید حسین هزاوه مربی و بازیکن تیم منتخب چوار به بازیکنان گفت فرض کنید در خط مقدم جبهه هستید با شجاعت و شهامت بجنگید گویی می‌دانست واقعه‌ای عظیم در راه است.

یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه، حمیدرضا رضایتی( داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری و امجد حیدری(تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند.

لزوم بیان این حادثه در سطح ملی و جهانی

رئیس شورای شهر چوار در این باره با بیان اینکه ۲۳ بهمن‌ماه، یادآور یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان است گفت: بازیکنان تیم چوار برای ایجاد نشاط و شادابی بین مردم منطقه که در آن زمان متحمل فشار روحی بودند انجام بازی‌های دوستانه را تدارک دیده بودند و این بازی در روز 23 بهمن برگزار شد.

وی افزود: متاسفانه در دقایق آغازین نیمه دوم این بازی دوستانه، حمله ناجوانمردانه جنگنده‌های نیرو هوایی عراق سبب شهادت مظلومانه 15 نفر از غیرنظامیان در این بازی شد. 

رئیس شورای شهر چوار عنوان کرد: این حادثه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه چنین جنایتی در طول تاریخ بی سابقه بوده است باید تلاش شود این جنایت جنگی نه تنها در سطح کشور بلکه به جهانیان معرفی شود.

خانمحمدی با اشاره به اینکه بنا بود این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شود اضافه کرد: تاکنون این مهم انجام نشده و ضروری است مسوولان استانی در این زمینه پیگیری بیشتری داشته باشند.

لزوم پیگیری مسوولان جهت ثبت این واقعه در تقویم رسمی

مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: امروز ۲۳ بهمن مصادف با سالروز بمباران زمین فوتبال چوار است و به این مناسب مراسم یادبودی در شهر چوار با حضور مهمانان لشکری و کشوری، شورای شهر، بخشدار و ... برگزار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: ثبت این حادثه در تقویم رسمی کشور طی سال‌‌های گذشته پیگیری شده است که متاسفانه تاکنون این مهم تحقق نیافته و نیاز است نهادهای مربوط پیگیری بیشتری در این زمینه داشته باشند و تحقق این امر به یک خواسته جمعی در مجموعه استان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این حادثه یک واقعه تاریخی و ملی محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: باید تمامی دستگاه‌ها تلاش کنند پروژه‌های مربوط به این حادثه از قبیل ساخت یادمان شهدای چوار و زمین چمن چوار هر چه سریعتر تکمیل شود و باید برگزاری یادواره این شهدا یک متولی داشته باشد و به صورت مردمی برگزار شود.

بی‌شک ثبت حادثه زمین فوتبال چوار در تقویم ملی حداقل ادای دین به شهدای مظلوم این حادثه است که باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان ارشد استان قرار گیرد.

انتهای پیام/970823/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول