اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

رصد شفافیت تامین مالی هزینه‌های انتخابات کاندیدا / اشخاص حقوقی و خارجی‌ها نمی‌توانند به نامزدها کمک کنند

دادستان کرمانشاه از نظارت بر شفافیت تامین مالی هزینه‌های انتخابات کاندیدا خبر داد و گفت: بعد از پایان رای‌گیری اسناد و مدارک این هزینه‌ها باید به فرمانداری‌ها تحویل داده شود.

رصد شفافیت تامین مالی هزینه‌های انتخابات کاندیدا / اشخاص حقوقی و خارجی‌ها نمی‌توانند به نامزدها کمک کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدحسین صادقی امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص قوانین انتخابات، اظهار داشت: در ششم بهمن ماه امسال قانونی با عنوان « شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی» توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی با بیان اینکه پیش از این در این زمینه خلا قانونی وجود داشت، گفت: نظارت حداقلی هم در این زمینه وجود نداشت، منابع مالی کاندیدایی که رقم‌های هنگفتی را در زمینه تبلیغات مصرف می‌کردند برای عموم سوال بود که از کجا تامین می‌شود؟، در این زمینه معمولا دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا نمی‌کردند و اخبار تایید نشده‌ای در این راستا دست به دست می‌چرخید.

دادستان کرمانشاه متذکر شد: این ضرورت سبب شد که قانون‌گذار این قانون را تصویب کند این قانون در 12 ماده ابلاغ شده و اجرایی است، به نامزدهای توصیه می‌شود حتما مقررات این قانون را مطالعه و به الزامات این قانون پایبند باشند.

وی سامانه مالی انتخابات را به عنوان نخستین مطلبی عنوان کرد که در این قانونی پیش‌بینی شده است و افزود: تکلیف کرده پایگاهی را وزارت کشور به صورت الکترونیک ایجاد کند همه نامزدها احزاب و حتی گروه‌های سیاسی ملزم باشند اطلاعات مالی اعم از دریافت‌ها، پرداخت‌ها و هزینه کردها را تماما در این سامانه ثبت و ضبط کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: روش پرداخت‌ها، قبول هدیه و قبول مساعدت‌های مالی نامزدها مشخص شده، صرفا اشخاص حقیقی امکان دارند کمک مالی به نامزد کنند غیر از احزاب و گروه‌ها؛ احزاب و گروه‌ها که شخصیت حقوقی دارند استثنا هستند، می‌توانند کمک مالی داشته باشند.

وی تصریح کرد: این کمک‌ها را نامزدها نمی‌توانند از افراد غیرایرانی بپذیرند حتما باید تابعیت پرداخت کننده ایرانی باشد و همین‌طور افرادی که سابقه محکومیت به جرائم اقتصادی دارند به صورت مستقیم و غیرمستقیم حق ندارند کمکی رو داشته باشند یا نامزدها حق ندارند از این افراد در واقع وجهی را با عنوان کمک دریافت کنند.

 صادقی با تاکید بر ثبت هویت دقیق پرداخت کننده، دریافت کننده و مشخصات در واقع مالی که رد و بدل می‌شود در سامانه، گفت: پرداخت باید حتما از طریق عملیات بانکی و با توجه به تراکنش بانکی در سیستم بانکی الکترونیکی ثبت و ضبط شود.

نامزدها شماره حساب و نماینده مالی به فرمانداری‌ها معرفی کنند

دادستان کرمانشاه گفت: همه نامزدها ملزم هستند که شماره حسابی را برای تراکنش مالی خود در یکی از بانک‌ها زیر نظر بانک مرکزی افتتاح و به فرمانداری ارائه کنند ضمن اینکه همه نامزدها ملزم هستند یک نماینده مالی برای نظارت بر هزینه کردها، دریافت‌ها و پرداخت‌ها داشته باشند

وی یادآور شد: در ماده هفت و هشت این قانون پیش‌بینی شده این کار (افتتاح شماره حساب) باید قبل از شروع تبلیغات انجام دهند، هاذا ضرورت دارد تمامی نامزدهای استان کرمانشاه شماره حساب و نماینده مالی را به فرمانداری معرفی کرده باشند.

صادقی توضیح داد: در ماده 10 پیش‌بینی شده که تمامی این تراکنش‌های مالی که انجام می‌شود بعد از پایان رای‌گیری ظرف 20 روز اسناد و مدارک آن باید به فرمانداری ارائه تا از طریق فرمانداری به وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت ارسال شود.

وی تصریح کرد: ضمانت اجرای عدم توجه به این مقررات در ماده 11 پیش‌بینی شده که براساس آن اگر هزینه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف مقررات پیش‌ینی شده در این قانون باشد جرم تلقی می‌شود و مرتکب مجازات درجه 6 محکوم خواهد شد علاوه بر آن می‌تواند از موجبات محرومیت از نامزدی در انتخابات‌های بعدی به مدت یک یا 2 دوره باشد.

صادقی در خصوص رصد تخلفات انتخاباتی، اظهار داشت: بدین منظور در دادسرا کمیته‌ای با عنوان کمیته رصد فضای مجازی در خصوص انتخابات که پلیس فتا و سایر ضابطان در آن عضو هستند دایر شده که به موجب آن عملکرد نامزدها و هواداران آن‌ها در فضای مجازی تحت کنترل و پایش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در اثر بخشی و فراگیر بودن فضای مجازی در امر انتخابات تردیدی نیست، ادامه داد: نامزدها اخلاق اسلامی را رعایت کنند، همه نامزدها ویژگی‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را معرفی کنند، از تخریب یکدیگر اجتناب کنند، از رفتارهایی که سبب موجبات درگیری هواداران را فراهم می‌کند؛ جدا خودداری کنند.

مردم در راستای حفظ فضای سالم انتخاباتی به مسؤولان کمک کنند

صادقی خاطرنشان کرد: انتظار داریم افرادی که در عرصه انتخابات خود را معرفی می‌کنند میزان التزام آن‌ها به قانون از دیگران بیشتر باشد و اگر با قانون‌شکنی، تخریب و یا با اقداماتی که در قانون برای آن مجازات تعریف شده رفتار مجرمانه خود و هواداران بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند، قطعا در انتخاب مردم جایی نخواهند داشت مردم این رفتارها را تحت رصد قرار می‌دهند.

به گفته دادستان کرمانشاه، نامزدها تکلیف مدیریت هواداران و افرادی که در امر تبلیغات محیطی برای آن‌ها فعالیت دارند، را برعهده دارند.

وی گفت: اینکه در فضای مجازی اخیر برخی از کاندیدا با تشکیل گروهی اعلام می‌کنند اگر کسی تعداد اعضای گروه را افزایش دهد وجهی پرداخت می‌شود،  این موضوع رصد و حتما در کمیته مذکور دادسرا بررسی می‌شود و حتما برخورد لازم را انجام خواهیم داد، ضمن اینکه اضافه کردن افراد به گروه‌هایی که در فضای مجازی است بدون رضایت و تمایل آن‌ها کار صحیح و اخلاقی نیست.

صادقی در خصوص بحث خرید و فروش رای هم، گفت: همه مردم با احساس مسؤولیت کمک کند تا انتخابات سالمی را برگزار کنیم، اطراف صندوق‌های رای افرادی حضور دارند که وظیفه کنترل و پایش را برعهده دارند در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی آن را به ناظران شعبه و یا دیگر افراد مسؤول در شعبه اطلاع دهند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول