اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افتتاح پروژه آبرسانی و تصفیه‌خانه آب ساری از سد شهید رجایی با حضور وزیر نیرو

به‌مناسبت دهه فجر در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آبرسانی و تصفیه‌خانه آب ساری از سد شهید رجایی با ظرفیت۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه و چند پروژه دیگر در همین بخش به بهره برداری رسید.

افتتاح پروژه آبرسانی و تصفیه‌خانه آب ساری از سد شهید رجایی با حضور وزیر نیرو

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در بیست و چهارمین روز از بهمن ماه جاری با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو  و مسؤولان استانی تصفیه خانه آبرسانی ساری از سد شهید رجایی با ظرفیت ۱۵۰۰ لیتر برثانیه، سه ایستگاه انتقال فوق توزیع و خطوط ۲۳۰ و ۶۳ کیلو ولت ارتباطی با شبکه، دو نیروگاه مقیاس کوچک با مجموع ظرفیت فصلی ۵۰ مگاوات، توسعه بخش ۶۳ کیلو ولت پست ۴۰۰ کیلو ولت مرکز مازندران، ۱۷ دستگاه خروجی پست فوق توزیع ۲۰ کیلو ولت و تامین برق روستایی دوشک با ارزش سرمایه گذاری ۸۰۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

همچنین سد لاستیکی پازوار با حضور حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از افتتاح طرح آبرسانی و تصفیه خانه آب ساری از سد شهید رجایی به ظرفیت یک هزارو ۵۰۰ متر بر ثانیه با سرمایه‌گذاری هزار و 300 میلیارد ریالی خبر داد.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در مراسم افتتاح طرح آبرسانی از سد شهید رجایی ساری که با حضور اردکانیان وزیر نیرو انجام شد، گفت: آب سد شهید رجایی از طریق خط انتقال به قطر ۹۰۰ میلی‌متر لوله فولادی به تصفیه‌خانه این طرح واقع در ۹ کیلومتری جنوب ساری انتقال می‌یابد.

وی افزود: در طی مسیر با توجه به فشار آب علاوه بر احداث ایستگاه فشار شکن سه طرح نیروگاه برق آبی مقیاس کوچک با ظرفیت ۴.۱۶ گیگاوات ساعت برای استفاد مضاعف مورد استفاده قرار گرفت.

 یخکشی با بیان اینکه تصفیه خانه ساری از طرح‌های منحصر به فرد کشور است، توضیح داد: این تصفیه‌خانه به روش متعارف با فیلتراسیون دولایه اجرا شده و قادر است یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه اب را با تبدیل به کیفیت بسیار مناسب کند.

این مسؤول با توضیح اینکه این آب تصفیه شده  پس از تجمیع در مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در محل تصفیه خانه با طریق خط لوله به طول ۹ کیلومتر به ۲ مخزن ذخیره به طرفیت ۲۰ هزار متر مکعبی منتقل می‌شود، بیان کرد: این تصفیه خانه‌ای شرب جمعیت ۴۰۰ هزار نفری ساری را تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت آب شرب ساری از ۵۵ به ۷۷ ارتقاء می‌یابد، گفت: کیفیت آب شرب به دلیل کیفیت پائین منابع آبرفت بسیار ارتقا یافته به طوری که بسیاری از شاخص‌ها از جمله نیترات، آمونیوم ، کدورت و سختی آب بهبود یافته است.

یخکشی گفت: شرایط جغرافیایی اجرای طرح تصفیه‌خانه آب شرب ساری به گونه‌ای است که می توان علاوه بر شناساندن توانمندی های نیروهای انسانی در ساخت تجهیزات و امکانات، مقوله مدیریت مصرف بهینه آب فرهنگ‌سازی نیز وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام این که ۷۰ درصد منابع آب استان سطحی و ۳۰ درصد آن زیرزمینی است، گفت: به دلیل بی‌توجهی به سد سازی همچنان شاهد به هدر رفتن منابع آب سطحی استان هستیم.

وی اضافه کرد: این که آب زیر زمین به لحاظ کیفی شرایط مناسبی نداریم، گفت: بررسی‌ها نشان می دهد که آهن، منگنز، شوری و سختی آب زیرزمینی استان زیاد است، یعنی آب شرب مناسبی به لحاظ کیفی نداریم.

یخکشی عنوان کرد:  تهیه طرح جامع آب شرب استان با حمایت وزیر نیرو برنامه‌ریزی خوبی برای تامین آب شرب استان شده است و اکنون ۴۹ شهر و ۸۰ درصد روستاهای استان در طرح جامع آب شرب استان لحاظ شدند.

این مسؤول توضیح داد: این طرح در قالب ۲ مجتمع آب‌رسانی شهری و روستایی است که تاکنون ۶ ردیف بودجه ای این طرح دارای کد بودجه هستند، طبق برنامه جامع آب شرب باید برای جمعیت ۵ میلیون نفر آب شرب تأمین کنیم. 

 وی به حضور مسافران و گردشگران به استان مازندران و نیاز و تأمین آب شرب آنان اشاره کرد و گفت: توقع داریم تا همه طرح‌های آب شرب استان دارای کد اعتباری و بودجه‌ای شوند،  در تکمیل آب شرب شهرستان ساری و میاندورود باید سد زارم رود را نیز عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/86031/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول