اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مشاغل خانگی؛ از بی‌توجهی داخلی تا سفارش‌ خارجی

مشاغل خانگی این روزها اهمیت بسیاری یافته‌ و توانسته است بخشی از گره‌های کور اقتصاد را باز کند؛ اما در عین اقبال خارجی به تولیدات این حوزه، دردهایی از بی‌توجهی داخلی تا عدم حمایت جدی این بخش را آزار می‌دهد.

مشاغل خانگی؛ از بی‌توجهی داخلی تا سفارش‌ خارجی

خبرگزاری فارس سرخه- گروه اجتماعی: بدون تردید سرمایه انسانی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی جوامع است و زنان به‌عنوان نیمی از نیروی فعال جامعه می‌توانند نقش مهمی در این عرصه داشته باشند.

نمایشگاه توانمندی‌های زنان شهرستان سرخه در مدت برگزاری خود فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های بانوان و عرضه تولیداتشان فراهم آورد.

ارتقای آگاهی و رضایت بانوان هنرمند و کارآفرین یکی از مهم‌ترین مواردی است که توجه به آن می‌تواند بخش تولید را در آینده نیز با شتاب همراه سازد.

کارآفرینی همراه با آرامش فکری و روحی

زهرا امامی، بانوی هنرمند سرخه‌ای که در عرصه خیاطی و تولید سرویس آشپزخانه فعال است، به فارس می‌گوید: کارآفرین بودن دارای محاسن بی‌شماری است و من از وقتی که این کارها را شروع کردم، همه فکرم معطوف کار و فعالیتم شده است و در نتیجه آرامش فکری و روحی پیدا کردم.

وی انگیزه خود از ورود به این عرصه را داشتن علاقه و کسب درآمد عنوان کرده و ادامه می‌دهد: ۱۲ سال پیش به خاطر بیماری کلیه از همسرم جدا شدم و پس از آن به فکر افتادم تا برای تأمین مخارج زندگی کار کنم و چون به این کار علاقه داشتم، فعالیتم را در منزل به‌تنهایی شروع کردم.

خانم‌ها می‌توانند در مشاغل خانگی اشتغال داشته تا بتوانند به‌راحتی سایر مسؤولیت‌های خود در زندگی را انجام دهند

وی عنوان می‌کند: سومین سالی است که در نمایشگاه شرکت می‌کنم و کیفیت محصولاتم عامل فروش بالا و رمز موفقیتم است.

امامی که با ذوق و شوق فراوان از کار خود سخن می‌گفت، ادامه می‌دهد: خوشبختانه کارها با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد و سفارش‌های زیادی گرفتم و همین امر باعث افزایش روحیه و انگیزه برای انجام کارهای بهتر شد.

جدی گرفته نمی‌شویم!

امامی با اشاره به محدودیت‌های کار بانوان گفت: باید به توانمندی بانوان بها داده شود؛ اما متأسفانه بانوان کارآفرین خیلی جدی گرفته نمی‌شوند و برای رفع این مشکل علاوه بر حمایت مسؤولان و فرهنگ‌سازی لازم برای ارزش دادن به کار خانم‌ها، بانوان نیز با همت بیشتر هنر و توانایی خود را به جامعه معرفی کنند.

امامی عنوان می‌کند: معتقدم خانم‌ها می‌توانند در مشاغل خانگی اشتغال داشته تا بتوانند به‌راحتی سایر مسؤولیت‌های خود در زندگی را انجام دهند.

باید به توانمندی بانوان بها داده شود؛ اما متأسفانه بانوان کارآفرین خیلی جدی گرفته نمی‌شوند

وی با اشاره به بی‌اعتنایی برخی بازدیدکنندگان می‌گوید: فروش محصول مقوله مهمی است؛ اما توجه و اهمیت بازدیدکنندگان نسبت به کارها و محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه نیز بسیار حائز اهمیت بوده و موجب دلگرمی می‌شود و بالعکس بی‌اعتنایی و عدم توجه آنها موجب دلسردی فرد می‌شود.

این بانوی کارآفرین که از برگزاری نمایشگاه راضی است، ضمن تشکر از مسؤولان برگزارکننده برای ایجاد فرصتی مناسب در محک زدن سطح توانایی و کسب مهارت‌های مختلف بانوان می‌گوید:  همه این غرفه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار بانوان قرار داده شده است و امیدواریم جایگاه دائمی برای ارائه محصولات ما در نظر گرفته شود.

ایجاد اشتغال مرا خوشحال می‌کند

بافندگی یا بافتنی گونه‌ای از صنایع‌دستی است که محصول نهایی با بافتن نخ و تبدیل آن به پارچه انجام می‌شود.

در این‌ هنر، نخ‌ها به‌صورت حلقه‌هایی درهم‌تنیده می‌شوند. بافندگی هم از طریق دست و هم ماشینی انجام می‌شود و سبک‌ها و مدل‌های گوناگونی دارد. این تفاوت در گونه نخ‌ها و همچنین ضخامت میل بافندگی است.

زهرا ابراهیمی، هنرمند بافنده در شهرستان سرخه به فارس می‌گوید: من از سن 15 سالگی و در دوران راهنمایی از طریق درس حرفه‌وفن با بافندگی آشنا و از همان‌جا به این هنر علاقه‌مند شدم و در سن 18 سالگی بافندگی حرفه‌ای را آموختم.

در حال حاضر، حدود 10 نیروی کار دارم که من سفارش کار قبول می‌کنم و هنرجوها کار را انجام می‌دهند

وی افزود: حدود ۶ سال است که به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنم و بافتنی تنها منحصر به بافتن ژاکت، شال و کلاه نمی‌شود و مدارک زیادی در رشته‌های بافندگی، عروسک بافی و قلاب‌بافی از فنی و حرفه‌ای اخذ کردم.

ابراهیمی بیان کرد: به‌عنوان مربی به آموزش هنر بافندگی به هنرجویان در کانون‌های فرهنگی و سرای محله ابوذر سمنان و کانون شهید رجایی سرخه می‌پردازم و به‌طور جدی مشغول فعالیت هستم.

سفارش از کانادا و سوئد

این هنرمند بافنده گفت: در سرخه، آموزش هنر بافندگی را از کانون مصباح در مسجد جامع آغاز کردم و باید بگویم از ابتدای کارم تاکنون بالای ۵۰۰ هنرجو در سرخه داشته‌ام؛ در سمنان آمار دقیقی از هنرجویانم ندارم و در حال حاضر، حدود 10 نیروی کار دارم که من سفارش کار قبول می‌کنم و هنرجوها کار را انجام می‌دهند.

ابراهیمی با اشاره به گفته‌های هنرجویانش که توانسته‌اند با این هنر برای خود و خانواده‌شان مفید باشند، گفت: بنده این را به‌عنوان نتیجه و ثمره کارم می‌دانم و از این بابت خوشحال هستم.

شاید مشاغل خانگی نتواند به اندازه واحدهای تولیدی بزرگ شغل ایجاد کند؛ اما نادیده گرفتن آن ضربه بزرگی بر پیکره اقتصاد خرد خواهد زد

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه درآمد کار برایم مهم نیست، ادامه داد: همین که یکی از هنرجویان من هنری را فرابگیرد، باعث امید و خوشحالی‌ام می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بافتن بافتنی به من آرامش می‌دهد، گفت: من عاشق هنرم و بی‌نهایت به هنر علاقه دارم و با عشقی و علاقه‌ای که داشتم، توانستم در کار خود موفق باشم و از کشورهای کانادا و سوئد نیز سفارش داشتم.

این بانوی فعال و کارآفرین گفت: راه‌اندازی یک تولیدی برای بانوان شهرم با کمک خداوند متعال از آرزوهای من است و امیدوارم موفق به این کار شوم.

دولت حمایت کند

به هر حال، شاید مشاغل خانگی نتواند به اندازه واحدهای تولیدی بزرگ شغل ایجاد کند؛ اما نادیده گرفتن آن ضربه بزرگی بر پیکره اقتصاد خرد خواهد زد و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در این زمینه باید جدی‌تر ورود کند.

به گفته مسؤولان، در سال‌های گذشته نگاه دولت برای رونق و توسعه اقتصادی در استان سمنان هم‌گرایی بوده است؛ چراکه با راهبردهای اصولی در کنار اعطای تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد ریالی در قالب رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی، توجه ویژه به مشاغل خانگی و اعطای تسهیلات به هم‌استانی‌هایی که دارای طرح‌های کارآفرین و اشتغال‌آفرین بودند، در دستور کار قرار گرفته است و این رویه باید ادامه یابد.

انتهای پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول