اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شیرازی ها نامشان را زیر درخت گردو کاشتند

درخت گردو اثر محمدحسین مهدویان که در شیراز به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برگزیده شده است، به تبعات تلخ و تکان دهنده بمباران شیمیایی مناطق غربی کشور در جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

شیرازی ها نامشان را زیر درخت گردو کاشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی همچون سالهای گذشته در تهران و چند شهر دیگر از کشورمان برگزار شد و هفته گذشته به کار خود پایان داد.

در شیراز طبق نظرسنجی انجام شده فیلمهای درخت گردو، شنای پروانه و روز صفر به ترتیب عناوین بهترین آثار جشنواره از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص دادند.

درخت گردو اثر محمدحسین مهدویان که در شیراز به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برگزیده شد، جوایزی نظیر سیمرغ بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول مرد را نیز به خود اختصاص داده است.

نگاهی به کارنامه فیلمساز

 محمدحسین مهدویان کار خود را با مستندسازی آغاز کرد و اثر شاخص او در این حیطه مجموعه روزهای زمستان است که از صداوسیما پخش شده است.  عمده آثار او در ژانر دفاع مقدس تعریف می‌شود.

نخستین فیلم سینمایی مهدویان "ایستاده در غبار" که به شیوه مستند-داستانی روایت شده به زندگی و نوع سلوک شهید احمد متوسلیان در میدان مبارزه یا در جمع مردم و عموم جامعه می‌پردازد.

 تاثیرپذیری این فیلمساز جوان از وجوه مستند و واقعیت‌نمایی، رگه‌های از مستندسازی را در آثار داستانی او نمایان کرده است که این شاخص در تاثیرگذاری و ارتباط آثار او با مخاطب ارتباط مستقیم دارد.

هر چند در هر اثر وجوه مستند کمرنگ‌تر و شاخصهای روایت داستانی پررنگ‌تر جلوه می‌کند اما مهدویان همچنان به سینمای مستند وفادار است و در سینمای داستانی نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این چاشنی بهره می‌برد.  

بعد از ایستاده در غبار، مهدویان فیلم "ماجرای نیمروز" را عرضه کرد و در آن به وقایع اوایل انقلاب پیرامون حملات مسلحانه، درگیری گروهک منافقین با نیروهای انقلابی و کارشکنی آنها پس از عزل بنی‌صدر پرداخته و اثری در خور تحسین ساخت که تعدادی از جوایز بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد همچنین رهبر معظم انقلاب نیز این اثر و وجوه واقع‌نمایی آن را تحسین کردند.

  فیلم لاتاری اثر بعدی این فیلمساز، یک ملودرام تلخ اجتماعی پیرامون سوءاستفاده از دختران ایرانی در کشورهای عربی است که در گیشه اقبال عمومی فراوانی یافت و جز فیلمهای پرفروش سال بود.

پیش از این اصغر هاشمی در فیلم "نگین" به این موضوع پرداخته بود اما لاتاری با رویکردی دیگر و فضاسازی تکان‌دهنده، بازی‌های گیرا و روایتی پرتعلیق به این آسیب فرامرزی که متاسفانه تاکنون کمتر مورد توجه تحلیلگران اجتماعی قرار داشته، پرداخت و به اثری پرمخاطب تبدیل شد.  

پس از آن مهدویان فیلم "رد خون" را با فضایی مشابه ماجرای نیمروز و با نگاهی به جنایتهای گروهک منافق ساخت و در این اثر به حوادث عملیات مرصاد و خنثی‌سازی خیانتهای منافقین پرداخته است.

"درخت گردو" فیلمی تلخ فراتر از متن زندگی

 فیلم اخیر این فیلمساز "درخت گردو" پیرامون بمباران شیمیایی منطقه سردشت در بحبوحه جنگ ایران و عراق است و در این فیلم مهدویان با نگاهی به اثرات بمباران شیمیایی، روند زندگی، عواطف انسانها و روابط اجتماعی آنها را به تصویر می‌کشد.

درخت گردو به چالشهایی فراتر از متن زندگی می‌پردازد و لحظاتی را به تصویر می‌کشد که عموم تماشاگران آن را لمس نکرده و حتی تصوری از آن ندارند اما فیلمساز با خلاقیتهای تکنیکی و فضاسازی روایی متفاوت، همذات‌پنداری مخاطب را برمی‌انگیزد و او را در سفر غریبانه‌ای که در پیش گرفته، همراه می‌کند.

فیلم درخت گردو، درام تلخی است حاصل سایه روشن‌هایی که نور، رنگ و صدا را در بستری از استواری  و استقامت بنا می‌کند. اثری پرشور در نکوهش یک جنایت جنگی و واقعیت تلخ تاریخ معاصر که با صحنه‌های دلخراش، مظلومیت انسانهای درگیر بمباران شیمیایی و افراد غیرنظامی را به تصویر می‌کشد.

 درباره فاجعه بمب‌های شیمیایی و تبعات اسفبار آن در جنگ ایران و عراق تاکنون فیلمهایی نظیر "از کرخه تا راین" اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، "میم مثل مادر" اثر مرحوم رسول ملاقلی‌پور، " نغمه " اثر ابوالقاسم طالبی، " اوینار" اثر شهرام اسدی و "حکایت عاشقی" اثر احمد رمضان‌زاده ساخته شده است و هر کدام از این فیلمسازان به نوعی از زاویه دید خود به این تراژدی تلخ پرداخته‌اند.

فیلم اوینار در فضایی میدانی به این موضوع پرداخته اما به لحاظ سطح کیفی، از ساختار و مضمون قوی برخوردار نیست بنابراین می‌توان درخت گردو را نخستین فیلمی برشمرد که به طور مستقیم و میدانی به حوادث و تبعات بمباران شیمیایی پرداخته و المانهای تاثیرگذار را در جذب مخاطب دارد.

 از آنجا که در این مجال به بررسی کارنامه فیلمساز پرداخته‌ایم، تحلیل و بررسی کامل فیلم درخت گردو را به زمان اکران عمومی موکول کرده و به چند جمله پیرامون فیلم اکتفا می‌کنیم.

 گزارش: سمیه انصاری‌فرد

  انتهای پیام/983110

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول