اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

با غذاهای شهر اصفهان آشنا شوید

اِصفَهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است.

با غذاهای شهر اصفهان آشنا شوید

اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است و همچنین یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر اصفهان نیز هجدهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.

 این شهر در بین سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در سده شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. برای سفر به اصفهان می‌توانید همین امروز بلیط اتوبوس خود را با تخفیف از فلایتیو تهیه کنید.

 این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست.

 براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد. می‌توانید بلیط هواپیما اصفهان را نیز از فلایتیو تهیه کنید.

 میدان نقش جهان نمونه برجسته‌ای از معماری اسلامی است. این شهر دارای پانزده منطقه شهری است. از جمله دیگر آثار تاریخی اصفهان از منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر می‌توان نام برد.

یکی از لذت‌های هر سفر، چشیدن غذاهای محلی است که شما را با فرهنگ آن مکان آشنا می‎کند. شهر اصفهان با غذاهای محلی و سنتی خاصش، شما را غرق شگفتی می‌کند و بنا بر نوع اقلیم و شیوۀ زندگی مردمش، غذاهای خوشمزه‌ای دارد که امتحان آنها خالی از لطف نیست.

بریانی

بریان یا بریانی یکی از خوراکی‎های محبوب و از معروف‎ترین غذاهای اصفهانی‌ها است و طرفدارهای پر و پا قرصی هم دارد. بریانی غذایی چرب و مخصوص نهار است که از گوشت گوسفند و جگر سفید، پیاز، زعفران و ادویه تهیه می شود. برای پخت این غذای خوشمزه، ابتدا گوشت گوسفند را آب پز کرده و سپس چرخ می‌کنند. این گوشت چرخ‌کرده را روی صفحات مسی، پهن کرده و کاملاً سرخ می‌کنند و با مغز گردو یا خلال بادام، داخل نان سنگکی که با آب همان گوشت خیس خورده و چرب شده است، به همراه جگر سفید سرخ شده، سرو می‎کنند و آن را با سبزی تازه و خوش‌عطر نوش جان می‎کنند.

کاله جوش

کاله جوش از غذاهای اصیل و مقوی بسیاری از شهرهای ایران است که پایۀ اصلی آن کشک است. کشک یکی از مواد لبنی است که تنها در ایران یافت می‎شود و سرشار از کلسیم بوده و بسیار مفید است. به همین خاطر در میان غذاهای سنتی ایران، موارد زیادی وجود دارند که با کشک درست می‌شوند و یکی از آنها کاله جوش است. کاله جوش در شهرهای مختلف با اسم‌های متفاوتی دارد و در هر شهری، دستور پخت آن متفاوت است. کاله جوش اصفهان یکی از انواع خوشمزۀ این غذاست که با کشک ساییده شده، پیاز، گردو، نعنا و ادویه تهیه شده و با نان تلیت میل می‎شود.

حلیم بادمجان

حلیم یا هلیم یکی از غذاهای اصیل ایرانی و خاور میانه است که پایۀ اصلی آن گوشت و گندم کوبیده شده است. اما حلیم بادمجان با حلیم تفاوت عمده‎ای دارد و آن این است که در آن به جای گندم، از بادمجان استفاده می‎شود. حلیم بادمجان هم مانند حلیم یک غذای سنتی ایرانی است که بیشتر در اصفهان و کاشان پخته می‌شود. طعم حلیم بادمجان ترکیبی خاص از بادمجان، گوشت تازه گوسفندی، کشک، پیاز سرخ شده، سیر، عدس، نعنا داغ، گردوی آسیاب شده و ادویه دارد که یک ترکیب عالی از مواد اولیۀ خوشمزه است و در صورتی که خوب پخته شده باشد، هنگام سرو کردن، کش می‌آید.

یخنی لوبیا

یخنی لوبیا یکی از غذاهای ساده و در عین حال مقوی اصفهانی است. این غذای لذیذ در منطقۀ کاشان نیز تهیه می‎شود. اصفهانی‌ها در گویش محلی به آن گوشدالوبیا هم می‌گویند. یخنی لوبیا از نظر ظاهری شبیه حلیم است. برای تهیۀ این غذای خوشمزه، از گوشت دنده، سبزیجاتی مثل تره، جعفری و شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و انواع ادویه استفاده می‌شود. این مواد مانند آبگوشت با هم پخته می‎شوند و بعد از آماده شدن آب را از این مخلوط لعاب‌دار جدا کرده و مواد گوشتی آن را می‌کوبند و شبیه به آبگوشت سرو می‎کنند. معمولاً یخنی لوبیا را با ترشی، سبزی و نان تازه نوش جان می‎کنند.

 خورش ماست

خورش ماست یک غذایی بومی اصفهان است که از ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، زعفران و شکر و زردۀ تخم مرغ تهیه می‌شود و در آن کمی زرشک و خلال بادام یا گردو و گاهی نیز گلاب می‌ریزند. در قدیم خورش ماست یک غذای اصلی بود ولی امروزه به عنوان دسر و سرد مصرف می‌شود. برای تهیۀ این دسر سنتی، گوشت گردن گوسفند را با پیاز می‌پزند و آن را حسابی می‌کوبند. سپس ماست چکیدۀ شیرین، شکر و زعفران فراوان را به گوشت کوبیده اضافه می‌کنند و حسابی مواد را با هم مخلوط می‌کنند. ظاهر آن شبیه به شله زرد یا فرنی زعفرانی باشد اما طعم متفاوتی دارد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول