اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مقابله با باندهای سازمان‌یافته اولویت مبارزه با قاچاق کردستان باشد

استاندار کردستان گفت: اولویت در مبارزه با قاچاق باید مقابله با باندها و شبکه‌های سازمان‌یافته و فعال باشد.

مقابله با باندهای سازمان‌یافته اولویت مبارزه با قاچاق کردستان باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بهمن مرادنیا عصر در نهمین جلسه اصلی کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که با حضور استاندار در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: همه ما در خصوص قاچاق حساس هستیم لذا نباید اجازه دهیم قاچاق سازمان‌یافته از مرزهای استان صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صادرات در شرایط امروز کشور و استان بیش از بحث قاچاق اهمیت دارد و همه بخش‌ها و سازمان‌های متولی در این حوزه باید عزم خود را برای رونق تولید و توسعه صادرات بکار گیرند.

استاندار کردستان تصریح کرد: اگر امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است این رونق تولید با صادرات محقق خواهد شد.

نبود هماهنگی لازم بین سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی مرز

وی با انتقاد از نبود هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی در مرز باشماق، گفت: همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها با هم ضعیف است، دستگاه‌هایی که متولی هستند هیچ وقت کنار هم قرار نمی‌گیرند و هر کدام تنها سیاست‌های سازمانی خود را مد نظر قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف صادرات و جلوگیری از قاچاق‌های سازمان‌یافته و باندی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی باید در کنار هم قرار بگیرید، مشکلات و ضعف‌ها را ببینید باید دنبال حل ضعف‌ها باشیم نه متهم کردن همدیگر!

استاندار کردستان تصریح کرد: این نوع سبک و رویه تنها به ضرر استان است و تبعات منفی آن متوجه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در مرز باشماق بحث نیروی انسانی و گارد گمرک است که باید حتما تقویت شود، گفت: این انتظار را از گمرک باشماق داریم که نسبت به گرفتن مجوز بکارگیری 10 تا 15 نیرو به صورت شرکتی اقدام و یا از توان و ظرفیت نیروی انتظامی در این راستا استفاده کند.

گارد گمرک باشماق ضعیف عمل می‌کند

وی اذعان کرد: گارد گمرک باشماق در حال حاضر به دلیل نبود نیروی انسانی کافی و مورد نیاز نمی‌تواند وظیفه خود را به نحو احسن و درست انجام دهد.

وی اضافه کرد: اینکه همواره احساس کنیم مدیران در انجام وظیفه در مقابل با تخلفات و فساد اداری کوتاهی می‌کنند و حساس به موضوع فساد و تخلف نیستند، درست نیست.

وی برخورد قاطع با فساد اداری و افرادی که دچار تخلف می‌شوند را مورد تاکید قرار داد و گفت: اولویت در این زمینه مچ‌گیری و تشکیل پرونده قضایی نباشد قبل از اینکه جرمی شکل بگیرد باید سعی کنیم با راهنمایی و عنوان نقاط ضعف جلو وقوع تخلفات را بگیریم.

مرادنیا با تاکید براینکه مسئولیت نهایی خروج کالا از مرزهای رسمی براساس قانون با گمرک است، گفت: تاکید ما براین است که روند صادرات تسریع و توسعه پیدا کند، ولی رویه مرزبانی در مرز مانع از تحقق اهداف در این حوزه می‌شود.

وی اذعان کرد: اینکه رندمی کامیون‌ها توسط مرزبانی بازدید شود مشکلی نیست، اما با وجود اینکه مرزبانی براساس قانون حق بازدید کالا را ندارد اما تمام کامیون‌ها را بازرسی و این رویه در روند مبادلات مرزی مشکل ایجاد کرده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه در بحث نظارت بر مبادلات مرزی مرز باشماق نباید تفاوتی با مرز تمرچین و مرز پرویزخان وجود داشته باشد، گفت: بخاطر محدویت‌هایی که الان در مرز باشماق وجود دارد گرایش تجار به سمت خروج کالا از مرز پرویزخان است.

وی وجود ارازل و اوباش را از مشکلان جدی مرز رسمی باشماق دانست و گفت: وجود افراد شرور که قاچاق خرد انجام می‌دهند موجب شده که تجار و بازرگانان احساس ناامنی کنند.

مرادنیا اذعان کرد: باید با کسانی که زمینه قاچاق و گالن به دستی را در مرز باشماق فراهم می‌کنند به صورت جدی برخورد شود.

وی با بیان اینکه جاساز کردن گالن سوخت در بین کالاهای مختلف به تولیدکننده و صادرکننده زیان وارد می‌کند، گفت:‌ نباید با بی‌تفاوتی از این موضوع بگذریم، اگر نمی‌توانید مسئولیت بپذیرد بگوید تا ما تمام مسئولیت‌ها را بپذیریم.

وی تصریح کرد: سخت‌گیرترین رفتار با تجار و افراد دیگر در مرز باشماق انجام می‌شود اگر همه مرزها بدون مشکل است به ما بگوئید تا مرز باشماق را تعطیل کنیم.

وی با تاکید براینکه مرز کاملا شفاف و روشن است و ورود و خروج افراد به انجا باید با کارت‌شناسایی انجام شود، گفت: تا تعیین تکلیف مرز مجبور هستیم امنیتی هم شده رفتار کنیم که تاجر و کسی که انجا کار می‌کند احساس ناامنی نکند.

وی اذعان داشت: برنامه جامعی برای ساماندهی مرز باشماق تعریف شده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای آن اقدام شود.

اختصاص 70 میلیارد تومان برای ساماندهی مرز باشماق

به گفته وی، 70 میلیارد تومان برای ساماندهی مرز باشماق اختصاص داده شده است و این ساماندهی به زودی انجام خواهد گرفت.

وی گفت:‌ عدم هماهنگی بین گمرک، مرزبانی و سایر مجموعه‌ها در مرز موجب شده بستر برای سوء استفاده برخی سودجویان در این مرز رسمی فراهم شود.

وی با تاکید براینکه غیر از گمرک هیچ سازمانی حق کنترل کالا را در مبادی مرزی ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی ما مرز رسمی داریم در جایکه که قانون متولی آن گمرک مشخص شده ورود مرزبانی در این زمینه هیچ توجیهی ندارد.

وی عنوان کرد: معتقدیم کمترین قاچاق در مرز رسمی کردستان نسبت به سایر مرزهای رسمی کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت در مبارزه با قاچاق باید مقابله با باندها و شبکه‌های فعال باشد نه کوله‌بر، افزود:‌ در رابطه با دریافت مجوز صادرات گوشت به خارج از کشور هرچه سریع‌تر باید اقدامات لازم انجام گیرد.

وی تصریح کرد: تولید کننده در استان با ضرر مواجه است اگر فکری نکنیم قاچاق دام دوباره به محض گرم شدن هوا شروع می‌شود.

وی گفت:‌ دامداران استان که معمولا از تسهیلات هم استفاده کرده‌اند در حال حاضر با زیان مواجه هستند.

وی عنوان کرد: امروز توان خرید مردم پایین آمده است و همین امر موجب کاهش قیمت گوشت شده است.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول