اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

تاریخچۀ 10 دوره انتخابات مجلس در چهار حوزۀ قزوین/ همۀ نمایندگان ادوار استان را بشناسید

استان قزوین، شامل سه حوزۀ انتخابیه «قزوین، آبیک و البرز»، «بوئین‌زهرا و آوج» و «تاکستان» است؛ با وجود آنکه استان قزوین در سال 1376 تأسیس شد، اما حوزه‌های انتخابیۀ آن از مجلس اول در استان‌های زنجان، تهران و قزوین نماینده داشته است، در این گزارش تاریخچۀ 10 دوره انتخابات مجلس در قزوین را مرور کردیم.

تاریخچۀ 10 دوره انتخابات مجلس در چهار حوزۀ قزوین/ همۀ نمایندگان ادوار استان را بشناسید

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با پیروزی انقلاب اسلامی، مردم قزوین که سهم به سزایی در مبارزات انقلابی داشتند و شهدای بسیاری نیز تقدیم کرده بودند، در همه پرسی تعیین رژیم حکومتی در ایران شرکت کرده و همپای مردم کشورمان به جمهوری اسلامی رأی دادند. پس از آن نیز در بهار همان سال آیت الله حاج شیخ هادی باریک‌بین را به نمایندگی خویش در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب کردند. پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی، مردم قزوین نیز با شرکت در همه‌پرسی به قانون اساسی رأی موافق دادند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری، در زمستان سال ۱۳۵۸، نوبت به انتخابات نخستین دورهٔ مجلس شورای اسلامی رسید. در آن زمان شهرستان بزرگ قزوین، فرمانداری ویژه و بخشی از استان زنجان بود و سه نماینده در مجلس شورای اسلامی داشت. در واقع شهرستان قزوین به دو حوزهٔ انتخابیهٔ مجزا تقسیم می‌شد. حوزهٔ انتخابیهٔ قزوین و حوزهٔ انتخابیه بوئین‌زهرا که در آن زمان در تقسیمات کشوری بخشداری بود. شهرستان تاکستان نیز به‌عنوان یکی از شهرستان‌های استان زنجان دارای یک نماینده در مجلس بود.

 

مجلس اول و پیروزی مجتهد مبارز

در نخستین دورهٔ انتخابات مجلس شورای اسلامی، در حوزهٔ انتخابیهٔ قزوین، یکصد هزار و ۷۱۸ نفر در انتخابات شرکت کردند که مجتهد مبارز مرحوم آیت‌الله سید عباس ابوترابی‌فرد از حزب جمهوری اسلامی با کسب ۶۰ هزار و ۱۵۷ رأی و مرحوم سیداحمد صدر حاج سیدجوادی از حزب نهضت آزادی ایران با کسب ۵۳ هزار و ۸۱۹ رأی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند.

در حوزهٔ انتخابیهٔ بوئین‌زهرا نیز ۶۴ هزار و ۲۶۴ نفر در انتخابات شرکت کردند که از این میان،  اکبر حمیدزادهٔ گیوی توانست با کسب ۶۱ هزار و ۶۴۳ رأی یعنی معادل ۹۵.۹ درصد کل آراء مأخوذه به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

در حوزهٔ انتخابیهٔ تاکستان هم ۳۷ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات مشارکت کردند که قهرمان رحمانی توانست با کسب ۲۳ هزار و ۵۸ رأی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

مجلس دوم نخستین دو مرحله

در دومین دورهٔ انتخابات مجلس شورای اسلامی هم، در حوزهٔ انتخابیهٔ قزوین در دور اول ۱۵۵ هزار و ۷۰۶ نفر در انتخابات شرکت کردند. در این انتخابات که در فروردین 1363 برگزار شد، احمد عزیزی در مرحله نخست با کسب 85 هزار و 780 رأی به مجلس راه پیدا کرد و در مرحلۀ دوم انتخابات هم که در اردیبهشت همان سال برگزار شد سیدعبدالله هجرتی توانست 53 هزار و 947 رأی وارد مجلس شود. این در حالی بود که در مرحله دوم انتخابات 96 هزار و 722 نفر از مردم قزوین در انتخابات شرکت کردند.

در حوزۀ انتخابیۀ بوئین زهرا هم در مجلس دوم، علی اکبر حمیدزاده برای دومین دورۀ متوالی به مجلس راه پیدا کرد. او توانست از 56 هزار و 941 رأی مردم بخش بوئین زهرا را کسب کند و برای دومین بار راهی بهارستان شود. در این دوره از انتخابات 82 هزار و 761 نفر از مردم بوئین زهرا به پای صندوق رأی آمدند.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان هم، سیدحسین محمدی آذر، توانست با شکست دادن قهرمان رحمانی وارد مجلس شود. در این انتخابات 56 هزار و 826 نفر در تاکستان رأی دادند که محمدی آذر توانست رأی 29 هزار و 869 نفر را به خود جلب کند.

مجلس سوم و تکرار کرسی‌ها در قزوین

انتخابات سومین دورۀ مجلس شورای اسلامی در نوزدهم فروردین 1367 برگزار شد. انتخاباتی که در غیاب حزب جمهوری اسلامی به صحنۀ رقابت دولیست سراسری جامعۀ روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز تبدیل شده بود.

در حوزۀ قزوین، 187 هزار و 914 نفر به پای صندوق‌های رأی آمدند، اما بازهم احمد عزیزی برای بار دوم توانست در همان مرحلۀ اول با کسب 93 هزار و 287 رأی راهی بهارستان شده و روی مبل‌های قرمز مجلس تکیه بزند. سیدعبدالله هجرتی هم در اردیبهشت همان سال در مرحله دوم انتخابات این بار با کسب 51 هزار و 827 رأی برای دومین بار راهی پارلمان شد.

اما در حوزۀ بوئین زهرا انتخابات ابطال شد و به نتیجه نرسید. در نهایت مردم این حوزه در انتخابات میان دوره‌ای در هفتم آبان ماه 1367، دوباره به پای صندوق‌های رأی آمدند و 47 هزار و 852 نفر رأی خود را به صندوق ریختند. در این انتخابات عباس میرزاابوطالبی موفق شد با کسب 31 هزار و چهار رأی راهی بهارستان شود.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان هم رقابت شدید بود و انتخابات به مرحله دوم کشیده شد، اما سرانجام در اردیبهشت سال 67، قهرمان رحمانی که سبقۀ نمایندگی دوره نخست مجلس را نیز در کارنامه داشت توانست با جلب 20 هزار و 208 رأی از 40 هزار و 780 رأی مأخوذه دوباره بر صندلی قرمزرنگ بهارستان تکیه بزند.

 

مجلس چهارم، تقسیمات سیاسی و رویای استان شدن قزوین

چهارمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی در 21 فروردین 1371 برگزار شد.

یکی از دغدغۀ‌های مهم مردم قزوین در این دوره احیای دوباره آرزوی ارتقای سیاسی شهرشان بود. در واقع پس از تشکیل استان زنجان در سال 1352 به‌عنوان استان درجه سه در آن زمان، قزوین هم درسال 1356 از استان مرکزی جداشده و به‌عنوان فرمانداری ویژه به استان زنجان ملحق شد. اما مردم این خطه اعتقاد داشتند قزوین باید به‌عنوان یک استان در تقسیمات کشوری جای‌بگیرد. پس از انقلاب اسلامی این ایده توسط مردم پیگیری می‌شد اما با وقوع جنگ تحمیلی موقتاً به فراموشی سپرده شد تا آنکه سرانجام لایحۀ استان شدن قزوین در تابستان سال 1373 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح شده و با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو شد. این اتفاق باعث ناراحتی و انتقادات مردم قزوین شد و در نهایت در مهرماه 1373 شهرستان قزوین و توابع آن از استان زنجان جدا شده و به استان تهران ملحق شد. اما شهرستان تاکستان همچنان در محدودۀ استان زنجان باقی ماند.

در حوزۀ انتخابیۀ قزوین در این دوره، 197 هزار و 429 نفر در انتخابات شرکت کردند، سید احمد نصری توانست با کسب 66 هزار و 2 رأی در مرحلۀ نخست به مجلس راه پیدا کند. در مرحلۀ دوم انتخابات در اردیبهشت همان سال نیز سیدفتاح مرتضوی موفق شد با کسب 67 هزار و 434 رأی از مجموع 133 هزار و 442 رأی مأخوذه به مجلس راه پیدا کند.

در حوزۀ انتخابیه بوئین زهرا نیز  70 هزار و 722 نفر در انتخابات شرکت کردند که مجید نادری موفق شد با کسب   33 هزار 487 رأی مردم به مجلس راه پیدا کند.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان 53 هزار و 882 نفر در انتخابات شرکت کردند. از این میان رجب رحمانی موفق شد تا با کسب 26 هزار و 588 رأی به مجلس راه پیدا کند.

مجلس پنجم و تحقق رویای استان شدن قزوین

در این دوره از انتخابات که در 18 اسفندماه 1374 برگزار شد، دو حوزۀ انتخابیۀ قزوین و بوئین زهرا در محدودۀ استان تهران قرار گرفته بود و حوزۀ تاکستان نیز در محدودۀ استان زنجان قرار داشت. اما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجلس پنجم برای مردم قزوین، تصویب لایحۀ استان شدن قزوین در تاریخ چهارم خرداد 1376 بود. این لایحه در تاریخ 18 خرداد 1376 به تأیید نهایی شورای نگهبان رسید و از آن پس استان قزوین به‌صورت رسمی در تقسیمات کشوری ایران متولد شد.

در حوزۀ انتخابیۀ قزوین، 271 هزار و 587 نفر در انتخابات شرکت کردند. سیدفتاح مرتضوی در این انتخابات توانست با کسب 94 هزار و 537 رأی در همان مرحله نخست وارد مجلس شود. در مرحلۀ دوم انتخابات در فروردین 1375 برگزار شد، حسین زاجکانی‌ها توانست با کسب 80 هزار و 418 رأی از مجموع 164 هزار و 949 رأی مأخوذه سید احمد نصری را شکست داده و به مجلس پنجم راه پیدا کند.

در حوزۀ انتخابیۀ بوئین زهرا هم 80 هزار و 577 نفر در انتخابات شرکت کردند که غلامعباس آقاعلیخانی توانست با کسب 30 هزار و 269 رأی وارد مجلس شود.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان نیز 66 هزار و 353 نفر در انتخابات مشارکت کردند و رجب رحمانی توانست با کسب 30 هزار و 428 رأی برای دومین دورۀ پیاپی وارد پارلمان شود.

مجلس ششم و دوگانۀ اصلاح‌طلب و اصولگرا

نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی در محدودۀ استان تازه تأسیس قزوین، در تاریخ 29 بهمن 1378 همزمان با سراسر کشور برگزار شد. در این دوره از انتخابات جناح بندی سنتی چپ و راست، تبدیل به دو جناح عمدۀ اصلاح‌طلب و اصولگرا شده بود. در استان قزوین نیز شهرستان‌های جدید تأسیس شده بودند. حوزۀ انتخابیۀ قزوین به نام قزوین و آبیک تغییر نام داد و بوئین‌زهرا نیز از بخش تبدیل به شهرستان شد. در این انتخابات از چهارکرسی استان دو کرسی در اختیار اصلاح‌طلبان و دوکرسی در اختیار اصولگرایان قرار گرفت.

در حوزۀ انتخابیۀ قزوین و آبیک در این دوره، 285 هزار و 664 نفر در انتخابات مشارکت داشتند. که از این میان سیدناصر قوامی از جبهۀ اصلاح‌طلبان با کسب 110 هزار و 817 رأی و سیدمحمدحسن ابوترابی فرد با کسب 75 هزار و 465 رأی در همان مرحله نخست به مجلس راه پیدا کردند. در این دوره دو اصلاح‌طلب و دو اصولگرا از استان قزوین در مجلس حاضر شدند.

در حوزۀ انتخابیۀ بوئین‌زهرا نیز 71 هزار و 111 نفر در انتخابات شرکت کردند که قدرت‌الله علیخانی کاندیدای اصلاحطلب با کسب 37 هزار و 509 رأی پیروز شد.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان هم در این دوره 81 هزار و 632 نفر در انتخابات شرکت کردند که رجب رحمانی موفق شد با کسب 24 هزار و 77 رأی برای سومین دورۀ متوالی وارد مجلس شود.

مجلس هفتم و حضور پدروپسر در مجلس!

انتخابات هفتمین دورۀ مجلس شورای اسلامی در یکم اسفندماه 1382 برگزار شد. تغییرات سیاسی در استان قزوین منجر به ایجاد فرمانداری‌های البرز(به مرکزیت شهر الوند) و آوج شد. در این دورۀ یک پدر و پسر نیز از استان قزوین به مجلس راه پیدا کردند. قدرت‌الله علیخانی از حوزۀ بوئین‌زهرا و آوج و فرزندش محمد علیخانی از حوزۀ قزوین در این دورۀ مجلس حضور داشتند.

در حوزۀ قزوین، آبیک و البرز، 258 هزار و 578 نفر در انتخابات شرکت کردند. سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در این انتخابات موفق شد با کسب 144 هزار و 399 رأی برای دومین دورۀ پیاپی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند. اما سیدجعفر شهابزاده و داوود محمدی به مرحلۀ دوم راه پیدا کردند. انتخابات در مرحله دوم در فروردین سال 1383 برگزار شد اما به دلیل وقوع تخلفات گسترده در انتخابات توسط شورای نگهبان باطل شد. سرانجام انتخابات میاندوره‌ای مجلس همزمان با نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 27 خرداد 1384 برگزار شد و محمد علیخانی توانست با کسب 94 هزار و 318 رأی از 343 هزار و 547 رأی مأخوذه راهی مجلس شود.

در حوزۀ انتخابیۀ بوئین زهرا هم قدرت‌الله علیخانی موفق شد 47 هزار و 642 رأی از 80 هزار و 360 رأی مأخوذه را به دست آورده و برای دومین دوره پیاپی راهی مجلس شود.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان نیز رجب رحمانی موفق شد با کسب 33 هزار و 229 رأی از مجموع 74 هزار و 409 رأی مأخوذه برای چهارمین دورۀ متوالی نمایندگی مردم تاکستان را برعهده بگیرد.

مجلس هشتم و انتخاب‌های قاطع

انتخابات هشتمین دورۀ مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24 اسفند 1386 برگزار شد. از این به بعد تا پایان انتخابات مجلس دهم، هیچ‌کدام از حوزه‌های انتخابیه در قزوین به مرحلۀ دوم کشیده نشد و تکلیف کرسی‌های مجلس در همان مرحله نخست مشخص گردید. در این دوره هم از چهارکرسی استان، دو کرسی در اختیار اصولگرایان و دوکرسی در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

در حوزۀ قزوین، آبیک و البرز، 219 هزار و 42 نفر در انتخابات شرکت کردند و سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد با کسب 79 هزار و 83 رأی و قدرت‌الله علیخانی با کسب 74 هزار و 366 رأی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند تا بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه بزنند.

در حوزۀ انتخابیۀ بوئین زهرا و آوج هم، از میان 65 هزار و 928 رأی مأخوذه، روح‌الله جانی عباسپور توانست با کسب 36 هزار و 171 رأی به بهارستان راه پیدا کند.

در حوزۀ انتخابیه تاکستان هم 80 هزار و 178 نفر در انتخابات شرکت کردند و امیر طاهرخانی موفق شد با کسب 27 هزار و 22 رأی، رجب رحمانی را بعد از چهاردورۀ پیاپی حضور در مجلس شکست داده و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

 

مجلس نهم و پایان دوگانگی!

نهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ 12 اسفند 1390 برگزار شد. در این انتخابات بعد از چندین دوره، سه کرسی مجلس در اختیار اصولگرایان و یک کرسی آن در اختیار کاندیدای مستقل قرار گرفت و اصلاح‌طلبان قزوین از راهیابی به مجلس بازماندند.

در حوزۀ انتخابیۀ قزوین، آبیک و البرز، 324 هزار و 77 نفر در انتخابات مشارکت کردند که از این میان، داوود محمدی با کسب 145 هزار و 632 رأی و سیدمرتضی حسینی با 122 هزار و 467 رأی عنوان نمایندگی مردم را کسب کردند. در این دوره چهره‌های شاخصی همچون قدرت‌الله علیخانی که سبقۀ سه دوره نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه داشت از حضور در مجلس بازماند و نتوانست نظر مردم را به خود جلب نماید.

در حوزۀ بوئین زهرا و آوج هم 82 هزار و 125 نفر پای صندوق رأی آمدند که از این میان روح‌الله عباسپور موفق شد با کسب 37 هزار و 440 رأی برای دومین دورۀ پیاپی عنوان نمایندگی مردم را کسب کند.

در حوزۀ تاکستان هم 92 هزار و 916 نفر در انتخابات شرکت کردند. از این میان رجب رحمانی موفق شد باری دیگر با کسب 37 هزار و 643 رأی برای پنجمین بار کرسی نمایندگی مردم تاکستان را کسب نماید.

 

مجلس دهم، لیست امید و نخستین بانوی نماینده!

دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه 1394 برگزار شد. در این دوره استان قزوین برای نخستین بار شاهد حضور یک بانو در کسوت نمایندگی مجلس بود. همچنین برای نخستین بار دو نمایندۀ جوان 35 و 37 ساله در استان قزوین در این دوره نمایندگی مردم را برعهده داشتند. انتخابات مجلس دهم با پیروزی سه کاندیدای لیست امید و یک کاندیدای مستقل در قزوین به پایان رسید.

در حوزۀ انتخابیۀ قزوین، آبیک و البرز، 332 هزار و 488 نفر به پای صندوق رأی رفتند که از این میان داوود محمدی با کسب 107 هزار و 991 رأی و سیدحمیده زرآبادی با کسب 107 هزار و 939 رأی به بهارستان راه پیدا کردند. زرآبادی نخستین بانویی بود که در استان قزوین موفق به کسب کرسی نمایندگی مردم می‌شد.

در حوزۀ انتخابیۀ بوئین زهرا و آوج نیز 86 هزار و 441 نفر به پای صندوق رأی آمدند. روح الله بابایی صالح توانست در یک انتخابات رقابتی و حساس با کسب 33 هزار و 486 رأی، عباسپور نمایندۀ دو دورۀ گذشتۀ این حوزه را شکست داده و راهی بهارستان شود.

در حوزۀ انتخابیۀ تاکستان هم 40 هزار و 460 نفر در انتخابات مشارکت کردند که از این میان، بهمن طاهرخانی توانست با کسب 83 هزار و 732 رأی مردم راهی بهارستان شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری در سه حوزۀ انتخابیۀ استان برای تعیین تکلیف چهارکرسی نمایندگی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول