اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رابطه علوم شناختی و رسانه دو طرفه است

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس گفت:رسانه می‌تواند در ترویج علوم شناختی تلاش کند و مؤثر باشد و از طرفی علوم شناختی نیز در موفقیت رسانه‌ها بسیار مؤثر است.

رابطه علوم شناختی و رسانه دو طرفه است

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با علوم شناختی و ارتباط آن با رسانه گفت: پرداختن صحیح و کاربردی علوم شناختی می‌تواند به ما کمک کند که چگونه با رسانه روبه‌رو شویم، رابطه علوم شناختی و رسانه یک رابطه دو طرفه است. رسانه می‌تواند در ترویج علوم شناختی تلاش کند و مؤثر باشد و از طرفی علوم شناختی نیز در موفقیت رسانه‌ها بسیار مؤثر است.

* افراد مواجهه آگاهانه با رسانه از طریق علوم شناختی جامعه و قابلیت‌های بالقوه آن را بالفعل کنند

وی ادامه داد: افراد باید در مواجهه با رسانه آموزش دیده باشند و منفعلانه در مقابل رسانه قرار نگیرند. رسانه‌ها می‌توانند حکم یک تیغ دو لبه را داشته باشند که در صورت نادیده گرفتن علوم شناختی و آموزش افراد در مواجهه با رسانه، باعث آسیب شود و از سوی دیگر با آموزش صحیح به افراد برای مواجهه آگاهانه با رسانه از طریق علوم شناختی جامعه و قابلیت‌های بالقوه آن را بالفعل کنند. در این میان به افرادی نیاز است که با علوم  شناختی آشنا باشند و شیوه‌های تأثیر رسانه بر روان انسان را بدانند تا هدایت‌گر شیوه‌های بهتری برای بهره‌برداری از رسانه‌ها باشند.

شیروانی با بیان اینکه رسانه یکی از گرایش‌های علوم شناختی است که به مطالعه نحوه کار یافته‌های علوم شناختی در رسانه‌ها و تولیدات آن می‌پردازد، گفت: در واقع یکی از حوزه‌های کاربردی متأثر از یافته‌های علوم شناختی، روان‌شناسی تحلیل اطلاعات و رسانه‌های گروهی است. اگر تحلیل اطلاعات به درستی صورت نگیرد، قطعا مسیر کاملاً متفاوتی طی خواهد شد روانشناسی شناختی در درک خطاهای شناختی که منجر به تصمیمات نادرست می‌گردد و نیز طراحی بهترین شیوه تأثیرگذار بر افکار عمومی به این حوزه کمک‌های مهمی می‌رساند رسانه‌های گروهی در جهت‌دهی به افکار عمومی و جذب یا دفع افراد نسبت به موضوعی خاص، تأثیر بسزایی می‌توانند داشته باشد.

*منظور از پرداختن صحیح به علوم شناختی‌،‌تقویت شناختی است

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه در پایان یادآور شد: باید توجه داشت که منظور از پرداختن صحیح و کاربردی به علوم شناختی، تقویت‌شناختی نیز می‌باشد. تقویت شناختی به معنای ارتقاء توانمندی‌های مغز در زمینه کارکردهای شناختی از جمله توجه، حافظه، تصمیم‌گیری، هوشیاری تجزیه و تحلیل و استدلال، تعادل خلقی و ... می‌باشد. به میزانی که علوم شناختی تقویت می‌شود، رسانه‌ها نیز با مددگیری از این تقویت، تأثیرگذارتر و کاربردی‌تر خواهند بود و مسیر پیشرفت و ترقی جامعه هموارتر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول