اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امام و رهبری

مجلس خبرگان ارتباط با مردم و رابطه مستمر با جامعه علمی را در دستور کار قرار دهد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی نقاط ضعف مجلس خبرگان رهبری عدم حضور اعضای آن بین مردم است که باعث می شود اطلاعات مردم از این مجلس، وظایف، کارکرد کمیسیون‌ها، نوع فعالیت و آثار نهایی فعالیت‌های این مجلس ناقص باشد.

مجلس خبرگان ارتباط با مردم و رابطه مستمر با جامعه علمی را در دستور کار قرار دهد

حجت الاسلام حسین ردایی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با تاکید بر لزوم تقویت کمیسیون های تخصصی مجلس خبرگان رهبری، گفت: اگر کمیسیون‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان قوی باشند، قطعا می توانند با قدرت بیشتری منویات رهبری را در مسائل مختلف پیگیری کنند. به عبارت دیگر نهادی که وظیفه مطالبه‌گری دغدغه‌های رهبری را بر عهده دارد مجلس خبرگان است و این مطالبه گری زمانی محقق می‌شود که یک خبرگان قوی داشته باشیم.

وی در تشریح راه‌های قوی شدن مجلس خبرگان رهبری، بیان داشت: این تقویت با ارتباط نزدیک با نهادهای علمی و دانشگاهی و حضور مستمر در بین مردم می‌تواند ایجاد می شود. ارتباط با مردم از لحاظ مطلع شدن از مشکلات و دغدغه‌های آنها و ارتباط با جامعه نخبگانی و دانشگاهی برای یافتن راه حل‌هایی جهت حل مشکلات مردم.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از نقاط ضعف مجلس خبرگان رهبری را عدم حضور اعضای خبرگان در میان مردم برشمرد و افزود: همین امر باعث می شود تا اطلاعات مردم از مجلس خبرگان رهبری، وظایفش، کارکرد کمیسیونهایش، نوع فعالیت هایش و آثار نهایی این فعالیت ها ناقص باشد.
ردایی در ادامه افزود: به عنوان مثال شاهد هستیم با وجود اینکه تبلیغات خبرگان رهبری چند روز زودتر از تبلیغات مجلس شورای اسلامی آغاز شده اما مردم واکنش چندانی نسبت به آن نداشته و اطلاعی درباره آن ندارند در حالی که اگر اهمیت، منزلت و کارآیی مجلس خبرگان برای مردم تبیین شود و نشان داده شود، قطعاً مجلس خبرگان از مهجوریت درخواهد آمد و مردم با وظایف کمیسیون‌ها و فعالیت‌های این مجلس آشنا خواهند شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم فکر می‌کنند خبرگان رهبری تنها وظیفه انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد ایشان را دارد، خاطرنشان کرد: این برداشت اشتباهی است که در اذهان مردم شکل گرفته است. خبرگان در کنار موارد ذکر شده، وظایف مهم دیگری هم دارند.
ردایی بر همین اساس ادامه داد: یکی از اصلی ترین وظایف خبرگان تقویت رهبری است. حال این سوال پیش می آید که تقویت جایگاه رهبری چگونه حاصل می شود؟ فعال بودن کمیسیون‌های تخصصی خبرگان، استفاده از ظرفیت نهادهای علمی و دانشگاهی، ارتباط با مردم و انتقال دغدغه‌ها به مسئولان اجرایی و پیگیری تا حصول نتیجه، همگی در راستای تقویت رهبری خواهد بود.
وی در پایان نظارت بر رفتار خبرگان را ضروری دانست و تاکید کرد: کمیسیون نظارت بر اعضای خبرگان باید به نظرات و تذکرات و انتقادات مراجع عظام و فقها و اساتید حوزه و دانشگاه اهتمام ویژه ورزد و حتی تذکرات و خیرخواهی تشکلهای دانشجویی و مردم را مورد توجه قرار دهد و آنها را بررسی نماید، آنگاه اگر خطایی در عضوی از خبرگان ثابت شد، اول با تذکر و در مرحله بعد استیضاح و سوال از او، در مورد ادامه و استمرار عضویت این فرد در صحن علنی مجلس خبرگان تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول