اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

تطبیق تحلیل‌ها و اندیشه‌ها با بیانات رهبری

یکی از کارهای لازم برای جوانان به خصوص حزب‌اللهی‌ها «تطبیق» تحلیل‌ها و اندیشه‌های خودشان با بیانات رهبری است. این کار می‌تواند ایرادها اندیشه‌ای و عملی ما را از بین ببرد و در صورت غفلت موجب آسیب‌های فردی و اجتماعی خواهد شد.

تطبیق تحلیل‌ها و اندیشه‌ها با بیانات رهبری

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از آداب قرائت قرآن، تطبیق است. تطبیق یعنی انسان در هر آیه یا هر فقره‌ای از قرآن کریم که قرائت می‌شود، خودش را در معرض آیه قرار بدهد. وقتی خصوصیت اهل تقوا ذکر می‌شود ببیند آن خصوصیت در او هست یا اگر ویژگی‌های اهل جهنم یا نفاق یا استکبار مطرح می‌شود، با دقت در خودش جستجو کند، ببیند حال او شبیه آن‌ها هست؟

اگر از اهل تقوا بود شکر خدای متعال را به جا آورد و اگر در مقابل اهل استکبار و نفاق و عصیان بود، تضرع و زاری کند و از خدای متعال به جد بخواهد توفیق توبه و بازگشت از مسیر غلط را به او عطا کند.

«یکى از آداب مهمه قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادات بى‏‌شمار نائل کند، «تطبیق» است. و آن چنان است که در هر آیه از آیات شریفه که تفکر مى‌‏کند، مفاد آن را با حال خود منطبق کند و نقصان خود را به واسطه آن مرتفع کند و امراض خود  را بدان شفا دهد. مثلًا، در قصه شریفه حضرت آدم (ع) ببیند سبب مطرود شدن شیطان از بارگاه قدس با آن همه سجده‏‌ها و عبادت‌هاى طولانى چه بوده، خود را از آن تطهیر کند؛ ... از آیات شریفه استفاده شود که مبدأ سجده ننمودن ابلیس خودبینى و عجب بوده که کوس «انَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» زد، و این خودبینى اسباب خودخواهى و خودفروشى- که استکبار است- شد؛ و آن، اسباب خودرأیى- که استقلال و سرپیچى از فرمان است- شد، پس مطرود درگاه شد». (آداب الصلاه، ص ۲۰۶)

بارها پیش آمده که در مسائل گوناگون برخی تحلیل‌ها از برادران حزب اللهی‌ام شنیده‌ام اما به روشنی در بیانات مقام معظم رهبری عکس آن تحلیل را دیده‌ام. این مسأله، مسأله کوچکی نیست اگر اندیشه و تحلیل دوستان با آنچه که رهبری بیان می‌کنند، فاصله داشته باشد در عمل ممکن است نه تنها طرح آقا را کامل نکنند، بلکه موجب هزینه و زیان هم بشوند و چه حسرتی بالاتر از این؟

به عنوان نمونه مسأله شورای نگهبان را توجه کنید. انواع و اقسام اشکالات و ایرادات نسبت به شورای نگهبان مطرح می‌شود. گاهی این ایرادات از کسانی است که لزوماً دنبال خدمت به انقلاب نیستند، اما از کسانی که تمام تلاش و اهداف و آرزوهایشان را پیشرفت انقلاب می‌دانند، همین جور سخنان و ایرادات وارد می‌شود. این غلط است.

«یکی از غلط‌ترین کارها در این زمینه، حمله‌ به شورای نگهبان است؛ خب، شورای نگهبان یک مجموعه‌ی مورد اعتماد است؛ در قانون اساسی شأنی برای شورای نگهبان معین شده است، مشخص شده است؛ شش نفر فقیه عادل، شش نفر حقوق‌دان برجسته که منتخب مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان هستند؛ چطور آسان متهم بکنند شورای نگهبان را که مثلاً  از روی غرض فلان کس را رد کرده‌اند، یا فلان کس را قبول کرده‌اند؟ خب این تهمت زدن است. تهمت گناه کبیره است؛ توبه لازم دارد؛ باید توبه کنند».(بیانات ۱۶/۱۱/۹۸)

یکی از چیزهایی که موجب دلسرد شدن مردم و کاهش مشارکت آن‌ها در انتخابات است، همین نوع سخنان است. اگر قدرت تحلیل و دفاع از شورای محترم نگهبان را ندارید لزومی ندارد هر چه به عنوان ایراد و اشکال می‌توانید را بگویید. این سخن به معنای عدم نقد و ... نیست، بلکه متوجه بودن به نقاط اساسی و کلیدی و نوع مواجهه و هجمه دشمن است.

به هر حال به نظر می‌رسد یکی از کارهای لازم برای جوانان به خصوص حزب‌اللهی‌ها «تطبیق» تحلیل‌ها و اندیشه‌های خودشان با بیانات رهبری است. از این مسأله به سادگی نگذرید. این کار می‌تواند ایرادها و اشکالات اندیشه‌ای و عملی ما را از بین ببرد و در صورت غفلت موجب آسیب‌های فردی و اجتماعی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول