اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

افتتاح نیروگاه خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای سمنان

نیروگاه انرژی خورشیدی ۱۰ کیلوواتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به بهره‌برداری رسید.

افتتاح نیروگاه خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان صبح امروز در آیین افتتاح نیروگاه انرژی خورشیدی ۱۰ کیلوواتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، به سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌منظور توسعه و ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت سبز و در راستای مصوبه هیأت وزیران و به‌منظور تأمین ۲۰ درصد از مصرف برق داخلی دانشگاه از انرژی خورشید اشاره کرد.

رضا نقدی گفت: با توجه به تصمیم‌گیری دانشگاه فنی حرفه‌ای، ظرفیت در نظر گرفته شده نیروگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در دانشکده فنی و حرفه‌ای پسران سمنان به مقدار ۱۰ کیلووات بوده که پس از بررسی و بازدیدهای کارشناسی به عمل آمده، محل نصب تجهیزات نیروگاه در مساحتی حدود ۲۵۰ مترمربع تعیین شد.

وی اضافه کرد: انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر و از مهم‌ترین آنها است و میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان بیان کرد: این منطقه یکی از مستعدترین نواحی پرتابش کشور است که استفاده از تجهیزات خورشیدی در این اقلیم می‌تواند بخشی از انرژی موردنیاز کشور را تأمین کند.

نقدی هدف از اجرای این طرح را توسعه کاربرد و فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی فتوولتائیک، ایجاد بستری برای پژوهش و توسعه دانش و کاربرد انرژی فتوولتائیک در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به همراه ایجاد پایگاه داده برای تحلیل اقتصادی و فنی نیروگاه‌های فتوولتائیک در اقلیم‌های مستعدی چون سمنان دانست.

وی با بیان این‌که استفاده از انرژی‌های نوین با کمترین خسارت به محیط زیست در دستور کار تمامی کشورها قرار دارد، تصریح کرد: تولید برق در نیروگاه‌ها با تولید آلاینده‌های مختلفی همراه است؛ اما انرژی خورشیدی از پاک‌ترین منابع تأمین انرژی به دست می‌آید و تولید برق با استفاده از این انرژی کاملاً سازگار با محیط زیست است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان اظهار کرد: امیدوارم فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی در میان دانشگاه‌های کشور گسترش یابد؛ زیرا این انرژی مقرون به صرفه است و به غیر از هزینه‌های اولیه زیرساخت، هزینه بعدی را به دنبال ندارد و باید فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی در کشور نهادینه شود.

نقدی افزود: برای خرید و نصب تجهیزات این نیروگاه با توجه به مکاتبات دفتر فنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مقرر شد از شرکت‌های واجد شرایط داخل و خارج استان سمنان طی برگزاری مناقصه استفاده شود و با اطلاع‌رسانی به شرکت‌های مجری و در اختیار گذاشتن مدارک مناقصه، شرکت راهکار پایدار انرژی نوین در این مناقصه برنده و پس از انجام تشریفات اداری و ارائه مدارک تکمیلی سریعاً با این شرکت قراردادی در دو طرح تأمین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی نیروگاه تهیه و تنظیم شد.

وی ادامه داد: در این طرح با توجه به رویکرد توجه به تولید داخلی و رونق تولید داخل تا آنجا که مقدور بود، تولیدات داخلی شامل پنل‌های خورشیدی، استراکچرها، بادبندها، تابلوهای برق و سیم و کابل از شرکت‌های داخلی تهیه شد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: پس از اختصاص بودجه این طرح سریعاً سفارش، خرید و ساخت تجهیزات از طرف شرکت پیمانکار انجام و در چند نوبت این تجهیزات به محل دانشگاه ارسال شد.

نقدی خاطرنشان کرد: پس از تکمیل تجهیزات شرکت پیمانکار پس از طراحی جانمایی نصب پنل‌ها با توجه به مختصات جغرافیایی محل نیروگاه، آغاز به راه‌اندازی نیروگاه کردند که با توجه به مراحل مختلف نهایتاً این نیروگاه بهره‌برداری و به شبکه داخلی دانشگاه تزریق شد و در حال حاضر در ساعت متوسط به مقدار ۵.۸ کیلووات انرژی تولید می‌شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول