اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بیایید انتخاب‌کننده ما باشیم/ انتخاباتی در تراز سربلندی و اقتدار ایران اسلامی

در رقابت انتخاباتی یکی از اصول مسلم اخلاقی تقید و پایبندی به سازوکارهای قانونی و تمکین به قانون از سوی نامزدهای انتخاباتی است در غیر این صورت بزرگترین سلمه به نظام صورت گرفته و مصداق بارز بی‌اخلاقی سیاسی است.

بیایید انتخاب‌کننده ما باشیم/ انتخاباتی در تراز سربلندی و اقتدار ایران اسلامی

خبرگزاری فارس از تبریز- موسی‌ کاظم‌زاده: در آموزه‌های اسلامی و دینی ما مسلمانان بر مشارکت فعال اجتماعی، سیاسی و حساسیت افراد نسبت به سرنوشت خود و جامعه، تاکید فراوانی شده، به‌طوریکه از منظر اسلام شرکت گسترده در انتخابات و گزینش فرد اصلح به‌عنوان امری عبادی و تعهدی الزامی بوده است.

حال برای رسیدن به این حقیقت و اینکه چرا حضور گسترده در انتخابات و رعایت انتخابات اخلاق مدارانه ضمن ارائه دیدگاه‌های برخی اساتید و تحلیلگران این حوزه در ادامه گفت‌وگویی با تعدادی از فعالان دانشجویی استان صورت گرفته که از منظرتان می‌گذرد.   

انتخابات اخلاق مدارانه، ضامن انسجام ملی و همبستگی اجتماعی

امین نواختی‌مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه در این ارتباط با اشاره به اخلاق انتخاباتی ضرورت نظام اسلامی اخلاق‌مدار معتقد است: اخلاق انتخاباتی در سه سطح یا حوزه (دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر، رای‌دهندگان و انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان یا نامزدهای انتخابات) متجلی و متعین می‌شود و بدون آنها یک انتخاب اصلح وجود نخواهد داشت و جریان انتخابات هم از مشروعیت برخوردار نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به حوزه‌ انتخاب‌شوندگان یا نامزدهای انتخابات می‌گوید: نماینده باید چنان صفای درونی ناشی از تادب به آداب الله و تخلق به اخلاق الله موصوف باشد که بتواند عامل به احکام الهی و ناهی از مناهی و مکروهات اخلاقی باشد در غیر این صورت به تعبیر قرآن کریم دارای اهلیت یا شایستگی احراز سمت‌های مدیریت اجتماع اسلامی نخواهد بود.

در این میان تعریف نشدن شاخص‌های انتخاب توسط شخص نماینده است که امکان و حق یک انتخاب درست را از بازیگر اصلی یعنی مردم سلب می‌کند و بالطبع با یک انتخاب نادرست از حقوق ذاتی خود محروم خواهند شد و از طرفی شخص نماینده را وادار به انجام رفتارهایی از نوع بی‌اخلاقی‌های سیاسی برای غلبه بر رقیب خود می‌کند.

وی در باره رای‌دهندگان با تاکید بر اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضرورت قانونمندی و قانونگرایی جایگاه مهمی دارد، بر این باور است: در اندیشه‌ امام خمینی (ره)، قانونگرایی و التزام عملی به قانون از مهم‌ترین وجوه اندیشه سیاسی ایشان است. این تقید به قانون در میان رای‌دهندگان اهمیت دو چندانی دارد؛ چرا که اگر قانون در زمان انتخابات و شرکت مردم در پای صندوق‌های رای رعایت نشود، انتظار قانونگرایی در تمامی سطوح انتظار بی‌جایی خواهد بود. قانون، جز اساسی و رکن هر جامعه‌ای است که باید در سطح نظام اجتماعی به دقت و کفایت رعایت شود تا از بی‌قانونی عاملان اجرایی نیز بتوان جلوگیری کرد.

به گفته وی، در حوزه‌ دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر نیز تاکید حضرت امام راحل بر اهمیت رای مردم در انتخابات "میزان رای ملت است" و مقام معظم رهبری بر رعایت اصول و ارزش‌های اسلامی در همه عرصه‌های انتخابات به‌ویژه فرمایش معظم‌له که "رای مردم یک امانت و حق‌الناس است"، حاکی از آمیختگی اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی است.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: انتخابات اخلاق‌مدارانه نه تنها تکلیفی شرعی بر عهده‌ مجریان امر است بلکه ضامن انسجام ملی و همبستگی اجتماعی و گسترش نشاط و مشارکت سیاسی می‌شود، از این‌رو صندوق‌های رای امانت‌های ملت دست مسوولان امر است و هیچ مصلحتی نباید موجب خدشه‌دار شدن رای مردم شود و همه ارکان انتخابات از مجریان و ناظران موظف به رعایت بایسته‌های اخلاقی انتخابات هستند.

وی در نهایت با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در مسئله انتخابات یادآور شد: دانشگاهیان به‌عنوان اصلی‌ترین گروه نخبه در تحولات اجتماعی مهم از جمله حماسه‌ بزرگی چون انتخابات وظیفه‌ مضاعفی دارند. آنها علاوه بر شناخت و آگاهی کامل از کاندیداهای انتخاباتی و حضور در انتخابات برای ادای حق و وظیفه شهروندی وظیفه ترغیب جامعه و مردم را برای حضور پر‌شور در انتخابات بر عهده دارند همچنین در بحث شناساندن کاندیداهای اصلح در انتخابات جایگاه دانشگاه و دانشجویان برجسته می‌باشد. بنابراین تاثیر و نقش دانشگاه در انتخابات به اندازه‌ای است که می‌توان آن را عضو جدانشدنی از انتخابات نام گذاشت.

رعایت اخلاق انتخاباتی جوانمردانه

سعید نیکوخصلت عضو شورای شهر تبریز و عضو هیات علمی دانشگاه نیز در خصوص لزوم نمایش رقابت‌های سالم انتخاباتی و رعایت اخلاق در معرفی نامزدها می‌گوید: در ساده‌ترین اصول حاکم در معرفی باید قوانین اخلاقی در خصوص صحت گفتار، کردار و تبلیغات مورد تاکید هر فرد قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عرصه انتخاب، رقابت برای معرفی و متعاقب آن تبلیغات، عرصه‌ای است که انسان در پایان روز انتخاباتی خود متوجه خواهد شد که می‌تواند به عملکرد روزمره خود نمره قبولی دهد یا نه؛ تصریح کرد: رعایت اصول بازی جوانمردانه باید از ابتدایی‌ترین رویکردهای مردم و ملتی باشد که پیشوا و الگوی زندگی خود را حضرت علی علیه‌السلام می‌داند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز بیان داشت: وظیفه همگانی ایجاب می‌کند، هر یک از افراد جامعه، بدون توجه به بازی‌های سیاسی و رنگ‌بندی‌های شکیل انتخاباتی، معیارهای مناسب و متناسب با اوضاع کنونی را برای خود ترسیم نماید و با توجه به معیارهای ذهنی که در خود پرورش داده، به انتخاب افراد بپردازد.

به گفته وی، تجربه نشان داده است، انتخاب‌های نامناسب و احساسی در دوره‌های مختلف نه تنها سودی برای حوزه‌های مختلف جامعه نداشته بلکه در مباحث کلان سیاسی و اقتصادی کشور نیز بی‌تأثیر و گاه مضر نیز بوده است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد، علاوه بر اینکه افراد کاندیدا باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند، وظیفه هر فردی است که معیاری برای انتخاب خود ترسیم کرده باشد.   

لازمه یک مجلس قوی و با اقتدار، انتخاب نمایندگان متعهد، مومن و انقلابی

حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در این خصوص در گفت‌وگو با گزارشگر فارس، ضمن دعوت همه اقشار مختلف مردم به شرکت و حضور گسترده در انتخابات اظهار داشت: دشمنان  انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر و این روزها با فشار حداکثری تحریم، جنگ اقتصادی و عملیات روانی و با مایوس کردن مردم از نظام نمی‌خواهند، در عرصه‌های مختلف و حساس حضور فعالی داشته باشند.

بنابراین از آنجایی که به‌خاطر همین تحریم‌ها و توطئه دشمنان ملت ایران این روزها با مشکلاتی در حوزه‌های مختلف روبه‌ رو هستند، اما امروز نباید با صندوق رای قهر کرد، چرا که اقتدار، امنیت و پیشرفت کشور در گرو حضور گسترده مردم در انتخابات است.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه تاکید داشت: از سویی، حضور گسترده مردم تیری بر چشم دشمنان خواهد بود و آنان را ناامید خواهد کرد. بنابراین، با انتخاب نمایندگان اصلح می‌توانیم در آینده مجلسی با اقتدار داشته باشیم، چرا که لازمه یک مجلس قوی و با اقتدار، انتخاب نمایندگان متعهد، مومن و پایبند به آرمان‌‌های انقلاب و شهداست.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، متذکر شد: و در نهایت باید یادآور کنیم که حضور گسترده مردم یک وظیفه مهم، همگانی و ملی است که تضمین‌کننده امنیت، اقتدار و پیشرفت کشور خواهد بود.

انتخاب نمایندگانی متعهد به اسلام و انقلاب

محمدحسین کاظمی، دبیر هیات نظارت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز هم در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نقش جوانان و دانشجویان مومن و انقلابی در انتخابات پیش رو مجلس ابراز کرد: در بحث انتخابات پیش رو مجلس، مردم باید با توجه به معیارهای اسلامی و انقلابی که توسط امام جمعه محبوب تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم تبیین می‌شود نسبت به شناسایی کاندیداهای اصلح خود اقدام کنند

این فعال دانشجوی استان در ادامه با تاکید بر اینکه حضور گسترده مردم تیری بر چشم دشمنان خواهد بود، خاطرنشان ساخت: حضور گسترده شرط اول برای ناامید کردن دشمنان این انقلاب است و از این رو باید به افراد اصلح رای بدهیم، چرا که رای مردم تاثیر مهمی در زندگی آنان خواهد گذاشت و مردم نباید دوباره فریب عده‌ای را بخورند که منافع خود را ترجیح می‌دهند به منافع مردم.

دبیر هیات نظارت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه جوان و دانشجوی انقلابی نباید نسبت به مسائل کشور بی‌تفاوت باشند، ادامه داد: درخواست ما از همه جوانان و به‌خصوص دانشجویان مومن و انقلابی، حضور و فعالیت در صحنه‌های مختلف است. جوان دانشجو نباید نسبت به محیط اطراف خود بی‌تفاوت باشد، بنابراین عملکرد کارگزاران در همه بخش‌ها و سطوح باید مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت لزوم نقد گردد. البته نقد منصفانه و به دور از سیاسی کاری.

در فرجام سخن باید، گفت که از آنجایی یکی از معیارهای مهم سنجش مردم‌سالاری در هر جوامعی مقوله انتخابات است و مهم‌تر از آنکه کشور ایران نیز به‌عنوان نظامی مردم‌سالار در کشورهای جهان مطرح است و نرخ مشارکت مردم در انتخابات هم در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است، با این حال ضروری است در این راستا همچون انتخابات دیگر؛ همه دستگاه‌ها با بسیج تمام ظرفیت‌ها و امکانات، همگام با اقشار مختلف مردم با حضور گسترده در انتخابات، می‌توانند سهم تعیین‌کننده‌ای در امور سرنوشت خود داشته باشند.

انتهای پیام/ 60023/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول