اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

علت جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی در اراک چه بود؟

شب گذشته برخی بنرهای تبلیغاتی جریانی خاص در اراک از سطح شهر جمع‌آوری شد، اما علت جمع‌آوری این بنرها چه بود و بنرها با دستور چه کسی جمع آوری شد؟

علت جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی در اراک چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بنرهای تبلیغاتی پر سرو صدا و حاشیه‌ساز جریانی خاص در اراک این روزها به یکی از موضوعات قابل توجه رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده و  توجه همگان را به خود جلب کرده است، بنرهایی که طراحی و نوشته‌های آن کاملا سوال‌برانگیز بوده و خلاف قوانین و مقررات انتخاباتی بود.

بر اساس مصوبه 19 اسفندماه سال 1397 استفاده از نمادهایی همچون لباس یا رنگ خاص برای تبلیغات انتخابات مجلس ممنوع است و نامزدها حق استفاده از چنین نمادهایی را ندارند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس معرفی افرادی که سابقه محکومیت کیفری موثر یا تخلفات و جرائم انتخاباتی داشته باشند به عنوان رئیس و مسوول ستاد اعم از اصلی و عرفی ممنوع و تشکیل آن در حکم ستاد غیرمجاز است.

 بر اساس تبصره 3 ماده 36 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مسوولیت اداره و نظارت بر اجرای ضوابط و قوانین توسط ستادهای تبلیغاتی بر عهده رئیس ستاد تبلیغات مرکزی هر نامزد است این امر نافی مسوولیت نامزدها در این خصوص نیست.

 بر اساس ماده ۶۵ قانون انتخابات اقدامات مغایر با امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی، نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده نیز ممنوع بوده و نامزدها و ستادهایی که اقدام به این کار کنند مرتکب جرم شده‌اند.

دراین ماده قانون تاکید شده است که استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز جرم قلمداد می‌شود.

تمکین تمام نامزدهای انتخابات به قانون لازم و ضروری بوده و انتظار می‌رود نامزدها و حامیان آنها از انجام اقدامات خلاف قانون خودداری کرده و بر اساس قانون تبلیغات کنند.

نصب بنرهای مسئله دار از سوی جریانی خاص را به خوبی می‌توان اقدامی بر خلاف قانون انتخابات قلمداد کرد، چراکه هر آنچه نباید در تبلیغات به کار گرفته شود، در این بنرها مورد استفاده قرار گرفته بود و این مسئله یکی از دلایل اصلی جمع‌آوری بنرها در شب گذشته بود. 

کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی به خبرنگار فارس در اراک با اشاره به دلایل جمع آوری بنرهای تبلیغاتی می‌گوید: چیزی که در این بنرها مشاهده می‌شد استفاده از نمادهایی بود که بر اساس قانون استفاده و به کارگیری این نمادها در تبلیغات ممنوع بوده و نامزدها حق استفاده از این نمادها را ندارند، از این جمله این نمادها «مشت» است که متاسفانه در طراحی بنرهای جمع آوری شده به وضوح شاهد به کارگیری این نماد بودیم.

حسین مرشدی می‌افزاید: یکی دیگر از نکات تحریک آمیز در این بنرها استفاده از واژه ما «معترضیم» بود که به نوعی تشویش اذهان عمومی قلمداد شده و در لایه‌های پنهان می‌توانست تحرکاتی را رقم بزند.

وی بیان می‌کند: در بنرها همچنین رنگ‌های خاص به کار رفته که استفاده از این رنگ‌ها تخلف محسوب می‌شود و به کارگیری این رنگ‌ها در طراحی بنرها سندی دیگری بر غیرقانونی بودن آن به شمار می‌رود.

به گزارش فارس در مناظره بین نمایندگان دو جریان سیاسی که در جمع دانشجویان دانشگاه اراک برگزار شد، نماینده وابسته به این جریان خاص مدعی شد با شعارهای ستاد انتخابات خود مخالف بوده و به آنها تذکر داده‌ که باید این تبلیغات از سطح شهر جمع شود.

این جریان خاص که نامزد مدنظرشان صراحتا اعلام کرده باید این تبلیغات از سطح شهر جمع‌آوری شوند، حال نسبت به جمع ‌آوری این بنرها که به خواسته گزینه مدنظر خودشان بوده، معترض هستند و  مثل همیشه سعی در فرافکنی دارند.

باید گفت مردم بیدار و با بصیرت بوده و به خوبی تمام مسائل را رصد و ارزیابی می‌کنند و فریب بازی‌های کثیف سیاسی را نمی‌خورند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول