اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

از غبارهای ماه آب تولید می‌شود

محققان در تلاش هستند تا از غبارهای ماه که سال‌ها پیش به زمین بازگردانده شده آب تولید کنند تا در مأموریت‌های طولانی مدت خودکفا باشند.

از غبارهای ماه آب تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، شهین مردانی؛ پس از انجام ماموریت آپولو ۱۱ که طی آن انسان برای اولین بار روی کره ماه قدم گذاشت، نمونه‌هایی از ماه به زمین بازگردانده شد و حالا دو تن از محققان در تلاش هستند تا با بررسی غبار ماه به تولید آب فکر کنند.

این غبار که توسط نیل آرمسترانگ به زمین بازگشته قرار است مورد بررسی قرار بگیرد که آیا قابل تبدیل به آب و همچنین سوخت و آجر هست یا خیر.

کارشناسان در حال مطالعه گرد و غبار ماه هستند؛ آنها در تلاش هستند تا با افزودن هیدروژن، از اکسیژن موجود در غبار ماه استفاده کنند تا آب تشکیل شود.

این پژوهش جدید توسط دو تن از دانشمندان حوزه سیاره‌شناسی دانشگاه آزاد انگلیس با نام‌های ماهشآناند و هانا سارجنت در حال انجام است.

محققان باور دارند، تولید آب روی ماه باعث می‌شود که پایگاه‌های قمری خودکفا شوند و مأموریت‌ها روند سریع‌تری به خود بگیرند.

آب همچنین یک ماده اساسی در سوخت موشک است که برای کشف بیشتر فضا مورد نیاز است.

سارجانت، یکی از محققان این پژوهش به بی بی سی گفت: «آب یکی از منابع بسیار مهم ما برای اکتشافات فضا است. نه فقط برای نیازهای حیات بشر، بلکه برای ایجاد سوخت موشک نیز به آب احتیاج خواهیم داشت».

تولید آب، چه از ذخایر منجمد در قطب‌های قمری و چه از غبارها، نخستین قدم برای انجام مأموریت‌های کاوش طولانی‌مدت در فضا خواهد بود.

برخی از نمونه‌های ریز گرد و غبار ماه که دانشمندان با آنها کار می‌کنند توسط نیل آرمسترانگ در مأموریت آپولو ۱۱  ناسا در سال ۱۹۶۹ جمع آوری شده و به همین دلیل منبع با ارزشی است.

محققان امیدوارند که طی یک برنامه زمانی ۵ ساله، با کمک آژانس فضایی اروپا و کارشناسان روسیه، آزمایشات تولید آب در قطب جنوب خود ماه انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول