اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سرازیر شدن نقدینگی به بازار مهم‌ترین دلیل رشد شاخص بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ مهم‌ترین دلیل رشد شاخص کل بورس سرازیر شدن نقدینگی به سمت این بازار است.

سرازیر شدن نقدینگی به بازار مهم‌ترین دلیل رشد شاخص بورس

بهبود سعیدی کیا؛ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاپور محمدی امروز در حاشیه آخرین روز برگزاری مسابقه معاملات الگوریتمی در محل سابق بورس تهران گفت: در این مسابقه 27 تیم شرکت کردند که این تیم‌ها نیز از بین 65 تیم ثبت‌نامی انتخاب شده بودند و در این تیم‌ها الگوریتم‌ها و استراتژی‌هایی نوشته می‌شود که به وسیله استراتژ‌یها و برنامه‌های کامپیوتر خرید و فروش سهام در بورس انجام می‌شود.

وی گفت: معاملات الگوریتمی در حال حاضر برای تیم‌های مسابقه مجاز شده، همچنین صندوق‌های بازارگردانی هم مجاز به استفاده از روش معاملات الگوریتمی سهام هستند، اما برای اینکه استفاده از الگوریتم‌ها برای همه مجاز شود، باید ارتقای سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: ما همواره اصول را به مردم می‌گوییم که برای حضور در بازار سرمایه به شایعات توجه نکنند و خرید و فروش سهام مبتنی بر تحلیل و سودآوری شرکت‌ها باشد و اگر شرکتی سود قیمت سهام نداشت، معمولا در مجامع عمومی شرکتها سود سهام توزیع می‌شود.

محمدی این را هم گفت که مردم برای حضور در بازار سرمایه باید پرتفوی (سبدی از سهام متنوع) تشکیل دهند و دنبال تک‌سهم نباشند و اولویت برای تازه‌واردها حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند در بازار تضمین بدهد که شاخص بازار چه می‌شود، گفت: ممکن است در یک مقطعی شاخص بازار رشد کند و یا افت داشته باشد، اما اگر سرمایه‌گذاری مبتنی بر اصول و آموزش باشد و از شایعات پیروی نکند و یا کسانی که ادعا می‌کنند می‌توانند سودآوری را تضمین کنند، به ادعای آنان گوش نکنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه بر اساس تحولات کلان اقتصاد، صنایع، شرکت‌ها و اوضاع بین‌المللی اقتصاد متأثر می‌شود و شاخص بازار بر اساس فاکتورهای واقعی تغییر می‌کند.

محمدی همچنین بر این نکته تأکید کرد که یکی از دلایل مهم رشد شاخص بورس حجم نقدینگی بالا در جامعه است که این نقدینگی به سمت بورس سرازیر شده است و برای حضور در بورس باید استراتژی سرمایه طوری باشد که حضور در بازار به صورت میان‌مدت و یا درازمدت باشد و بحث پایداری نقدینگی در بازار و انتخاب استراتژی درست از سوی فعالان باید دنبال شود.

این مقام مسؤول همچنین بر لزوم تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری در بورس مانند سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و خرید سهام به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها و نیز آموزش دیدن بسیار مهم است، اما کسی نمی‌تواند روند رشد شاخص بازار را پیش‌بینی کند و افزایش شاخص از عوامل متعددی سرچشمه می‌گیرد و نکته مهم این است که فعالان بازار باید با استراتژی و فرهنگ و سواد سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز هم عرضه اولیه یک شرکت در بورس تهران به نام شرکت پدیده شیمی قرن روی داد، گفت: این روند عرضه‌های اولیه در بازار ادامه می‌یابد و امسال 18 عرضه اولیه در بورس و فرابورس داشته‌ایم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به تازه‌واردات بازار بورس توصیه کرد که همه پول‌های خود را سهام شرکت‌ها را نخرند، بلکه بخشی از پول خود را می‌توانند در اوراق با درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد کنند.

به گزارش فارس، مسابقه معاملات الگوریتمی این گونه است که تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقه، الگوریتم‌ها و استراتژی‌هایی طراحی می‌کنند و بر اساس آن استراتژی‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که با خرید و فروش سهام بر اساس آن استراتژی‌ها و توسط کامپیوتر بتوانند بیشترین بازدهی را به دست آورند.

این مسابقات الگوریتمی خرید سهام راهی برای استفاده از هوش مصنوعی در بازار سرمایه و استفاده از سرعت کامپیوتر در خرید و فروش سهام به شمار می‌رود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول