اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مأموریت نمایندگان مجلس در سطح ملی و فراشهری است

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نماینده انتخابی ما تنها نماینده شهر ما نیست بلکه نماینده کل کشور است و در ادامه عضو کمیسیون‌هایی می‌شود که ماموریت آن‌ها در سطح ملی است و ارتباطی به شهرهای ما ندارد لذا نماینده‌ای که افق فهمش جغرافیای شهر ما است نمی‌تواند نماینده مناسبی برای جمهوری اسلامی باشد.

مأموریت نمایندگان مجلس در سطح ملی و فراشهری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار پیش از ظهر امروز در همایش فجرآفرینان فاطمی در میان بانوان طلبه اصفهانی اظهار داشت: برای انتخاب یک نماینده باید از قبل بدانیم که انقلاب اسلامی اساسا چیست که این نماینده می‌خواهد نماینده آن باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم عنوان کرد: ماهیت انقلاب اسلامی را نیز از طریق شعارهایش می‌توان شناخت، انقلاب ما همانند خیلی دیگر از انقلاب‌ها در جهان اسلام معاصر نیست، مسئله اساسی آن انقلاب‌ها صرفا جابه‌جایی یک دولت بود.

وی ادامه داد: همانند اخوان‌المسلمین که بیش از نیم سده تلاش کرد و فعالیت سیاسی انجام داد تا حکومت را به دست بگیرد ولی وقتی موفق شد که حکومت را به دست گیرد، یک شبکه ارتباطی شبیه همان روابط قبل با دنیا را تشکیل داد، همان‌طور که دیدیم شخصی مثل مرسی سرکار آمد و روابطی با اسرائیل و آمریکا و عربستان همانند حکومت گذشته را پی‌ریزی کرد.

رهدار افزود: اما جنس شعارهای انقلاب ایران این‌گونه نبود و خواسته ملت ما صرفا رفتن شاه نبود و خواسته ما به معنای دقیق کلمه انقلاب بود.

انقلاب اسلامی آرایش سیاسی جهان را بهم زد

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد آرایش سیاسی جهان را بهم زد، دوست و دشمن‌ها متفاوت شدند، مکانیزم‌های ارتباط و منطق‌ها تغییر کرد.

وی تصریح کرد: این انقلاب از همان روزهای نخست شعار خودش را جهانی کرد و در ادامه عمل خود را نیز به‌صورت جهانی رقم زد؛ ایران فقط کانون این انقلاب بود و قرار نبود که نتایج آن فقط در ایران باقی بماند و در سطح شعار خود را با نهضت‌های اسلامی و بیداری در جهان گره زد.

رهدار افزود: شعار انقلاب حمایت از مستضعفین جهان، چه مسلمان و چه غیر مسلمان شد؛ شعار ملت ما تنها رفتن شاه نبود بلکه اهتزاز پرچم لا اله الا الله در کشور و حذف استکبار جهانی بود.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: این شعار که برآمده از شعور انقلاب بود بازیگرانی در مقیاس خودش می‌خواهد، وقتی می‌خواهیم نماینده‌ای را انتخاب کنیم باید بدانیم که او فهم این منزلت را داشته باشد.

وی اظهار داشت: نماینده‌ای نیاز داریم که بفهمد ما برای اسلام انقلاب کردیم نه نان و خربزه، مسئله ما اسلام است و مطالبه کردن اسلام در مقیاس جهانی ممکن است قضایای مادی و رفاهی‌مان را به خطر اندازد.

رهدار گفت: ما مقرب‌تر از امام حسین(ع) نیستیم، قیام برای خدا و اسلام زحمت و شهادت می‌خواهد اما باید توجه داشت که نتیجه آن نورافشانی به تاریخ بشریت و بازکردن افق برای بشریت است.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: نماینده ما باید حداقل فهمی همانند یک پروفسور اتریشی که می‌گفت انقلاب امام خمینی(ره) منجر به ظهور انسانی متفاوت در تاریخ بشریت شد را داشته باشد و نیاز ما نماینده‌ای که تبلور این انسان باشد است.

وی بیان داشت: کسی همانند شهید سردار سلیمانی که در سراسر عالم می‌توانیم با افتخار سر بلند کنیم و بگوییم که شهید سلیمانی مولود انقلاب اسلامی بود و مرام، مبانی، کنش، افق نگاه و عملکردش با انقلاب تنظیم شده بود.

رهدار تصریح کرد: ما به نمایندگانی نیاز داریم که بتوانند از منزلت جهانی انقلاب اسلامی دفاع کنند یعنی بداند که دربرابر تمام تمدن‌های دیگر مدعی یک تمدن نوین هستیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم بیان داشت: ما نیازمند نماینده‌هایی هستیم که نماینده ممیزات‌شان مشخصا انقلابی باشد، انقلاب اسلامی باید کانون پمپاژ هویت اسلامی برا تمامی مسلمانان و هویت انسانی برای تمامی مستضعفین جهان باشد لذا نماینده‌ای برای ما فایده دارد که هویتش از جنس هویت انقلاب باشد.

وی خاطرنشان کرد: دین، قرآن و اسلام تنها در این قالب امکان ظهور و بروز دارد و اگر این قالب از ما گرفته شود قرآن، اسلام و تشیع از ما گرفته خواهد شد لذا نماینده‌ای می‌خواهیم که از این منزلت‌ها پاسداری کند.

ماموریت نمایندگان مجلس در سطح ملی و فراشهری است

رهدار تصریح کرد: ما وظیفه داریم نماینده‌ای مناسب رسالت‌های مجلس انتخاب کنیم، مجلس یک ماموریت اصلی دارد و آن هم ریل‌گذاری برای قانون‌هایی است که بتواند آرمان‌های انقلاب اسلامی را تحقق بخشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نماینده انتخابی ما تنها نماینده شهر ما نیست بلکه نماینده کل کشور است و در ادامه عضو کمیسیون‌هایی می‌شود که ماموریت آن‌ها ملی است و ارتباطی به شهرهای ما ندارد لذا نماینده‌ای که افق فهمش جغرافیای شهر ما است نمی‌تواند نماینده مناسبی برای جمهوری اسلامی باشد.

وی بیان داشت: این نمایندگان با این سطح از درک و کنش‌گری قرار است وزرای ما را انتخاب کرده و بر دولت ما نظارت داشته باشند.

رهدار افزود: نماینده باید صالح باشد زیرا تا زمانی که شخص صالح نباشد نمی‌تواند مصلح شود و کسی که خودش صلاحیت ندارد نمی‌تواند پیام‌آور اصلاح باشد. تقدم تعهد بر تخصص

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: دوگانه‌ تعهد و تخصص را در کل تاریخ انقلاب طرح کردند که بی‌شک تعهد باید اصل قرار گیرد، اگر فردی متهعد باشد و داخل کاری رود حتی اگر متخصص هم نباشد آن تخصص را پیدا می‌کند.

وی افزود: مانند جوانان رزمنده در جنگ تحمیلی که تعهدشان آن‌ها را متخصص کرد، مثل سردار قاسم سلیمانی که تخصصی نداشت و فقط یک جوان روستایی بود ولی با  کسب این تجارب در حوزه خودش چنان تخصصی پیدا کرد که دانشگاه‌های دنیا سعی دارند آن تخصص را تبدیل به مبنا کنند.

رهدار گفت: خروجی تخصص بدون تعهد افرادی می‌شود که راحت‌تر می‌توانند اختلاس و دزدی کنند، مثل این که دست یک مجنون اسلحه بدیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم اظهار کرد: نامزدی که قانون را زیر پا می‌گذارد وقتی هم که انتخاب شود مردم را خواهد فروخت و از آن‌ها هم خواهد گذشت به همین خاطر نیاز مبرمی به نمایندگان صالح داریم.

اشرافیت برخی مسؤولان باعث دلسردی مردم نسبت به نظام می‌شود

وی تصریح کرد: در میان آسیب‌هایی که نمایندگان ما در ادوار گذشته مجلس گرفتار آن بودند دو آسیب بیشتر از همه به مردم ضربه زد، یکی آسیب اشرافیت و دیگری آسیب غرب‌زدگی فکری است.

رهدار گفت: آسیب اشرافیت باعث شکاف طبقاتی و دلسردی مردم نسبت به نظام شده و به‌طور پیوسته آسیب‌های دیگر را نیز بر دوش این نظام تحمیل کرده است و متعاقبا فسادهای دیگر را نیز به وجود آورده است.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: اشرافیت الگوی حکومت عثمان در صدر اسلام است، در تمام ١.۵ قرن ابتدای اسلام دوخط اساسی بودند که با یکدیگر مقابله داشتند، این خط‌ها علویون و عثمانیون نامیده می‌شدند، منطق حکومت عثمان با امام علی(ع) متفاوت بود و تفاوت آن هم در عدل و اشرافیت بود.

وی بیان داشت: امروز جامعه ما به‌طور واضح می‌بیند که دو خط در کشور وجود دارد که یکی خط مقام معظم رهبری است که دوست و دشمن بر زهد و پاکدستی ایشان ایمان دارند و یکی خط مشی شخص رئیس جمهور کشور است.

رهدار افزود: بدترین ضربه دولت به کشور این بود که با عملش میان مردم و نظام شکاف ایجاد کرد، مردم ما ملتی نیستند که تحریم را نفهمند و سختی را درک نکنند، مردم این شنا کردن در مقابل جریان جهانی را انتخاب کردند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: آن چیزی که ما مردم را آزار می‌دهد فشار اقتصادی نیست بلکه این مسئله که می‌بینیم مسؤولی که باید از حقوق ملت پاسداری کند خوی اشرافی‌گری دارد کمر ما مردم را خم کرده است.

وی اظهار داشت: ما باید نماینده‌ای انتخاب کنیم که از جنس مردم باشد و معنی فقر و فشار را بداند، برخی از افراد برای لحظه‌ای هم طعم فقر را درک نکرده اند لذا باید کسانی را انتخاب کنیم که انگ اشرافی‌گری وفساد را از مسؤولان جمهوری اسلامی پاک کند.

نقش مردم در مشکلات کشور

رهدار گفت: برخی افراد در چمن‌زار بیت‌المال غلت می‌زنند و شرف نظام و حیثیت مردم را از بین می‌برند، در بخشی از این فاجعه‌ها ما مردم نیز با انتخاب‌های نادرست خود مقصر هستیم، ما می‌توانستیم خوب رای دهیم و به‌خوبی حقوقمان را مطالبه کنیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: همان مردمی که ابوبکر را انتخاب کردند امام علی(ع) را نیز انتخاب کردند، این ما هستیم که باید سعی کنیم علی را بشناسیم و او را انتخاب کنیم.

وی عنوان کرد:، مسئله دیگر آسیب هویتی و غربزدگی در بین نمایندگان است که باعث می‌شود چشممان را به بیرون از کشور بدوزیم و حل مشکلات را از خارج از کشور طلب کنیم.

رهدار اظهار داشت: برخی با تکیه بر سخنان پیامبر(ص) که گفتند هر صد سال در امت من یک مجدد ظهور می‌کند این پرسش را مطرح کردند که مجدد زمان ما کیست و اصلا مجدد کیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: مجدد به کسی می‌گویند که بتواند اصلی‌ترین درد جهان اسلام را تشخیص دهد و برای آن نسخه بپیچد، اگر برای اصلی‌ترین درد مردم نسخه پیچیده شد بقیه دردها هم پاسخ خود را پیدا خواهند کرد.

تنها راه حل مشکلات ما اسلام است

وی خاطرنشان کرد: اساسی‌ترین مشکل امروز کشور این است که تحصیل‌کرده‌های جهان اسلام هر چه بیشتر تحصیل می‌کنند باورشان به توان اسلام برای اداره جامعه کمتر می‌شود.

رهدار بیان داشت: اسلام دین عقل است لذا باید باید به عاقلان و عالمان اسلام توجه شود، نباید نمایندگانی به مجلس فرستاده شوند که اسلام را باور ندارند چون لازم است منطق اسلام نسخه حل معضلات جامعه باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم در پایان گفت: تنها راه حل ما اسلام است که امروزه ارزش‌های اسلام هم تنها در قالب جمهوی اسلامی عرصه ظهور دارد.

انتهای پیام/63086/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول