اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

«کوه‌نمک»، بانمک‌ترین جاذبه گردشگری در بوشهر+ عکس‌وفیلم

کوه نمک، گنبدی با 600 میلیون سال عمر و بهره مند از مناظری که شاید مانندشان در هیچ جای دیگری نبینید.

«کوه‌نمک»، بانمک‌ترین جاذبه گردشگری در بوشهر+ عکس‌وفیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حسن احمدی: در مسیر خورموج به دیر، گنبد نمکی وجود دارد که بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه است و یکی از میراث ارزشمند خداوند برای مردم این سرزمین است. گنبدی با 600 میلیون سال عمر و بهره مند از مناظری که شاید مانندشان در هیچ جای دیگری نبینید.

برای آن‌هایی که از واقعیت گنبد نمکی بی‌اطلاع هستند، در نگاه اول کوهی را می‌ببینند که در این هوای گرم جنوب پوشیده از برف است اما در واقع این رنگ متعلق به بلورهای زیبای نمک است. در اطراف گنبد درخشان توده‌های نمک در راستای شیب زمین حرکت کرده‌اند و پدیده‌هایی شبیه به یخچال‌های طبیعی را شکل داده‌اند که موجب شده نام یخچال‌های نمکی نیز به آن بدهند.

 

از شگفتی‌های دیگر این گنبد وجود آبشار است. آبشار خارق‌العاده‌ای که در فصل‌های خشک‌سال به خاطر تبخیر کامل آب بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در مسیر آبشارها ایجادشده و منظره‌ای فوق‌العاده را خلق کرده است. اگر گرمای جنوب را تحمل‌کنید، می‌توانید این پدیده را از اواسط بهار تا تابستان ببینید.

 

 

کوه نمک ترکیبی از رنگ‌های متنوع قرمز، قهوه‌ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی است که پدیده‌ای شگفت‌انگیز را به وجود آورده است تا جایی که در هیچ جای استان مشابه آن وجود ندارد.

غارهای زیبای نمکی جلوه ‌دیگر از شگفتی‌های این گنبد نمکی است. در بخش‌های داخلی این غارها بلورهای زیبای نمک به‌مانند تالار آینه، جلوه‌ای دیدنی به غارها بخشیده و «تخت دیو» یکی از زیباترین پدیده‌های زیبای فرسایشی این گنبد است که به‌صورت ستون‌هایی در میان نمک‌های گنبد ظاهرشده‌اند.

 

بزرگ‌ترین غاری که در این محل وجود دارد، غار پلکانی است که طول آن ۱۵۰۰ متر است و جالب‌ترین آن غار پنجه عقاب که شبیه به پنجه عقاب شکل‌گرفته است. گفته می‌شود هوای مرطوب درون این غارها برای برخی بیماری‌های تنفسی مثل آسم مفید است.

این جواهر غول‌پیکر محیطی ارزشمند برای گذراندن ساعاتی جهت تفریح برای اقشار مختلف است. محیطی جذاب برای عکاسان که از مناظر بکر و زیبای منطقه تصاویر به‌یادماندنی ثبت کنند و اگر خوش‌شانس باشند و قدری هوا خالی از غبار محلی باشد، از فراز کوه می‌توانند خلیج‌فارس را به نظاره بنشینند.

کوه نمک را می‌توان بهترین مقصد گردشگرانی دانست که علاقه خانوادگی به کوهنوردی دارند. همچنین کوه‌های نمکی جاشک یکی از نقاطی است که برای تحقیقات علمی از آن استفاده می‌شود و هرساله میزبان تعداد زیادی دانش‌آموز، دانشجو و اساتید دانشگاه از داخل و خارج از کشور است.

 

بااین‌وجود این‌همه نعمت خدادادی، کم‌لطفی به این مکان باعث شده تا مردم منطقه نتوانند از مواهب آن بهره بگیرند. در زمانه‌ای که می‌تواند این فضا با حضور گردشگران درآمدی برای مردم حاشیه این کوه باشد اختلافات بر سر مکان جغرافیایی آن عاملی برای رأی آوری بعضی کاندیداها شده است. غالب مردم حاشیه گنبد نمکی به کشاورزی اشتغال دارند، اما صنعت گردشگری می‌تواند در کنار کشاورزی رونق مضاعفی به آن منطقه دهد.

استان‌های جنوبی به ویژه استان بوشهر در این فصل از سال و با توجه به وضعیت معتدل آب‌وهوایی، داشتن دریا و جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده، بهترین مکان برای گردشگران نوروزی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول