اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

حمله نیروهای امنیتی سودان به تظاهرات‌کنندگان علیه دولت «البرهان»

نیروهای امنیتی سودان با یورش به تظاهرات هزاران نفری مردم سودان علیه حکومت عبدالفتاح البرهان که او را به تلاش برای نابودی آرمان‌های انقلابشان متهم می‌کنند شماری را زخمی کردند.

حمله نیروهای امنیتی سودان به تظاهرات‌کنندگان علیه دولت «البرهان»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پلیس سودان برای متفرق کردن معترضان در خارطوم به شلیک گاز اشک آور متوسل شد.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، هزاران نفر در خارطوم، پایتخت سودان روز پنجشنبه در اعتراض به برکناری افسرانی از ارتش کشورشان که در واپسین روزهای حکومت مخلوع «عمر البشیر» به انقلاب مردم پیوستند، تظاهرات کردند.

از جمله این افسران که توسط شورای انتقالی سودان برکنار شدند، سرلشکر «عبدالله المطری» بازرس کل ارتش و «محمد صدیق» است که مانع برچیده شدن تحصن معترضان توسط پلیس در مقابل فرماندهی کل ارتش سودان شد.

شاهدان گفتند نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن هزاران معترض به برکناری افسرانی از ارتش در هفته گذشته  به شلیک گاز اشک آور و ضربات باتوم متوسل شدند.

به گفته معترضان این افسران به دلیل مخالفت با برخورد علیه تظاهرات‌کنندگان در دوره اعتراضات علیه عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور برکنار شدند.

دخالت پلیس به زخمی شدن برخی معترضان منجر شد و به گفته کمیته پزشکان سودان دستکم ۱۷ نفر در این درگیری‌ها با گاز اشک آور مصدوم شدند و دو نفر دیگر هم یکی با گلوله زنده و دیگری با گلوله مشقی زخمی شدند.

با این حال  معترضان تا ساعت‌ها ماندن در میادین و خیابان‌ها خواستار تغییر ساختار ارتش و برکناری رئیس پلیس و وزیر کشور سودان بودند.

معترضان به سمت کاخ ریاست جمهوری و هیئت دولت سودان راه افتادند و علیه «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان شعار سر داده و او را به تلاش برای نابودی انقلاب سودان متهم کردند.

البرهان دستور برکناری قریب به بیست نفر از افسران ارتش سودان و ارتقای درجه عده ای دیگر صادر کرده است.

در همین حال انجمن مشاغل سودان توسل نیروهای امنیتی به خشونت بیش از حد و سرکوب اعتراضات مسالمت امیز و میلیونی مردم که خواهان بازسازی ساختار نیروهای مسلح هستند محکوم کرد.

این انجمن اتفاق روز پنجشنبه را یک سقوط بزرگ توصیف کرد و گفت: این نشان می‌دهد فرماندهان پلیس با همان ذهنیتی که رژیم سابق خواهان آن بود رفتار می‌کند.

در این بیانیه از «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان خواسته شده وزیر کشور و رئیس پلیس را برکنار و تحقیقات رسمی و تدابیر قانونی لازم را در قبال اتخاذ کنند. در این بیانیه آمده است انقلابیون رژیم البشیر را ریشه کن کردند و می‌توانند دولت انتقالی را هم ریشه کن کنند.

معترضان در سودان خواهان بازسازی نهاد نظامی برکناری عناصر ررژیم سابق از صفوف نهاد نظامی، برچیدن گروه‌های شبه نظامی و ایجاد یک ارتش ملی و بازگرداندن همه افسران برکنار شده از خدمت نظامی هستند.

در همین حال دولت سودان استفاده از زور علیه معترضانی که روز پنجشنبه در برابر کاخ ریاست جمهوری در خارطوم تجمع کرده بودند، محکوم کرد.

«محمد صالح» وزیر اطلاع رسانی سودان قول داد که دولت سودان درباره این حوادث تحقیق کرده و عوامل آن را مجازات می‌کند.

دوره انتقالی حکومت در سودان از ۲۱ آگوست گذشته آغاز شده که تا ۳۹ ماه ادامه دارد و به برگزاری انتخابات منتهی می‌شود. در این مدت قدرت میان شورای نظامی و ائتلاف قوی الحریه و التغییر(ائتلاف اصلی معارضان سودانی) تقسیم شده است.

دیدار اخیر عبدالفتاح البرهان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم با موجی از خشم در داخل سودان و انتقادها در آفریقا و منطقه خاورمیانه همراه بوده که او را به تلاش برای سازش با اشغالگران متهم کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول