اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

وجود موارد مشکوک به کرونا در همدان/ مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: شیوع محدودی از موارد مشکوک به کرونا ویروس در همدان گزارش شده است.

وجود موارد مشکوک به کرونا در همدان/ مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان منوچهر کرمی پیش از ظهر امروز در نشست بسیج اطلاع‌رسانی، راه‌کارهای پیشگیری از کروناویروس و تشریح علائم آن اظهار کرد: شیوع محدودی از موارد مشکوک به کرونا ویروس در همدان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه امروزه نظام سلامت چالش‌های بسیار گسترده‌ای را تجربه‌ می‌کند به نحوی که روی تمام ابعاد مدیریتی و حاکمیتی دولت‌ها اثرگذار است گفت: کرونا ویروس جدید از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی علایم اولیه خود را با پنومونی شدید در چین نشان داد و بعد با گسترش شدید در یکی از استانهای این کشور، مواردی را در دنیا شاهد شدیم که متاسفانه در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور را درگیر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه در ایران نیز با اعلام وزارت بهداشت مواردی از بیماری کرونا به ثبت رسیده است افزود: نیاز به حمایت در اطلا‌ع‌رسانی و بسیج عمومی در کنترل این بیماری وجود دارد چراکه با موارد بسیاری محدودی از موارد مشکوک ابتلا به کرونا ویروس در استان مواجه هستیم.

وی گفت: به طور معمول موارد مشکوک به بیماری از مدت‌ها پیش به آزمایشگاه مرکزی در تهران ارسال می‌شود که خوشبختانه اکثر آزمایش‌ها منفی بوده و تعداد محدودی طی دو روز اخیر مجدد برای آزمایش ارسال شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا عنوان کرد:‌ با توجه به توصیه وزارت بهداشت و موارد مثبتی که از استان‌های دیگر عنوان شده و قطعی است، بدون توجه به مثبت شدن یا نشدن موارد و با توجه به مقرون به صرفه بود، راهکارهای پیشگیری از اقدامات را در سطح بالا آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه توجه به اعتماد عمومی و اطلاع‌رسانی گسترده به مردم حائز اهمیت است، رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند چراکه در بین پرسنل بهداشتی و درمانی هم نگرانی‌هایی وجود دارد خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم با روش علمی و آموزش‌ها موارد ترس به کمترین میزان برسد.

راه‌های انتقال بیماری کرونا

کرمی تاکید کرد: از آنجا که کرونا یک ویروس جدید است و با انتشار آن به دلیل حساس بودن بدن، افراد حساس می‌توانند مبتلا شوند و به خاطر رفع نگرانی، دانشگاه علوم پزشکی تمهیدات لازم را برای آمادگی پرسنل، پنل‌های استفاده بیشتر از پرسنل جایگزین و آمادگی بیمارستان‌ها و تخصیص بیمارستان اختصاصی برای پذیرش بیماران را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: ملزومات و تجهیزات استاندارد بهداشتی و درمانی هم در اختیار است و به اندازه کافی در دانشگاه علوم پزشکی انبار شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خاطرنشان کرد: متاسفانه سوء تفاهمی در ارتباط با مفهوم تخلیه بیمارستانی در همدان در اثر بیماری کرونا به وجود آمده بود که در واقع منظور از تخلیه بیمارستان، اختصاص بیمارستان خاص و ویژه برای بیماران با علایم بیماری‌های تنفسی بوده است.

وی گفت: این کار با هدف دسترسی و بسیج منابع و امکانات، پیشگیری از انتشار درون‌بیمارستانی و جامعه در نظر گرفته شده و به هیچ عنوان بدان معنا نیست که با بستری کردن دو مورد مشکوک بیمارستانی را تخلیه کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه اقدامات زیادی در این راستا توسط معاونت درمان دانشگاه صورت گرفته است افزود: لازم است همه مردم دقت نظر داشته باشند و هوشمندانه راه‌های انتقال بیماری را بشناسند.

وی با بیان اینکه کرونا ویروس از طریق قطرات ریز دهان افراد هنگام عطسه و سرفه منتقل می‌شود گفت: از دهان افراد با حرف زدن عادی قطرات آب به علاوه میکروب تولید می‌شود و این کاملا طبیعی است، در صورتی که این قطرات روی سطوح بیافتد آب تبخیر شده و ذرات باقی می‌ماند که به آن خشک یا ریزقطره‌ می‌گوییم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: این خشک قطره‌ها در ارتباط با کرونا ویروس به دلیل اینکه می‌توانند روی سطوح زنده بمانند خطرناک هستند و باید همه مردم را توجیه کنیم.

وی گفت: مردم باید شست‌وشوی مرتب دست‌ها را مد نظر داشته باشد چون عطسه و سرفه ما حاوی آب و میکروب است و وقتی روی سطوح می‌نشیند هر چیزی را با مشکل مواجه می‌کند.

کرمی با بیان اینکه کروناویروس تا چند روز می‌تواند زنده بماند و با دست زدن و لمس کردن بینی، چشم‌ها و دهان انتقال پیدا کند افزود: آموزش‌ها در این راستا بسیار اهمیت دارد.

استفاده از ماسک برای همه توصیه نمی‌شود

وی تأکید کرد: کروناویروس در صورتی که در بین افرادی که کمتر از یک متر از ما فاصله دارند، اگر ما مبتلا باشیم و مستقیم با آنها صحبت کنیم می‌تواند به طور مستقیم گیرنده‌های بینی، دهان و چشم را تحت تاثیر قرار دهد و افراد را مبتلا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تاکید کرد: افرادی که هرگونه علایم سرماخوردگی دارند باید از ماسک استفاده کنند؛ ضمن اینکه این بیماری طیفی از علایم بسیار محدود سرماخوردگی بسیار خفیف تا نوع شدیدی که ریه را گرفتار می‌کند را دارد.

وی گفت: زدن ماسک به شکلی که بینی بیرون باشد و از اطراف آن هوا داخل شود فایده‌ای ندارد، باید سمت رنگی آن بیرون باشد و روی سفید داخل و کش آن داخل گوش قرار گیرد و اگر شل هست، حتما باید سفت شود.

کرمی افزود: روی دماغه بالای ماسک، بافت ضخیم طراحی شده که قطعه فلزی نازک دارد که می‌توان با آن ماسک را روی دهان و بینی مرتب کرد، ماسک تا زمان خیس شدن قابل استفاده است و بعد از آن باید کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه گروه دوم که باید ماسک بزنند کسانی هستند که از بیمار مبتلا به سرماخوردگی یا مشکوک به کرونا مراقبت می‌کنند گفت: موارد مشکوک در استان وجود دارد و به همین دلیل از پزشکان خواسته‌ایم بالاترین ظن و شک بالینی را داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: تمام پزشکان بخش خصوصی و دولتی بسیج شده‌اند تا در بالاترین درجه حساسیت بدون نگرانی از امکانات موجود که به اندازه کافی وجود دارد، هرگونه موردی که کوچکترین شکی را دارند حتما با مورد شک به کرونا بررسی کنند.

وی افزود: از افراد انتظار داریم در خانواده‌ای یا همکاری فردی مبتلا به سرماخوردگی است که در کنارش هستند و از او مراقبت می‌کنند، حتما ماسک بزنند.

کرمی با اشاره به اینکه در خانواده‌ها لازم است ترجیحا تنها یک نفر از فرد بیمار مراقبت کند و با او در ارتباط باشد گفت: فرد بیمار ترجیحا در اتاقی مجزا باشد و مراقبت‌ها صورت گیرد، اگر اتاق مجزایی هم نیست باید بالاترین گردش هوا را داشته باشد و در چنین اتاقی درها باز باشد.

وی افزود: تمام تمهیدات لازم از سوی سازمان‌های مربوطه بین بخشی، درون‌بخشی، وزارت بهداشت و معاون اول رئیس جمهور برای توزیع ماسک و اقلام حفاظتی در سطح داروخانه‌ها و سایر مراکز عرضه صورت گرفته و امروز و یا فردا شرایط کاملا متفاوتی را تجربه خواهیم کرد.

کرمی خاطرنشان کرد: زدن ماسک برای تمام افراد ضرورت ندارد اما اگر قرار است افراد خریدی داشته باشند و یا جای شلوغ می‌روند و ناچار هستند و در عین حال نیز نگران‌اند هیچ اشکالی به زدن ماسک برای دور شدن از نگرانی وجود ندارد اما نباید ترغیب کرد که همه باید ماسک بزنند.

موارد مشکوک و منجر به مرگ از طریق سخنگوی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌شود

وی با بیان اینکه هر روز ساعت ۱۳ موارد تمام مشکوک و مواردی که منجر به مرگ می‌شوند از طریق سخنگوی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌شود گفت: فردی اگر حتی کوچکترین علایم تنفسی داشته باشد آزمایش به تهران ارسال می‌شود و هر روز ساعت ۱۳ اگر مورد ابتلا به کرونا ویروس مثبت باشد به اسم شهر توسط وزارت بهداشت اطلاع‌‌رسانی صورت می‌گیرد.

کرمی با اشاره به اینکه مورد مرگ در بیمارستان‌ها وجود دارد اما ممکن است موارد مرگ مربوط به کرونا ویروس نباشد خواستار توجه به این مهم شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شد با بستری افراد مشکوک به کرونا، بیماران بخش ایزوله بیمارستان سینا را به بخش‌های دیگر منتقل کرده‌اند در حالی که آنها نیز بدحال بودند گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی‌افتد، تمام این موارد به مسوولیت پزشک برمی‌گردد که باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

کرمی با اشاره به اینکه در بیمارستان سینا امسال تجهیز، راه‌اندازی و تعمیر بخش جداگانه‌ای غیر از بخش ایزوله را داشتیم و چنین چیزی صحت ندارد افزود: با توجه به تعداد تخت‌های بالای ایزوله نیازی به این اقدام نبوده است.

وی تصریح کرد: معاونت درمان برخی از اعمال جراحی غیراورژانسی که الکتیو می‌گویند را با رضایت خود افراد و به دلیل اینکه ضروری نبوده و نیز حفظ شرایط به تعویق انداخته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و مردم ماسک‌ بیش از نیاز خریداری نکنند تا دیگران نیز در صورت لزوم بتوانند آن را تهیه کنند افزود: باید مسوولیت‌پذیری اجتماعی را در جامعه ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه ماسک N95 به قیمت 2 هزار و ۵۰۰ تومان است و باید آن را تنها افراد در معرض خطر نظیر پرسنل بهداشتی و درمانی استفاده کنند و به هیچ عنوان لازم نیست دیگران آن را خریداری کنند گفت: به اندازه کافی ماسک در کشور وجود دارد که حتی استان همدان روزانه ۱۰۰ هزار مورد تولید می‌‌کند.

کرمی با اشاره به اینکه در صورت مشکوک بودن و یا ابتلای افراد به ویروس کرونا دو اکیپ با هماهنگی قبل و حفظ حرمت اعزام می‌شوند و به خانواده‌های آنها تمام موارد آموزش داده می‌شود افزود: به این خانواده‌ها در صورت وقوع مرگ بیمار آموزش‌هایی نسبت به نحوه برگزاری مراسم‌ ختم مرسوم، داده می‌شود.

وی در خصوص اینکه تصاویری از چین می‌بینیم که پزشکان آنها به شکل ایمنی‌تر با ویروس کرونا برخورد می‌کنند و برای نمونه لباس‌های مخصوص دارند اما در ایران چنین موضوعی دیده نمی‌شود گفت:‌ عمده راه انتقال از طریق قطرات تنفسی با سرفه و عطسه است و گیرنده‌های آن نیز دهان و بینی هستند و رعایت نکات بهداشتی در همه حال ضروری است.

تعطیلی تمام جلسات و همایش‌های بیش از ۵۰ نفر جز در موارد ضروری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: این بیماری در چین کاملا ناشناخته بود و فقط خوشه‌های اولیه و پونومونی یا عفونت ریه شدید را پزشکان پیدا می‌کردند و به همین دلیل بالاترین سطح حفاظت فردی را ایجاد می‌کردند و این طبیعی بود چون شناختی نداشتند.

وی در خصوص فرهنگ‌سازی نسبت به رعایت برخی از رفتارها نظیر عدم رها کردن خلط دهان به خیابان گفت: ما به دنبال فوریت سلامت در استان هستیم که به آن شورای امنیت و سلامت غذایی گفته می‌شود و در آن مسائل فرهنگ‌سازی مطرح خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه خلط دهان اگر روی محیط پاشیده شود چون روی محیط را می‌پوشاند چندی روز قدرت زنده بودن را دارد افزود: در زمینه‌ فرهنگ‌سازی برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته‌ایم که در این زمینه سیمای بهداشت استان را پیشنهاد داده‌ایم.

وی ادامه داد: تمام تمهیدات لازم برای گندزدایی سطوح و جاهای پر استفاده توسط کاربران و شهروندان اندیشیده شده و همراه با دستورالعمل نحوه گندزدایی و پاکسازی در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: صبح امروز با اطلاع‌رسانی ما در این زمینه شهرداری ارتباط گرفت و نحوه انجام کار را سوال کرد.

وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد به تمام اتوبوس‌هایی که از مناطق پرخطر می‌آیند آموزش‌های لازم را بدهیم خاطرنشان کرد: روش ضدعفونی کردن و گندزدایی اتوبوس‌ها آموزش داده می‌شود.

کرمی از تعطیلی و به تعویق انداختن تمام جلسات و همایش‌های بیش از ۵۰ نفر جز در موارد استثنایی و ضروری با نظر استانداری در همدان خبر داد و گفت: این برنامه تا پایان سال و در گام اول اجرا می‌شود.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود خطر وقوع به کرونا در بین کودکان کم است افزود: اگرچه کمترین میزان شیوع و مرگ در کودکان بوده اما به هیچ  عنوان اینطور نبوده که آنها دچار بیماری کرونا نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در شرایطی که ویروس جدید وارد می‌شود تمام افراد جامعه می‌توانند در معرض خطر باشند گفت: کودکان به دلیل شرایط ایمنی که از مادر می‌گیرند محافظت متفاوتی دارند اما هر گروهی می‌تواند این بیماری بگیرد.

وی در خصوص تناقض اخبار نسبت به موارد ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد: آزمایش‌ها تنها در دو مرکز در تهران انجام می‌شود قبل از اعلام رسمی کسی نمی‌تواند از آمار باخبر باشد.

کرمی با تاکید به اینکه موارد مشکوک کرونا ویروس در استان همدان وجود دارد و این بیماری بعد از آزمایش تایید خواهد شد افزود: در پیشگیری از این بیماری از ماه پیش آموزش‌ها و رعایت نکات ضرورتی را آغاز و در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چه مدت نیاز است موارد مشکوک از طریق آزمایش اعلام شود و این اطمینان داده شود برای مثال پدر و پسری که به بیمارستان سینا منتقل شدند مبتلا بودند یا خیر گفت: طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت گزارش‌ها طی ۴۸ ساعت از زمان ارسال نمونه‌ها ارائه می‌شود اما با این حال آنقدر حساسیت روی این موضوع وجود دارد و باید تعیین تکلیف نسبت به اقدامات در یک مرحله بالاتر انجام شود، به خاطر همین مرتب در حال رایزنی با مرکز هستیم.

هیچ گونه قرنطینه در خصوص عبور و مرور وجود ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا  با بیان اینکه این آزمایش‌ها می‌تواند در چهار ساعت هم به همدان برسد اما در شرایطی هستیم که کشور درگیر است و نیاز به مدت زمان طولانی است خاطرنشان کرد: اکثر موارد مبتلا به کرونا ویروس بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: نظام مراقبت کنونی ما صرفا تاکید و تمرکز روی شدید‌ترین و کشنده‌ترین موارد بیماری است و برای همین در کشور نسبت موارد تایید شده کرونا در مقایسه با موارد مرگ خیلی فاصله ندارد چون تمرکز روی نمونه‌گیری و انجام آزمایش روی شدید‌ترین و وخیم‌ترین نوع بیماری است.

کرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون سیاسی استاندار از دو مورد مشکوک به بیماری کرونا در استان گزارش داده‌ اما شما چرا آمار نمی‌دهید گفت: ما در ساختار وزارت بهداشت هستیم و از ما درخواست شده که آماری را عنوان نکنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین مورد مشکوک به بیماری روز چهارشنبه هفته گذشته گزارش شد افزود: طبق بررسی‌ها این فرد به یکی از استان‌های درگیر این بیماری سفر کرده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تاکید به اینکه علایم کرونا طیف دارد که از سرماخوردگی خفیف می‌تواند شروع شود و علایم شدید در ریه‌هاست گفت: افراد در صورت داشتن تب، علایم سرماخوردگی و احساس تنگی نفس حتما به مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه سردرد می‌تواند یکی از علایم باشد اما الزاما جزو آن نیست افزود: افراد در صورت هرگونه سابقه مواجهه با بیمار مشکوک به کرونا یا بیماری که علایم تنگی نفس و سرماخوردگی دارد و یا اینکه بیماری از استان‌هایی با علایم بیماری وارد می‌شود با پزشک مشورت کنند و سابقه مسافرت را هم اعلام کنند.

کرمی عنوان کرد: تمام دستگاه‌‌های اجرایی و سازمان‌ها نهایت همکاری برای استراحت افرادی که حتی سرماخوردگی دارند را داشته باشند.

وی تاکید کرد:‌ برای مراکز تجمع نظیر زندان، خوابگاه دانشجویی، مراکز سازمان بهزیستی و پادگان‌های آموزشی اطلاع‌رسانی کافی درباره ضرورت رعایت مواردی نظیر تهیه بالاترین سطح تهویه هوا، ضد عفونی مستمر سطوح، غربالگری افراد دارای علایم تنفسی و جدا کردن آنها، آموزش رعایت نکات بهداشت فردی، شست‌وشوی مستمر دست‌ها، استفاده از مواد ضد عفونی مثل الکل، در دسترس قرار دادن مایع دستشویی و آب گرم در مراکز بین راهی و نصب دستورالعمل در این مکان‌ها صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به نزدیکی ایام عید و خرید‌های مردم گفت:‌ افراد تردد در پاساژها و مراکز پرتجمع را تا حد امکان محدود کنند و هرگونه سفر غیرضروری را به تعویق بیاندازید اما در خصوص تعطیلی مدارس در مراحل بعدی که بیماری محرز شود و نیاز به این کار باشد، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر هیچ گونه قرنطینه در خصوص عبور و مرور وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز با بیان اینکه تاکنون ۷۷ هزار و ۸۱۶ نفر در جهان مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند اظهار کرد: از این تعداد ۲۱ هزار و ۱۵۰ نفر بهبود یافته و ۲ هزار و ۳۶۰ نفر فوت کرده‌اند.

محمد طاهری با بیان اینکه ریتم برگشت به زندگی در بیماران بسیار بالاست گفت: در ایران تاکنون ۱۸ نفر مبتلا شده‌اند که ۴ نفر فوت کرده‌اند و ۲۸۵ نفر  نیز مشکوک به این بیماری بوده‌اند.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول