اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

حضور سیاست مداران و مسئولان در اتاق شیشه ای فضای مجازی

مدیرعامل خبر فوری گفت: در گذشته فضای اخبار انتخاباتی بیشتر به سمت بحث های نخبگانی می رفت ولی امروز با حضور فضای مجازی، سیاست مداران و مسئولان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند.

حضور سیاست مداران و مسئولان در اتاق شیشه ای فضای مجازی

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، مصطفی انتظاری مدیرعامل خبر فوری، در برنامه انعکاس رادیو گفت و گو، با بیان اینکه پلت فرم های امروزی، سرعت را در زندگی و زیست خبری مردم وارد کرده اند، گفت: رسانه های آنلاین در سبک زندگی مردم تغییرات بسیاری ایجاد کرده و منجر به افزایش سرعت زندگی در کشور شده اند.

وی با بیان اینکه پلت فرم ها در جهت متعالی تر شدن جامعه کمک کننده هستند، تصریح کرد: در گذشته جمعی از نخبگان در تحریریه های بزرگ خبر و مطبوعات سوژه ای را از بالا به پایین به مخاطب عرضه می کردند، اما در سبک های جدید سامانه های هوشمند، امکان بحث و تبادل نظر و تولید محتوای متقابل وجود دارد که به مفاهمه بهتر زندگی اجتماعی می انجامد.

انتظاری با بیان اینکه جامعه «خودبیانگر» می تواند هویت خود را از طریق سامانه های اجتماعی آنلاین منتقل سازد، اظهار کرد: در این راستا منابع خبری نیز دستخوش تغییراتی شده است. در گذشته فضای اخبار انتخاباتی بیشتر به سمت بحث های نخبگانی می رفت ولی امروز با حضور فضای مجازی، سیاست مداران و مسئولان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند.

وی با اشاره به سرعت بالای انتقال پیام یادآور شد: تکذیبیه و شایعات خبری دستاوردهای همین سرعت بالای انتقال است و سبک خبری زندگی امروز را وارد یک اتوبان پر سرعت کرده و در این بین فرصت های این سبک خبری بسیار بیشتر از تهدیدهاست.

مدیرعامل خبر فوری، در پاسخ به این انتقاد که خبرگزاری های رسمی نباید در بستر شبکه های اجتماعی فعال باشند، گفت: برندهای رسانه ای بین المللی در توئیتر یا اینستاگرام فعال اند و این رسانه ها بخوبی از بسترهای انتشار محتوا استفاده می کنند و مخاطب نیز مشتاق به دنبال کردن خبرهای رسمی در این شبکه هاست.

این فعال رسانه ای افزود: اصالت معنوی با ورود به شبکه ای اجتماعی باید تایید و سطح بندی شود و متاسفانه از این واقعیت غافل شده ایم و مجموعه رسانه ای کشور با این مسئله دچار مشکل است.

در گذشته فضای اخبار انتخاباتی بیشتر به سمت بحث های نخبگانی می رفت ولی امروز با حضور فضای مجازی، سیاست مداران و مسئولان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند.

 

وی با انتقاد از بستر نا امن شبکه های اجتماعی در حوزه ترویج فیک نیوز ها اظهار داشت: تا امروز 54 مورد خبرفوری در شبکه های اجتماعی پیدا کرده ایم. مجوز ما از وزارت ارشاد صادر شده و در اختیار ماست، اما به تلگرام دسترسی ندارم تا رنک های مختلف کانال فیک خبر فوری را پیگیری کنم و در این میان شاهد هستیم به نام یک مجموعه، تبلیغات و هزینه هایی دریافت می شود.

مدیرعامل خبرفوری تصریح کرد:‌اگر پلت فرم هایی در حوزه اجتماعی در داخل ایران وجود داشته باشد، استفاده از آن قطعا برای ما نیز سهل تر خواهد بود؛ اما در فقدان این موضوع، شاهد سو استفاده های بسیار زیادی در شکبه های اجتماعی از شبکه های خبری رسمی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برندهای رسمی خبر در سایت ها و روزنامه های خود، فیک نیوزها را تولید می کنند و وقتی در حوزه شبکه های اجتماعی در تعامل با مخاطب قرار می گیرند، امکان دارد از سوی مخاطب پذیرفته شود. به خاطر داریم چندی پیش رویترز در خصوص کشته شده های آبان آماری جعلی منتشر کرد و در شبکه های اجتماعی دست آن ها رو شد.

انتظاری تصریح کرد: اگر شبکه اجتماعی مرجعیت اصلی را در حوزه رسانه و خبر در دست گیرند، کج کارکردی اتفاق می افتد و باید ببینیم در حوزه رسانه چه کرده ایم که این شبکه های اجتماعی عملا در حال پر کردن خلأ ها هستند.

ایران کشوری پیشرو در استفاده از اینترنت است

در ادامه حسن نجف سولاری، کارشناس رسانه های دیجیتال، رسانه های در لحظه را موجب شادی و نشاط در جامعه خواند و گفت: ابتدا تصور می شد تنها خبر باید در لحظه منتشر شود ولی بسیاری از موضوعات اعم از سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی اگر در لحظه منعکس شود، بر جذابیت آن ها افزوده خواهد شد.

وی افزود: ایران کشوری پیشرو در استفاده از اینترنت است؛ هرچند با محدودیت پهنای باند مواجه است و شبکه ملی اطلاعات به نقطه مطلوب نرسیده ولی حدود 60 میلیون نفر از مردم ایران دارای گوشی هوشمند هستند که قادر به دریافت خدمات آنلاین می باشند.

این کارشناس رسانه های دیجتال از وجود 6 میلیون گیرنده تلویزیون هوشمند در منازل مردم سخن گفت و افزود: ایرانی ها علاقه وافری به رسانه دارند؛ عده ای از مردم از نظر مالی در مضیقه هستند ولی در سبد خانوار آن ها استفاده از تکنولوژی های هوشمند به چشم می خورد.

کارشناس فضای مجازی این مسئله را نشان از فهم خوب تکنولوژی از سوی جامعه ایرانی دانست و در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی اظهار کرد: ما به فیبر نوری و تجهیزات دست یافته ایم ولی تولید در فضای مجازی به معنای خلق داده یا دانش است؛ اما لایه ای بالاتر از این دو، خدمات رسانی است که اساسا تحولی بنیادین در سبک زندگی و زیست انسانی پدید آورده است.

 ایرانی ها علاقه وافری به رسانه دارند؛ عده ای از مردم از نظر مالی در مضیقه هستند ولی در سبد خانوار آن ها استفاده از تکنولوژی های هوشمند به چشم می خورد.

 

نجف سولاری خاطرنشان کرد :لایه امنیت برای هر یک از سطوح یاد شده مشترک است، اما امروز حقوق مربوط به این سطوح مسئله ساز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول