اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

مردم کردستان نگران اقلام بهداشتی و دارویی نباشند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به میزان حداقل برای سه ماه داروی بیماری‌های ویروسی در استان ذخیره شده است لذا شهروندان کردستانی نگران کمبود دارو و اقلام بهداشتی نباشند.

مردم کردستان نگران اقلام بهداشتی و دارویی نباشند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، این روزها  در کردستان و بسیاری دیگر از شهرهای کشور افرادی را می‌بینیم که ماسک بر چهره زده‌اند و با حساسیت بیشتری برای مقابله با ویروس کرونا از خود مراقبت می‌کنند، افزایش تقاضا برای این محصول و در نتیجه کمبود و نیز افزایش قیمت آن نسبت به ماه گذشته قابل تامل است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور قیمت ماسک بهداشتی در ایران در کمتر از چند ساعت افزایش یافت و در بسیاری از داروخانه‌ها کالایی به نام ماسک نایاب شده است.

هر چند متخصصان بیماری‌های عفونی اعتقادی به موثربودن ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس‌های هوازی و از جمله ویروس کرونا ندارند، با این حال شواهدی موجود است که نشان می‌دهد ماسک صورت می‌تواند به پیشگیری از انتقال ویروس از دست به دهان کمک کند.

بر این اساس، انجام مراقبت از سرفه و عطسه از ماسک‌زدن بسیار مهم‌تر است طبق  توصیه‌های کارشناسان، استفاده از ماسک برای همه ضروری نیست و فقط افرادی که در اماکن عمومی استفاده می‌کنند چون فاصله آنها نزدیک است و یا افرادی که سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دارند، بهتر است برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران از ماسک استفاده کنند.

به عقیده پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مقاوم می‌کند.

مانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی، کروناویروس جدید درمان قطعی نداشته و به آنتی بیوتیک پاسخ نمی‌دهد تاکنون برای درمان این بیماری، داروی اختصاصی معرفی نشده و بهترین راه مصون ماندن از آن، خودمراقبتی و پیشگیری است.

باتوجه به مراجعه گسترده مردم به داروخانه‌ها و مشاهده نایاب شدن و گرانی ماسک، ژل و الکل ضدعفونی‌کننده و دیدن افرادی ماسک بر چهره  که به صورت دسته جمعی در اماکن عمومی، خیابان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها ناخودآگاه نوعی هراس در دل شهروندان ایجاد می‌کند، مشاهده این افراد در تاکسی، اتوبوس‌ها و همچنین در اماکن عمومی  شهروندان را به سمت خرید ماسک متمایل کرده است.

تقاضای بیشتری برای ماسک در داروخانه‌ها وجود دارد لذا افراد در مراجعه به برخی داروخانه‌های سطح استان برای تهیه ماسک، با پاسخ منفی متصدیان داروخانه‌ها همراه شده و آنها اعلام کردند که ماسک موجود نیست.

با عطالله حیدری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این رابطه  گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: انگاری ماسک، ژل ضدعفونی کننده دست و دیگر اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا در استان با کمبود مواجه شده است؟

نظر به  اینکه کمبود اقلام یادشده تنها مشکل کردستان نیست و در دیگر استان‌های کشور هم وجود دارد، طبق سیاست وزارتخانه اقلامی همچون ماسک، ژل‌های ضدعفونی و داروهای مکمل خوراکی و ویتامین‌ها به صورت متمرکز بین استان‌ها در مراکز درمانی و داروخانه‌های دولتی و خصوصی توزیع می‌شود و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این راستا تدابیری اتخاذ کرده و تا چند روز آینده محموله ماسک و دیگر اقلام مورد نیاز پیشگیری از ویروس کرونا در مراکز دولتی سطح کشور و استان کردستان توزیع خواهد شد.

فارس: گویا قیمت ماسک هم همراه با افزایش تقاضا بالا رفته است، آیا بر چنین مواردی نظارت‌ صورت می‌گیرد؟

متاسفانه در مواردی شاهد اعتراض به همکاران نیز بوده‌ایم، اما چرا ماسک و بعضی لوازم بهداشتی در کردستان به تبع از کشور، با یک خبر و در کمتر از ۴۸ ساعت گران و نایاب شده استف نظارت اصلی برعهده وزارت صمت و وظیفه بازرسان آن است.

در بخش دولتی از لحاظ ذخیره دارو و اقلام بهداشتی در خصوص کنترل ویروس کرونا مشکلی نداریم ولی  متاسفانه برخی افراد سودجو اقدام به احتکار برخی اقلام در صورت تقاضای بیشتر مردم می‌نمایند و در این شرایط سوءاستفاده می‌کنند که باید توسط وزارت صمت مورد بررسی قرار گیرند.

فارس: به اندازه کافی داروهای موردنیاز در استان وجود دارد؟

با توجه به اینکه بیماری‌های ویروسی نیازمند استراحت و تغذیه مناسب هستند علی‌رغم این تمهیدات برای جلوگیری از عوارض ثانویه سیستم ایمنی بدن باید از طریق برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی تقویت شود که در این راستا حداقل برای سه ماه دارو در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا در استان ذخیره وجود دارد و شهروندان نگران کمبود دارو و اقلام بهداشتی نباشند.

فارس: چه نکات بهداشتی برای پیشگیری از این ویروس توصیه می‌کنید؟

عدم تجمع در اماکن عمومی و رعایت نکات بهداشتی از جمله شست‌وشوی مرتب و صحیح دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرجمعیت، عدم روبوسی و تماس بدنی با فردی که علائم سرماخوردگی دارد، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

پیشگیری  ویروس کرونا همانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی مجاری تنفسی بسیار ساده بوده و شامل عدم تماس نزدیک با افراد دارای علائم شبه آنفلوآنزا، پرهیز از مصافحه و روبوسی و در آغوش کشیدن است.

 فارس: با توجه به اینکه در  چند هفته گذشته کمبود داروی  انسولین نوروپید در استان احساس می‌شد آیا این معضل برطرف شده است؟

 خوشبختانه کمبود این دارو رفع شده و بیماران با ارائه نسخه می‌توانند طبق نیاز درمانی خود و تایید پزشک مرتبط انسولین موردنیاز را دریافت کنند ولی خارج از این مجموعه و بیشتر از نیاز بیمار توزیع نمی‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول