اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فوت 12 نفر در اثر ابتلا به کرونا / ابتلای 61 نفر در کشور/ بهبودی 3 نفر از مبتلایان

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از ابتلای 61 نفر به کرونا در کشور تاکنون خبر داد و گفت: 12 نفر در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

فوت 12 نفر در اثر ابتلا به کرونا / ابتلای 61 نفر در کشور/ بهبودی 3 نفر از مبتلایان

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در نشست خبری ستاد پیشگیری و مراقبت از کرونا با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، اظهار داشت: تاکنون در مجموع 12 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در کشور جان باخته اند.

وی از ابتلای 18 نفر دیگر به کرونا در کشور خبر داد و گفت: یک نفر در استان همدان، 8 نفر در قم، دو نفر در استان مرکزی ، سه نفر در تهران، دو نفر در اصفهان و دو نفر در گیلان به کرونا مبتلا شده اند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: در مجموع تاکنون 61 نفر به ویرو س کرونا مبتلا شده اند.

جهانپور از بهبودی 3 نفر از مبتلایان خبر داد و گفت: این 3 نفر بهبود یافته دارای عوارض شدید بوده‌اند که از بخش مراقبت ویژه ترخیص شدند؛ ضمن اینکه دو نفر نیز تحت مراقبت هستند.

جهانپور ضمن تکذیب اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این آمار کاملا کذب است و صحت ندارد و این فرد صلاحیت اظهارنظر در این مورد را ندارد متاسفانه رفتار ایشان از رفتار افرادی که در غالب اکانت‌های ناشناخته و مجعول از خارج از کشور اقدام به شایعه‌پراکنی می‌کنند زشت و مشمئز کننده‌تر است.

جهانپور افزود: این نماینده به جای اینکه به مردم قم کمک کند و روحیه مردم را افزایش دهد به تضعیف روحیه مردم و ایجاد استرس پرداخته است، این رفتار بسیار زشت است و هیچ انسان ایرانی مسلمان دلسوزی به خصوص اگر نماینده مجلس باشد این رفتار را در حق هموطنان انجام نمی‌دهد این آمار ارائه شده کذب است این فرد به آمار دسترسی ندارد و صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را ندارد.

وی گفت: آمار رسمی هر روز ظهر از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود بنابراین هرگونه عدد و رقمی که خارج از وزارت بهداشت اعلام می‌شود صحت ندارد.

جهانپور درباره امار مبتلایان به کرونا که گفته می‌شود بهبود یافته‌اند توضیح داد: وقتی از آمار تشخیص قطعی مبتلایان صحبت می‌شود به این معنی نیست که آمار کل افراد مبتلا به کرونا را در کشور نشان می‌دهد بلکه تعدادی از افراد ممکن است علائم خفیف داشته باشند و مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشته باشند یا مراحل بیماری را طی کرده و بهبود یافته باشند، وقتی از بهبود صحبت می‌شود منظور افرادی است که علائم حاد یا شدید بیماری را داشته‌اند و تشخیص قطعی داده شده‌اند و حالا بهبود یافته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از همکاران در اراک در حال بهبودی است و از مراقبت ویژه خارج شده و در بخش عادی قرار دارد، دو مورد هم در تهران داشتیم که به بخش عادی منتقل شده‌اند، این موضوع نویدبخش است.

جهانپور گفت: طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حداکثر حدود سه درصد است، رفتار این ویروس نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات دنیا درباره این بیماری در هفته‌های اخیر گزارش داده بود یک رژیم دارویی شامل ۵ دارو برا ی مبتلایان اغاز شد که البته الان زود است بخواهیم درباره اثربخشی ان قضاوت کنیم اما با توجه به گزارشات موردی که داریم حداقل ظرف دو سه روز اخیر که این رژیم دارویی اغاز شده به نظر می‌آید اقدامات درمانی و حمایتی انجام شده در کل وضعیت بیماران رو به بهبودی بوده و همکاران وضعیت بهتری گزارش کرده‌اند. بنا بر این به نظر می‌آید در حوزه درمان این بیماری چشم‌انداز مثبتی خواهیم داشت.

وی درباره توزیع ماسک رایگان گفت: اولا تاکید می‌کنم ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود و در هیچ جای دنیا چنین توصیه‌ای وجود ندارد اما برای کادر درمان ماسک حتما توصیه می‌شود البته به دنبال نگرانی‌هایی که در جامعه ایجاد شده تقاضای کاذب و شاید بی مورذی ظرف دو سه روز برای ماسک ایجاد شد و شابد به اندازه مصرف چند سال کشور مواد ضد عفونی کننده و ماسک مورد تقاضا قرار گرفت البته افرادی با عنوان فرصت‌طلب و سودجو که همیشه هستند تا از این موقعیت‌ها در جهت منافع نامشروع سو استفاده کنند اقدام به احتکار کرده بودند که این اصل ماجرا نبود و بیشتر مربوط به تقاضای بالای ماسک بوده است.

*تحویل ماسک درب منازل قمی‌ها

جهانپور ادامه داد: بر اساس سیاست وزارت بهداشت ماسک از این پس، وارد شبکه توزیع وزارت بهداشت شد و تمام ماسک تولیدی کشور از طریق وزارت بهداشت خریداری می‌شود و به صورت عاذلانه و با مکانیسمی مشخص با اولویت شهر قم توزیع خواهد شد که البته در حال حاضر پکیج‌های ان وارد شهر قم شده و توزیع خواهد شد در جایی که لازم باشد توسط نیروهای بهداشت به درب منازل تحویل دادهدخواهد شد.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: بنابراین این اقدام در قم آغاز شده و در شهرهای دیگر به فراخور زماندو مکان مناسب و به نحو مقتضی در قالب ارائه ماسک یا کیت‌های حفاظتی که شامل ماسک محتوای آموزشی و محلول ضدعفونی کننده هستند به مردم ارائه می‌شود و عملا خرید و فروش ماسک ممنوع شد، تمام ماسک تولیدی و وارداتی کشور را وزارت بهداشت خریداری و توزیع خواهد کرد، این موارد به نحو مقتضی در زمان و مکان مناسب توزیع خواهد شد، مجددا تاکید می‌کنم اولویت شهر قم است تا این موارد را به درب منازل مردم تحویل دهیم چرا که قم کانون ورورد بیماری به کشور بوده و تعداد مبتلایان در آنجا بیشتر است و ارزیابی خطر نشان می‌دهد ممکن است در قم ریسک خطر بالاتر باشد.

وی گفت: در سایر شهرها به فراخور شرایط و در زمان مناسب این اقلام توزیع خواهد شد.

جهانپور در  پاسخ به پرسشی در باره تعطیلی مدارس گفت: براساس  بررسی‌های وزارت بهداشت تعطیلی مدارس هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری کرونا ندارد و اعتقاد به تعطیلی مدارس نداریم این البته جدا از تعطیلی سینماها و مراکز ورزشی و نمایشی، تناترها و مراکز تجمعی و اردوهای دانشجویی و دانش آموزی است که فعلا تا اطلاع ثانونی تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: بررسی وزارت بهداشت در چند روز گذشته که برخی مدراس تعطیل شده اند این است که تعطیلی مدارس باعث افزایش تردد خانوداه ها در سطح شهر شده و ریسک ابتلای بیماری را افزایش داده است بنابراین هیچ ابلاغیه مبنی بر تعطیلی مدارس از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره قرنطینه شهرها گفت: هیچ اعتقادی به قرنطینه نداریم این روش مدرن علمی و کارآمد نیست و سازمان بهداشت جهانی نیز چنین توصیه ای ندارد. قرنطنه شهر ووهان نیز یک استثنا بود و ما نمی توانیم با چین نسخ مشترکی داشته باشیم زیرا ساختار کشور ما با چین متفاوت است. قرنطینه تهران نیز صحت ندارد و در دستور کار نیست و اگر چنین بود این کار برای قم انجام می شد.

جهانپور اضافه کرد: فرماندهی مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت سپرده شده است و وزارت بهداشت چنین نظری برای قرنطینه هیچ شهری ندارد. توصیه وزارت بهداشت این است که مردم از سفرهای درون شهری و برون شهری غیرضروری خودداری کنند و سفرهای خود را به تعویق بیاندازند و تا جای ممکن در خانه بمانند و ترددهای شهری را کاهش دهند این توصیه برای سالمندان افراد و بیمار مزمن جدی‌تر است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت هیج توصیه ای برای تعطیلی واحدهای اداری، دانشگاه‌ها و هیات های علمی دانشگاه ها ندارد و فقط در ۱۰ استان اعلام کردیم که فعلا کلاس های آموزشی دانشگاه‌ها تعطیل شود البته دانشجویان سال آخر پزشکی، انترنها و کار ورزهای دوره‌های تخصصی پزشکی مشمول تعطیلی کلاس نمی شوند.

وی اضافه کرد: هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای هیچ یک از مسؤولان به کرونا نداشته ایم و هیج فردی از مسوولان نیست که نیاز به ایزوله و قرنطینه داشته باشد البته مانند افراد اگر بین مسوولان نیز فردی مشکوکی باشد، غربال گری می‌شود و ازمایش های لازم از آنها گرفته می شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره امارهایی که در رسانه ها درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها اعلام  شده گفت: همه این امارها تکذیب می شود و مبنع آمار فقط وزارت بهداشت است که براساس آزمایش های دقیق و معیارهای علمی اعلام می شود البته ممکن است تعداد مبتلایان بیشتر باشد و افرادی به این بیماری مبتلا باشند و شناسایی نشده باشند و حتی ممکن است افراد فوت شده باشند و به علت انجام نشدن ازمایش در امار قرار نگیرند ولی مبنای وزارت بهداشت امارهایی است که بر مبنای  تست‌های ازمایشگاهی اعلام می شود.

ایجاد ۲۲ درمانگاه کرونا در تهران

جهانپور در پاسخ به این سوال که افراد دارای علائم به کجا مراجعه کنند، گفت: از روز گذشته افراد با ۱۱۵ تماس می‌گرفتند که موج شلوغی روی خط ایجاد شده و دسترسی مردم را دچار مشکلاتی کرده بود و در تلاش هستیم تا سامانه مجزایی برای پاسخگویی در زمینه کرونا راه اندازی کنیم که همزمان قادر به پاسخگویی به ده ها نفر باشد و ظرف روزهای آینده این اقدامات بالفعل خواهد شد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: برای تسهیل کار به ویژه در تهران و جلوگیری از تراکم بیماران از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه کرونا فعال شده و آدرس مراکز اطلاع رسانی خواهد شد همچنین مکان این درمانگاه ها روی اپلیکیشن‌های مسیریابی در دسترس خواهد بود و پزشکان در این مراکز شهر حال و علائم را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز با اورژانس به بیمارستان‌های معین اعزام خواهند شد افزون بر این با توجه به اینکه افراد ممکن است دغدغه و اضطراب داشته باشند این کار مسیر را برای تشخیص تسهیل خواهد کرد و از مشکلات شهروندان تهرانی خواهد کاست.

۷ آزمایشگاه اختصاصی تست کرونا در کشور

وی درباره تعداد ازمایشگاه‌های تست ویروس کرونا گفت: بیش از یک ماه و نیم قبل یک آزمایشگاه مرجع برای تست کرونا تعیین شده بود و اکنون تعداد آزمایشگاه‌های کرونا به ۳ مورد رسیده است، با توجه به نیازی که در شرایط کنونی حس می‌شود و ازمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند یک آزمایشگاه در تهران و ۴ مورد در سایر استان‌ها فعال خواهند بود و در صورت نیاز تعداد ازمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

جهانپور درباره تامین کیت آزمایشگاهی کرونا گفت: کیت تشخیص تعداد کرونا از ماه‌ها قبل در دسترس بود و چهارمین محموله کیت آزمایشگاهی جمعه از انبار این سازمان در دبی وارد کشور و تحویل انستیتو پاستور شد و سازمان جهانی بهداشت در اختیار ما گذاشته  و برخلاف اخبار کذب در فضای مجازی تولید ۲ کشور اروپایی است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آمادگی دارد تا درصورت نیاز کیت و وسایل حفاظتی در اختیار ما قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول