اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نوری شاهرودی: ایران در راستای حل مسائل پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق مشارکت جمعی تلاش می‌کند

سفیر ایران در مسقط گفت: ایران در تلاش است در جهت تعمیق روابط بین‌الملل و حل مسائل پیچیده بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه در منطقه پرتنش غرب آسیا با مشارکت جمعی عمل کند.

نوری شاهرودی: ایران در راستای حل مسائل پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق مشارکت جمعی تلاش می‌کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه (چهارم اسفند) با حضور مقام‌های کشوری و لشکری عمان، سفرا، دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی دیگر کشورها، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و ایرانیان مقیم عمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط برگزار شد.

 

 

در این مراسم «علی بن مسعود السنیدی» نایب رئیس شورای عالی برنامه ریزی و وزیر صنعت و بازرگانی عمان به عنوان مهمان ویژه، مقام‌های عالی رتبه وزارت امور خارجه و تعدادی از نمایندگان مجالس شورا و دولت عمان، به نمایندگی از دولت عمان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدرضا نوری شاهرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران و سایر دیپلمات‌های ایرانی تبریک گفته و برای دولت و ملت ایران آرزوی موفقیت کردند.
در این مراسم، سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بدون شک انقلاب اسلامی ایران حرکتی در جهت نفی استبداد داخلی و سلطه خارجی و تحقق آزادی، عدالت و استقلال بوده، و توانسته با برقراری نظام «جمهوری اسلامی»، فصل جدیدی را بر مبنای مشارکت و آرای مردم در جهت تحقق اراده ملی آغاز کند که تاکنون این روند ادامه دارد. 
وی افزود: کسب استقلال واقعی سیاسی و برقراری مردمسالاری دینی ، از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که در سایه آن توانسته است شاخص‌های قابل توجهی را در رعایت و اجرای اصول مردمسالاری، اعطای حقوق سیاسی به شهروندان، حفظ عدالت جنسیتی از جمله افزایش سهم و نقش زنان در مشارکت‌های اجتماعی، حفظ حقوق اقلیت‌ها، رشد علمی در حوزه‌های مختلف پزشکی، نانو، هسته‌ای و صنایع مختلف و فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت، کاهش سهم آن در بودجه دولتی، تقویت بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ثبت کند. 
سفیر ایران ادامه داد: در همین چارچوب از جمله دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات آزاد و توجه به اصل مهم چرخش نخبگان با تکیه بر آرای مردم بوده است.

وی با بیان اینکه در ایران پس از انقلاب حدود ۴۰ انتخابات ملی آزاد با مشارکت گسترده واجدان شرایط رأی‌دهی، برگزار شده است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ برگزار شد، آخرین آن بود، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ادامه سیاست تعامل‌گرایانه خود با نظام بین‌الملل، همچنان در تلاش است در جهت تعمیق روابط بین‌الملل و حل مسائل پیچیده بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه در منطقه پرتنش غرب آسیا با مشارکت جمعی عمل کند.

 

 

نوری شاهرودی ادامه داد: مسائل و مشکلات جمعی، مشارکت جمعی را طلب می‌کند و در دنیای به هم پیوسته کنونی و منافع به هم گره خورده کشورها، تحقق منافع یک کشور بدون در نظر گرفتن و تحقق منافع دیگر کشورها امکانپذیر نیست. یکی از مشکلات مهم منطقه ما معضل تروریسم است که جمهوری اسلامی ایران نقش اصلی در مبارزه با این پدیده شوم ایفا کرده و می‌کند و در این راه هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده است. 
سفیر ایران در مسقط با ذکر این نکته که روابط محکم بین جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، در طول تاریخ از مرحله‌ای به مرحله بالاتر ارتقاء یافته است و به لحاظ مشترکات فرهنگی، دینی ،جغرافیایی و پیشینه تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است، افزود: این روابط مبتنی بر دوستی و اعتماد متقابل است و در حال رشد در همه زمینه‌هاست.

نوری شاهرودی ادامه داد: رایزنی و هماهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و عمان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت مستمر و رو به جلو ادامه دارد. روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در سال‌های گذشته وارد مرحله‌ای جدید شده و افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور در نتیجه تلاش‌های انجام شده به موجب رهنمودهای سلطان قابوس و مقامات عالیرتبه سلطنت عمان صورت گرفته، و بر همین اساس، اعتماد کامل داریم که به دلیل رهبری سلطان قابوس روابط بین دو کشور تاکنون به بالاترین سطح رسیده و با حکمت و رهبری سلطان هیثم بن طارق این روابط از این به بعد شاهد توسعه و شکوفایی فزاینده خواهد بود.   
وی با بیان اینکه هجده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی تاکنون بین دو کشور برگزار شده، خاطرنشان کرد: کمیته‌های مشترک در بخش‌های مختلف به صورت متناوب در حال برگزاری است. 
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول