اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

رمز دوم پویا و چالش‌های پیش روی بازی‌سازان/ضربه به قلب صنعت بازی سازی ایرانی

براساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در پایان سال 1396 از مجموع حدود 32 هزار عنوان بازی در کافه بازار، تنها 7درصد قابلیت درون پرداخت دارند.

رمز دوم پویا و چالش‌های پیش روی بازی‌سازان/ضربه به قلب صنعت بازی سازی ایرانی

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، بر اساس آمارها در دنیا بیش از 80 درصد از کل فرآیند صنعت بازی، درون پرداخت است و بخش عمده‌ای از درون پرداخت‌ها بابت تسریع زمانی در روند انجام بازی است. از آنجایی که بسیاری از پرداخت‌ها در بازی آنی انجام می‌شود ، خیلی از کشورها در استورهایی چون گوگل پلی راهکار پرداخت با یک کلیک را در نظر گرفتند تا کاربر، وسط بازی و بدون اتلاف وقت بتواند به راحتی پرداخت را انجام دهد.

این درحالی است که براساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای(واحد دایرک) در پایان سال 1396 از مجموع حدود 32 هزار عنوان بازی در کافه بازار، تنها 7درصد قابلیت درون پرداخت دارند. به گفته‌ کارشناسان این حوزه، در کشورمان همان شیوه‌ی پرداخت با استفاده از رمز دوم ایستا باعث کاهش شانس پرداخت می‌شد که این فرآیند در حال حاضر و با اجرای رمز دوم پویا پیچیده‌تر نیز شده است.

ضربه به قلب صنعت بازی‌سازی ایرانی

 قلب صنعت بازی سازی ایرانی، بازی‌های موبایلی است. به عبارتی پایه‌ اقتصاد بازی در ایران که منجر به رونق اشتغال زایی داخلی می‌شود، بازی‌های موبایلی است. براساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (واحد دایرک) در پایان سال 1396، نزدیک به 14 درصد از کل بازار نرم‌افزار بازی‌های ویدئویی در اختیار بازی‌های بومی بوده و بیش از 75 درصد از آن متعلق به بازی‌های موبایلی است. به عبارتی چرخش این صنعت بر دوش بازی‌های موبایلی است و استفاده از رمز دوم پویا، حرکت چرخ‌های این صنعت را با اختلال مواجه کرده است.

افت فروش در بازی‌های پرفروش

 اینکه فرآیند اجرایی شدن رمز پویا بر روند تراکنش‌های کاربران بازی‌های ایرانی و درنتیجه کاهش درآمد شرکت‌های پرفروش و پرمخاطب بازی‌ساز تاثیر داشته یا خیر سوالی است که مدیران سه شرکت بازی‌ ساز ایرانی یعنی «کوییز آو کینگز»، «آمیرزا» و «پسرخوانده» می‌توانند به آن پاسخ دهند.
امیرحسین ناطقی مدیرعامل «کوییز آو کینگز» که این روزها شرکت‌شان با بحران جدی در میزان خرید و تراکنش روبه‌رو شده است، می‌گوید: همزمان با اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا، حدود 30 درصد از حجم خرید روزانه شرکت ما ظرف مدت یک هفته کاهش پیدا کرد. میزان تراکنش‌ها نیز از 3000 به 2000 تراکنش کاهش یافته است. 

شهریار ازهاریان فر، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی نردبان اندیشه فردا و عضو هیئت مدیره اپلیکیشن «آمیرزا» نیز گفت: با اجرایی شدن رمز دوم پویا فرآیند خرید توسط کاربران سخت‌تر شده و آمار خریدهای ناموفق وجود دارد. در مناطقی که پوشش شبکه‌ای خوبی ندارد، ارسال پیامک رمز به خریدار با موفقیت انجام نمی‌شود و در پنل خرید هم اطلاع رسانی درستی در این زمینه نشده است.

محمد زهتابی، مدیرعامل شرکت «پاییزان» و بنیان‌گذار بازی آنلاین «پسرخوانده» که‌ عنوان بهترین بازی به انتخاب کاربران، در نیمه اول سال ۱۳۹۶ را در کارنامه‌ کاری خود دارد نیز با تاکید بر کاهش نرخ موفقیت تراکنش‌ها پس از اجرای طرح رمز دوم پویا گفت: هرچندکه این کاهش برای مقاطع کوتاه بی‌سابقه نیست، اما نسبت به میانگین بلند مدت بین 5 تا 25 درصد افت داشته و در کمترین سطح خود در شش ماه گذشته قرار گرفته است. 

 

بار روانی پیچیده شدن روند پرداخت

اینکه اجرایی شدن استفاده از رمز دوم پویا چگونه خریدهای اینترنتی فروشگاه‌های بازی را تحت تاثیر قرار داده است، سوالی است که مدیر عامل شرکت پاییزان درباره‌ی آن می‌گوید: این تاثیر به‌طور مستقیم نبوده است. با بررسی فروش بسته‌های بزرگتر از 100 هزار تومان، شواهدی مبنی بر کاهش تعداد فروش این بسته‌ها یافت نشد. به نظر می‌رسد، بیشترین مشکل ناشی از بار روانی پیچیده شدن روند پرداخت و عدم اطلاع کاربران از امکان استفاده از رمز دوم ایستا برای پرداخت‌های زیر 100 هزار تومان باشد.

زهتابی افزود: تشخیص اینکه کدام دسته از بازیکن‌ها هنگام خرید دچار مشکل شده‌اند، سخت است اما با بررسی خریدهایی که در منطقه‌های مختلف صورت گرفته است، نرخ خرید موفق در 3 منطقه آخر بازی که شامل بیشترین جمعیت و وفادارترین بازیکن‌های بازی‌ می‌شود، رو به کاهش است.

ازهاریان‌فر نیز از میان مخاطبان و کاربران بازی «آمیرزا» افراد مسن‌تر و کسانی که معلومات رایانه‌ای ندارند را بیشترین گروهی دانست که تحت تاثیر عدم توانایی در استفاده از رمز دوم پویا قرار گرفتند. او تصریح کرد: در چنین شرایطی خیلی‌ها منتظر می‌مانند که فرزندانشان برایشان خرید کنند.
به گفته‌ عضو هیئت مدیره اپلیکیشن «آمیرزا» معمولا خریداران در صفحه پرداخت گیر افتاده‌اند و در این مرحله از خرید بازی منصرف شده‌اند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول