اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ترس از کروناخطرناک‌تر از خود ویروس

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در مواجهه با ویروس کمتر شناخته‌شده کرونا آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد، امنیت روانی و آرامش عمومی است گفت: به دلیل پایین بودن سواد رسانه و سواد فضای مجازی در بین عموم مردم و حتی در بین برخی از اصحاب رسانه، ترس از بیماری کرونا افزایش یافته و این در حالی است که درصد خطر مرگ در کرونا از بسیاری از بیماری‌های مشابه ویروسی به‌مراتب کمتر است.

ترس از کروناخطرناک‌تر از خود ویروس

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سجاد ستوده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در گیلان اظهار کرد: هم‌زمان با شیوع کرونا ویروس در سطح کشور به‌ویژه در استان گیلان شاهد تلاش عمومی در حوزه رسانه و فضای مجازی برای مقابله با این ویروس و ارائه اطلاعات تکمیلی به‌خصوص در حوزه پیشگیری از ابتلا به آن بودیم.

وی با اشاره به انتشار برخی شایعات در فضای مجازی پیرامون ویروس کرونا گفت: نشر چنین مطالبی نه‌تنها به ایجاد آرامش در بین مردم کمکی نکرده که موجب برهم زدن امنیت روانی مردم نیز شده است.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان انتشار سریع و ویروس گونه شایعات را عامل افزایش ترس و اضطراب عمومی و برهم خوردن امنیت و آرامش روانی مردم دانست و بیان کرد: باور کردن این شایعات توسط مردم نشانه روشن و بارزی از کمبود یک سواد ضروری و حیاتی در سطح جامعه است به نام سواد رسانه است.

ستوده با بیان اینکه کمبود سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی عموم مردم به‌قدری ملموس است که کمبودش حتی از کمبود ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده نیز آسیب بیشتری به جامعه وارد کرده، افزود: شایعات فضای مجازی عالم اخلال در امنیت روانی جامعه و باعث می‌شود که علاوه بر شیوع ویروس کرونا، شاهد ورود و شیوع ویروسی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از ویروس کرونا باشیم که این ویروس خطرناک‌تر از کرونا ویروس، «ترس از کرونا» است که به‌مراتب، خطرناک‌تر از خود کرونا است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌های کشور و همگام شدن آن‌ها با عوامل پخش شایعات تصریح کرد: پخش شایعات ریزودرشت از علل مرگ افراد و ربط دادن این مرگ‌ومیرها به کرونا، حتی در برخی موارد مشاهده‌ شده افرادی که به دلیل حادثه تصادف جان خود را ازدست‌داده‌اند اما در شبکه‌های اجتماعی علت مرگشان، این ویروس اعلام‌شده، تجویز رژیم‌های غذایی افراطی و اکثراً نامرتبط با این بیماری است.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزایش حجم اخبار غیرواقعی و دست‌به‌دست شدن این اخبار در سطح فضای مجازی را نشان دهنده کمبود سواد رسانه و سواد فضای مجازی در این زمینه برشمرد و افزود: در مواجهه با ویروس کمتر شناخته‌شده کرونا آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد، امنیت روانی و آرامش عمومی است که اگر این امنیت و آرامش خدشه یابد حتماً مقابله با این ویروس و شکست آن مشکل‌تر شده و دست‌وپنجه نرم کردن با آن زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

ستوده با اعلام اینکه ترویج شایعات سبب افزایش استرس و نگرانی در جامعه می‌شود، بیان کرد: این اضطراب و استرس، ضمن آنکه موجب بروز رفتارهایی گاه عجیب از سوی برخی افراد می‌شود، عامل مهمی برای سخت‌تر شدن مسیر مقابله با تهدیداتی همچون ویروس کرونا خواهد بود.

وی گام نخست برای مقابله با ویروس کرونا را آرام نگه‌داشتن فضای روانی مردم و ارائه اطلاعات صحیح به آن‌ها دانست و تصریح کرد: متأسفانه شاهدیم که به دلیل پایین بودن سواد رسانه و سواد فضای مجازی در بین عموم مردم و حتی در بین برخی از اصحاب رسانه، بسیاری از مواردی که هم‌اکنون در سطح رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، نه‌تنها به امنیت روانی مردم کمکی نمی‌کند، بلکه موجب افزایش ترس از بیماری کرونا شده و این در حالی است که درصد خطر مرگ در کرونا از بسیاری از بیماری‌های مشابه ویروسی به‌مراتب کمتر است.

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در ایجاد امنیت روانی در جامعه گفت: در این میان‌ وظیفه رسانه‌ها و اصحاب آن به‌ویژه رسانه ملی است که با اتخاذ شیوه‌های صحیح اطلاع‌رسانی و با ارائه اطلاعات درست ضمن کمک به کاهش ترس نادرست ایجادشده از این ویروس، موجب افزایش امنیت و آرامش روانی در سطح جامعه شوند.

ستوده با تأکید بر اینکه مردم اطلاعات و آمار مربوط به ویروس کرونا را باید صرفاً از منابع رسمی و دقیق دریافت کنند، افزود: مردم از ارسال و دست‌به‌دست کردن شایعات و اخباری که از منابع ضعیف و گاه نادرست و حتی معاند منتشرشده‌اند خودداری کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول