اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی در این دانشگاه ایجاد شد.

ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی در دانشگاه آزاد شاهرود

سیداحمد ابوالقاسمی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خبر داد و اظهار کرد: با ایجاد این مرکز تعداد مراکز تحقیقاتی موجود در این واحد دانشگاهی به سه مرکز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهداف تأسیس و اهمیت وجود این مرکز تحقیقاتی گفت: آنچه مسلم است، ضعف آموزش عملی برای دانشجویان حقوق در سراسر کشور وجود دارد و حال آنکه حساسیت و ضرورت انجام کارورزی برای دانش‌آموخته رشته حقوق همانند محصلان پزشکی و شاید بیشتر وجود دارد؛ چراکه اگر یک پزشک صرفاً با جان یک انسان سر و کار دارد، یک قاضی یا وکیل مدافع سرنوشت جان، مال و ناموس و حیثیت انسان‌ها را تعیین می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اضافه کرد: بر همین اساس ایده ایجاد مرکز تحقیقات حقوقی و معاضدت قضایی مطرح شد؛ پس از تجربه موفق برگزاری کارگاه‌های درون‌دانشگاهی و همچنین دوره شبیه‌سازی دادرسی در حقوق داخلی برای نخستین بار در دانشگاه‌های کشور (موت کورت) که در چهارم اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد، این مرکز را در ساختمانی با زیربنای حدود ۴۶۰ مترمربع و در کنار مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی ایجاد کردیم.

ابوالقاسمی‌فر در خصوص چگونگی اخذ مجوز ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی بیان کرد: پس از بازدید میدانی و تأیید وجود پتانسیل‌های لازم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و موفقیت این مرکز در جذب طرح‌های تحقیقاتی درآمدزا در سال جاری مجوز ایجاد مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی این دانشگاه توسط مدیرکل پژوهش‌ها و مراکز تحقیقاتی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شد.

وی با بیان اینکه این مرکز تاکنون در زمینه حقوقی و طرح‌های برون‌دانشگاهی فعالیت‌های زیادی را انجام داده است، تصریح کرد: عسل عظیمیان از اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ریاست این مرکز را برعهده دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در بیان فواید و هدف ایجاد مرکز تحقیقات حقوقی و معاضدت قضایی گفت: این مرکز موجب شاخص شدن رشته حقوق بین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته در کشور است؛ چراکه به‌صورت رایگان کارآموزی حقوقی را برخلاف سایر دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم می‌کند.

ابوالقاسمی‌فر ادامه داد: این مرکز متشکل از دو هسته علمی و با رویکرد اولیه اخذ طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی تأسیس شد و متشکل از اعضای هیأت‌ علمی واحد و تعدادی از پژوهشگران خارج از واحد است که گام‌های ابتدایی پروژه‌های تحقیقاتی را برداشته‌اند.

وی در تشریح عملکرد این مرکز عنوان کرد: در سطح معاضدت قضایی با رویکرد کارآموزی، دانشجویان در سه دپارتمان حقوقی، کیفری و خانواده اقدام به ارشاد و راهنمایی مراجعان می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود افزود: در مرحله نخست معاضدت، مددجو می‌تواند صرفاً از هم‌فکری و مشاوره حقوقی مشاوران مرکز استفاده و توصیه‌های تخصصی را دریافت و در مرحله دوم در صورت تمایل می‌تواند از خدمات کتبی مشاوران به‌صورت تدوین شکوائیه، دادخواست، اظهارنامه و لوایح در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

ابوالقاسمی‌فر افزود: مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضایی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به‌صورت رایگان کارآموزی حقوقی را برخلاف سایر دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم کرده است که این موجب شاخص شدن رشته حقوق این دانشگاه بین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته در کشور می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با گلایه از برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی اظهار کرد: متأسفانه برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بدون احترام به حقوق مالکیت فکری و بدون داشتن مجوزهای قانونی از عناوین این مرکز و مسابقاتی مثل شبیه‌سازی دادرسی (موت کورت) که در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، اقدام به سوءاستفاده تبلیغاتی کرده‌اند که شایسته است از چنین بداخلاقی‌های حرفه‌ای اجتناب شود.

وی در بیان بخشی از اقدامات صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال ۹۸ گفت: پیش از این، یعنی در ماه‌های پایانی سال ۹۷ در دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه تنها مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی کشور ایجاد و در مردادماه امسال افتتاح شد در این مرکز بهروز یحیایی و همکاران وی روی سلول‌های سرطانی کار می‌کنند و با مرکز علمی بسیاری قرارداد منعقد کرده‌اند و تحقیقات زیادی را انجام داده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در توضیح مراکز تحقیقاتی موجود در این دانشگاه بیان کرد: در پاییز امسال هم مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود توسط معاون علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه افتتاح شد که در آن مجید مظفری عضو هیأت‌علمی گروه شیمی واحد و همکاران وی روی گیاهان زعفران و آلوئه‌ورا و سایر گیاهان با خواص دارویی مطالعه و فعالیت می‌کنند.

ابوالقاسمی‌فر با اشاره به اینکه دو مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این مراکز رشد زیرنظر پارک علم و فن‌آوری استان سمنان قرار دارد و دیگری به‌صورت مستقل عمل می‌کند و دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جزو معدود دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود که دارای دو مرکز رشد فناوری است و همچنین پنج شرکت دانش‌بنیان با محصول در این دانشگاه مستقر هستند.

وی تأکید کرد: این دستاوردها که فقط در این دانشگاه کوچک به دست آمده نتیجه استفاده و میدان دادن به جوانان است و دشمن سعی بر این دارد تا با کوچک جلوه دادن این دستاوردهای مهم و مأیوس کردن مردم به‌خصوص نسل جوان، نظام جمهوری اسلامی ایران را ضعیف و بی‌کفایت نشان دهد که البته اقدامات ما خاری در چشم دشمنان این مرز و بوم است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول