اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

لرستان پس از سیل| از خسارت ۲۱۰۰ میلیارد تومانی تا بازگشت زندگی به شرایط عادی

دو روز پس از سیل در لرستان شرایط کاملا عادی شده است و مردم به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. در این بین مسوولان از خسارت 2 هزار و 100 میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های استان خبر می‌دهند.

لرستان پس از سیل| از خسارت ۲۱۰۰ میلیارد تومانی تا بازگشت زندگی به شرایط عادی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، هفته گذشته در پی فعالیت قوی بارشی در لرستان، شاهد هشدارهای پی در پی مدیریت بحران برای تخلیه منازل رودخانه‌ها و مناطق تحت خطر بودیم تا مبادا تجربه تلخ سیل فروردین ماه بار دیگر در لرستان تکرار شده و شهروندان آسیب فراوان برسد.

اوج فعالیت این سامانه بارشی طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه بود و بنا بر اعلام هواشناسی در این مدت بیشترین میزان بارندگی با 145 میلی‌متر در شهرستان نورآباد گزارش شد و این موضوع منجر به آن شد که در ساعات نیمه شب چهار‌شنبه شاهد ورود سیل به قسمت‌هایی از شهر نورآباد باشیم.

 

با این وجود از صبح چهارشنبه سطح آب رودخانه‌ها در مناطق مختلف لرستان‌ از جمله نورآباد، خرم‌آباد و پلدختر که بیشتر در معرض سیلاب بودند پایین آمد تا خوشبختانه سیل همانند فروردین داخل منازل مردم نشود.

 

در عین حال برخی منازل در نورآباد دچار آبگرفتگی شد که با کمک بسیج، سپاه، هلال احمر و نیروهای مردمی مشکلات آنها برطرف شد.

 

 

در عین حال سیل هفته گذشته خسارات فراوانی در لرستان به بار آورد و بسیاری از زیرساخت‌ها را در این استان از بین برد.

بنا بر اعلام مسوولان بیشترین خسارت در حوزه راه بود به نحوی که در ساعات آغازین سیل بالغ بر 375 روستا راه ارتباطیشان قطع شد.

*وصل شدن راه 246 روستا

بنا بر گفته عارف امرایی معاون راهداری لرستان تا کنون راه ارتباطی حدود 246 روستا وصل شده است.

 

وی افزود: راه دسترسی ۱۲۹ روستای دیگر نیز  تا ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود.

سیل همچنین راه ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد را مسدود کرده و به دلیل آسیب‌هایی که طغیان رودخانه کشکان در این مسیر به وجود آورده مهمترین دغدغه راهداران نیز بازگشایی این مسیر است. 

در این راستا معاون راهداری وحمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: محور خرم‌آباد_پلدختر نیز در هفت تا ۱۰ روز آینده بازگشایی می‌شود.

 

*خسارت هزار میلیاردی سیل به راه‌های لرستان

در برآورد اولیه میزان خسارت سیل به راه‌های لرستان معاون بالغ بر 600 میلیارد عنوان شد.

در همین راستا خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: این رقم برآورد اولیه است، چراکه سطح آب بالا بوده و امکان بررسی دقیق نبود و رقم اعلام شده، یک تخمین بوده است.

وی اعلام کرد: معتقدیم میزان خسارت به راه‌های استان بسیار بیشتر است، شاید میزان خسارت، بالای 1000 میلیارد تومان باشد.

مقبلی همچنین یادآور شد: راه برخی از روستاهای لرستان به دلیل آب گرفتگی مسدود شده که با فروکش کردن آب، مسیر بازگشایی می‌شود. برخی مسیرها به دلیل انشعاب از خرم‌آباد به پلدختر و تخریب راه های طرفین پل‌های ارتباطی، مسدود شده‌اند.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که در روزهای آینده، بیشتر راه‌های روستایی مسدود شده استان بازگشایی شوند.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه از امکانات و کمک 6 استان معین برای جبران خسارات سیل در لرستان استفاده می‌شود، گفت: بر این اساس، 40 اکیپ راهداری با 400 نفر نیروی راهدار و 288 دستگاه انواع ماشین آلات راهداری در جاده‌ها مستقر شدند.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در ارتباط با وضعیت جاده پلدختر_ خرم‌آباد با بیان اینکه قبل از وقوع سیل مسدود کردیم، ادامه داد: این مسیر یک راه موقت محسوب می‌شود و جاده اصلی در حال ساخت است که با ورود آب رودخانه به آن، خراب شده بود، همچنین در چندین نقطه ریزش داشته است.

خادمی بیان کرد: مجددا باید برای استفاده‌های محلی آن را مرمت کنیم تا جاده اصلی به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه بخشی از قطعی ارتباط روستاها به خاطر تخریب پل‌ها بوده است، افزود: چند پل به صورت موقت احداث کرده بودیم که دو مورد آنها دچار مشکل شدند و سعی می‌کنیم به سرعت بازسازی شوند.

*گاز، برق و آب تمام اکثر وصل است

در ساعات اولیه وقوع سیل در برخی مناطق استان شاهد قطعی آب در برخی مناطق روستایی بودیم که طی روزهای گذشته این مشکل برطرف شد تا جایی که استاندار لرستان عصر پنجشنبه اعلام کرد تا روز پنجشنبه آب شرب 60 روستا از 76 روستایی که آب آنها قطع شده بود، وصل شده است.

بنا بر پیگیری خبرنگار فارس تا کنون تقریبا آب شرب اکثر روستاها وصل شده است.

همچنین گاز حدود 2 هزار و 100 مشترک معمولانی نیز که بر اثر سیل قطع شده بود با تلاش عوامل شرکت گاز وصل شد و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در دیگر حوزه‌های خدماتی نیز مانند برق و مخابرات هم اکنون مشکل خاصی در بحث قطعی وجود ندارد.

* سیل هیچ خسارات جانی نداشت

خوشبختانه در سیل اخیر شاهد اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های متولی بودیم و از آنجایی که هشدارهای لازم اعلام شده بود هیچ تلفات جانی در سطح استان لرستان نداشتیم.

با این وجود سیل منجر به وارد شدن خسارت به برخی مزارع و باغات شد که تا کنون برآورد دقیقی از میزان خسارات وارد شده صورت نگرفته است.

خسارت 2100 میلیارد تومانی به زیرساخت‌ها

همچنین در برخی مناطق استان مانند روستاهای شهرستان دلفان تعدادی دام بر اثر سیل تلف شد.

استاندار لرستان نیز در ارتباط با خسارات سیل به لرستان اعلام کرد: در مجموع بالغ بر 2 هزار و 100 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف استان وارد شده است.

نمره مردودی بر برخی زیرساخت‌های بازسازی شده

سیل اسفند ماه امسال محک بسیار خوبی بود برای برخی زیرساخت‌های بازسازی شده‌‌ای که در سیل فروردین آسیب دیده‌ بودند. 

متاسفانه در بحث راه‌ها و پل‌های ارتباطی شاهد بودیم که در بارندگی‌های اخیر بسیاری از پل‌ها و راه‌های بازسازی شده مجددا آسیب دیدند.

 

بیشتر این آسیب‌ها بار دیگر در مسیر جاده خرم‌آباد_پلدختر اتفاق افتاد تا جایی چند پل ارتباطی که اخیرا بازسازی شده بود در اثر بارندگی‌های اخیر مجددا از بین رفت.

اما در این بین دیواره ساحلی پلدختر که پس از سیل اوایل امسال بازسازی شده بود به خوبی توانست از بروز فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کند و از این آزمون مهم سربلند بیرون بیاید.

در حال حاضر سطح رودخانه‌های استان لرستان شرایطی عادی داشته و زندگی در مناطق تحت خطر سیل کاملا در حالت عادی قرار دارند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول