اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

«مربیان امور تربیتی» پیشتازان عرصه جنگ سخت دیروز و جنگ نرم امروز

دیروز مربیان امور تربیتی در آزمون سخت و طاقت‌فرسای دفاع مقدس، پیروز و سرافراز شدند و امروز در عرصه حساس، پنهان و پیچیده جنگ نرم در سنگر مدرسه درگیر نبردی ژرف‌تر و سامان‌یافته‌تر دشمن هستند.

«مربیان امور تربیتی» پیشتازان عرصه جنگ سخت دیروز و جنگ نرم امروز

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: حسین هراتی معاون پرورشی اسبق وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی نوشت: مربیان امور تربیتی از نخستین طلیعه روزهای روح‌بخش و جان‌افزای انقلاب اسلامی به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی در سنگرهای گوناگون نقش‌آفرینی نموده‌اند و عاشقانه‌ و خالصانه از هیچ کوشش و فداکاری مضایقه و دریغ نکرده‌اند؛ مجاهدان ایثارگری هستند که خاموش ولی پرتوان در عرصه‌های مختلف، مقاومت ورزیده و ایستاده‌اند.

دیروز که جنگ تحمیلی و تمام عیار استکبار جهانی سایه شوم و ویرانگرش را بر میهن اسلامی ما گسترانید و صدای طبل آن در تمام کشور پیچید، مربیان امور تربیتی سراسیمه و شتابان به تجهیز و آماده‌سازی نیرو و امکانات برای مقابله پرداختند و در کنار دانش‌آموزان که شاگردان پای درس انقلاب اسلامی آنها بودند، به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافتند و چه بسا خون‌های استاد و شاگرد در هم آمیخت و پرواز جاودانه و مشترک را آغاز نمودند. 

نمودارهای آماری در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که 80 درصد نیروهای خطوط مقدم و خط‌شکنان حماسه‌آفرین جبهه، دانش‌آموزان بودند و زمزمه محبت مربیان امور تربیتی دانش‌آموزان را به این عرصه سخت و صعب کشانید و چونان نخل‌های سر به فلک کشیده ایستادند و سرود عشق سر دادند و شربت شهادت نوشیدند.

دیروز مربیان از آزمون سخت و طاقت‌فرسای دفاع مقدس پیروز و سرافراز سر برآوردند و امروز در عرصه حساس، پنهان و پیچیده جنگ نرم در سنگر مدرسه درگیر نبردی ژرف‌تر، خطرمندتر و سامان‌یافته‌تر دشمن هستند.

در جنگ نرم امروز دشمنان زخم خورده و کینه‌توز اسلام و انقلاب اسلامی در قالب یک پنجه اهریمنی که از هر انگشتش یک حیله، فریب و فتنه می‌جوشد - البته و صد البته در لایه درونی و نه بیرونی - به شیوه‌های مرموزانه وارد صحنه عمل و اجرا شده‌اند.

الف: زیر پوستی

برای ویرانگری و نابودی دو نوع بمب داریم، بمب انفجاری که با صدای مهیب و وحشتناک منجر می‌شود و موج گسترده صدای آن همه جا طنین‌انداز می‌شود و بمب اسیدی که ذره ذره و اندک اندک پایه‌های اساسی و محوری یک بنیان را سست، لرزان و درهم فرو ریخته و از بین می‌برد.

امروز انواع توطئه‌ها و وسوسه‌های دشمن و به ویژه از نوع فرهنگی آن روبروی قشر نوجوان و جوان این گونه است.

ب: قطره چکانی

برخلاف‌ نظر برخی افراد ناآگاه و سطحی‌اندیش کار فرهنگی پروژه نیست بلکه پروسه است، دفعی و آنی نیست، بلکه فرایندی و در طی مراحل مختلف و بستر زمان منطقی قابل تحقق است. چنانچه منسوب به امیرمؤمنان حضرت علی(ع) است. مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود، مراقب گفتارت باش که رفتار می‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود، مراقبت عادتت باش که شخصیتت می‌شود و مراقبت شخصیتت باش که سرنوشتت می‌شود.

در دوران حساس و تعیین‌کننده پس از پیروزی انقلاب اسلامی که نوعی آگاهی و بیداری اسلامی در جهان اسلام به تدریج شکل گرفت و درک توده‌های مسلمان مستضعف دنیا بالا رفت، استکبار جهانی به شکل بسیار آرام و حتی نامرئی و سنگر به سنگر و طی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اهداف و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی خود را پیگیری و وارد صحنه اجرا می‌نماید.

ج. بهره‌مندی از نقاط ضعف

مدرنیسم با استفاده از امکانات و ابزار گوناگون در حال رصد کردن نقاط ضعف‌، کاستی‌ و نفوذ در جبهه اسلامی و مسلمانان است و در واقع تهاجم فرهنگی از نقاط ضعف ما وارد شد، در سستی ما بنیان گرفت و در تفرقه ما جمع شد و ریشه دوانید و از جمله آنها می‌توان اوقات فراغت را نام برد که نقش‌های بسیار تعیین‌کننده فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد - به لحاظ عدم توانمندی و غنی‌سازی و پربار نمودن آن توسط مسؤولان و دستگاه‌های مربوط - از پایگاه‌های مستمر و فعال خصم قسم خورده انقلاب اسلامی است و در حدی است که چنانچه پیوسته، مراقبت، مواظبت و هوشیاری در حفظ و حراست آن نداشته باشیم نفوذ و رسوخ می‌نماید و انواع پلیدی‌ها، مفاسد و انحرافات را پدید می‌آورند.

د. بهره‌مندی از استفاده‌های جنسی

اصولاً غریزه جنسی به لحاظ سه ویژگی که دارد از پایگاه‌های مشترک سترگ و دائمی شیطان و شیطان‌صفتان در گستره دنیا و میدان انحراف و سقوط است و آنها عبارتند از این که «درونی» است و از عمق نفس انسان‌ها می‌جوشد، توأم با لذت است که این لذت نوعاً افراد را به سوی خود جلب می‌نماید و با مظاهر و نمادهای بیرونی و «تحریک‌آمیز» قابلیت توسعه و گسترش دارد و از این مسیر سوءاستفاده فراوان نموده و می‌نمایند و خواهند کرد و از این رو به ویژه با عنصر «تحریک» و در شکل‌ها و قالب‌های گوناگون که با نگاه اولیه ساده‌ترین آن در شرایط کنونی ما «بدحجابی» و پوشیدن لباس‌ها و آرایه‌های محرک جنسی است و با ظاهر نمایاندن در کوچه و خیابان و محافل گوناگون آن را تعقیب می‌نمایند و به قول آن اندیشمند و جامعه‌شناس بزرگ مسلمان به جای آزادی «سر» آزادی «ته» را به ارمغان می‌آورند.

هـ. استفاده از جذابیت‌های هنری

هنر در طول تاریخ همیشه یک شمشیر دو لبه بوده است، پیامبران و پیشوایان الهی در راستای رشد و کمال انسان‌ها و قرب الهی به کار می‌برده‌اند و زورمداران و تزویرمداران در عرصه فریب، سلطه و به استثمار کشانیدن انسان‌ها استفاده می‌نمایند و بیچاره انسان‌ها که همانند یک توپ فوتبال، به هر سمت و سوی که خواسته‌اند ضربه زده و وارد دروازه‌های منافع و سودهای نامشروع و هنگفت دیگران می‌نمایند.

به عنوان نمونه، همان‌گونه که شاید مطلع نیز باشید چنانچه در هر یک ثانیه 24 قطعه تصویر به صورت پیوسته از جلو چشم ما عبور نماید، خطای چشم سبب می‌شود که آن را به شکل فیلم و پیوسته ببینیم و اصلاً تصور نمی‌کنیم که قطعات تصویر منفصل و جدای از یکدیگر هستند و امروز صاحبان عرصه‌های سه‌گانه یاد شده یعنی زور و زر و تزویر برای بهره‌مندی از هر گونه تبلیغ و انحراف افکار در لابلای تصاویر فوق‌الذکر، انواع و اقسام کالاهای تبلیغی، فرهنگی، ضداخلاقی و ... قرار داده و در ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها و تا عمق روان آنها نفوذ می‌نمایند، بدون اینکه شخص کوچکترین آگاهی و اطلاع مستقیمی داشته باشد.

در اندرون من خسته دل ندانم چیست

که من خموش و او در فغان و غوغاست

و عزیزان به هوش! که امروز دنیای غرب و مزدوران آنان با تمام قوا و توان وارد میدان بزرگ و سرنوشت کارزار شده است، چرا که با رشد فزاینده انقلاب اسلامی همه موجودیت و حیثیت خود را در معرض خطر و نابودی می‌بینند و چه بسا که کوچکترین غفلت، ضعف و سستی ما می‌تواند برای نسل‌های آینده فاجعه‌آفرین باشد. با همه این شرایط و اوضاع و احوال وعده قطعی و مسلم الهی پیروزی نهایی حق بر باطل و نور بر ظلمت است. برای طی این مسیر سرنوشت‌ساز چه نیکوست که سخن گهر بار مولای متقیان امام علی(ع) را همواره سرلوحه کار خویش قرار دهیم:

«آرام باش، توکل کن، آستین‌هایت را بالا بزن، خواهی دید که خدا قبل از تو دست‌هایش را بالا زده است»

ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول